Horst Kohler

Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Horst Kohler

Inlägg av Schwalbe » 23 juli 2004, 17:03

Tror ni att den nya "Bundespresidenten", CDU's Horst Kohler kommer att forandra nagot i Tyskland eller EU? Ar lite forvanad over att det skrivits sa lite om honom...

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 23 juli 2004, 19:54

Att Kohler ges ringa uppmärksamhet beror troligen främst på att presidenten i det decentraliserade Tyskland har mycket liten laga befogenhet. Preisdentens uppgifter är främst ceremoniella likt konstitutionella monarker.

Den mer uppmärksammade makten ligger i den som väljs till förbundskansler, motsv statsminister, och de delstatsval som utser mandatfördelningen i den tyska senaten.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 25 juli 2004, 03:26

Precis som kollega Forsberg säger har presidenten endast representativa uppgifter, det är dock denne som får lägga fram förslag till vem som skall vara kansler.

/Robert

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 9 augusti 2004, 22:01

Kan upplysa att jag upplevde det till och med i Tyskland var väldigt lite uppmärksamhet kring honom. Det enda som har fastnat i mitt minne var en kort rapportering om hans första statsbesök. Vem som däremot skulle bli ny tränare för Tysklands fotbollslag talades det om i flera veckor.

/Martin
Senast redigerad av 1 Martin Lundvall, redigerad totalt 9 gånger.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 9 augusti 2004, 22:11

Martin Lundvall skrev:Kan upplysa att jag upplevde det till och med i Tyskland var väldigt lite uppmärksamhet kring honom. Det ända som har fastnat i mitt minne var en koprt rapporrtering om hans första statsbesök. Vem som däremot skulle bli ny tränare för Tysklands fotbollslag talades det om i flera veckor.

/Martin
Det verkar som en smidig och billig (behöver inte supersportbilar och äventyrsresor för att hållas på gott humör) lösning på den för mig (trots att jag läser en massa statsvetenskap) lätt ologiska befattningen statschef... :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 9 augusti 2004, 23:47

Jo det är väl sant.

Förresten grattis till din befodran. :)

/Martin

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 10 augusti 2004, 20:10