VREDEN är kommen!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Daniel O.
Medlem

Inlägg av Daniel O. » 24 augusti 2004, 18:38

Liket!!!
Bilagor
Picture%20106.jpg
Picture%20106.jpg (135.42 KiB) Visad 1058 gånger

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 augusti 2004, 19:21

8O Fick en rejäl schock när jag såg bilden första 2 sekundrarna.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 24 augusti 2004, 19:47

Tomas Ibsen skrev:8O Fick en rejäl schock när jag såg bilden första 2 sekundrarna.
Då skulle du varit den som höll andra änden av båren när jag bar bort det... :o

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 24 augusti 2004, 20:26

jag ficl okcså en shock !
Hur fick de tag i dockan, eller hur gjorde de den ?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 augusti 2004, 20:35

B Hellqvist skrev:
Tomas Ibsen skrev:8O Fick en rejäl schock när jag såg bilden första 2 sekundrarna.
Vad gjorde den andra bårbäraren då?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 24 augusti 2004, 20:38

Tomas Ibsen skrev:
B Hellqvist skrev:
Vad gjorde den andra bårbäraren då?
Försökte undvika att halka i leran så att inte liket föll i backen...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 augusti 2004, 20:40

Ok, lyckades han med et?

Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 24 augusti 2004, 20:51

dockan var väldigt bra gjort!

ja, en liten chock får man, tänk att vara den första som ser den på plats då :)

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 24 augusti 2004, 21:07

Det var mycket effektfullt! Läskigt om man hittade det på kvällen/natten. 8O

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 24 augusti 2004, 22:28

Wolfblitzer skrev:Det var mycket effektfullt! Läskigt om man hittade det på kvällen/natten. 8O
Jodå, det var mycket effektfullt. Vi hade mobiliserats, och fraktats bakpå amerikanska Lend-Lease Dodge-lastbilar genom nattmörket. Det regnade, och soldaterna satt tysta medan våta grenar piskade över regnblanka hjälmar. Så kom vi fram till plutonens värnkomplex. En ensam strålkastare i toppen på ett vakttorn kastade sitt ljus över den leriga marken. Vi beordrades att sitta av, och när vi stod där och inte visste vad vi skulle göra, hördes en barsk röst nerifrån en krevadgrop: "Stå inte bara där för helvete! Hämta en bår och se till att få bort liket! Det var en direktträff, så det finns inget att göra." Vi såg hur ett massakrerat lik flöt omkring i lervattnet i botten av gropen, medan plutonens läkare stod med blodfläckig rock och blängde på oss. Jag och en annan kille sprang iväg till sjukvårdstältet och hämtade en bår, och såg när läkaren hävde upp likdelarna på den. "Här är hjärtat", sa han och langade upp ett i högsta grad äkta hjärta. Vi stapplade iväg med båren, medan resten av plutonen såg vad som väntade dem...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 augusti 2004, 22:47

B Hellqvist skrev:
Wolfblitzer skrev:Det var mycket effektfullt! Läskigt om man hittade det på kvällen/natten. 8O
Jodå, det var mycket effektfullt. Vi hade mobiliserats, och fraktats bakpå amerikanska Lend-Lease Dodge-lastbilar genom nattmörket. Det regnade, och soldaterna satt tysta medan våta grenar piskade över regnblanka hjälmar. Så kom vi fram till plutonens värnkomplex. En ensam strålkastare i toppen på ett vakttorn kastade sitt ljus över den leriga marken. Vi beordrades att sitta av, och när vi stod där och inte visste vad vi skulle göra, hördes en barsk röst nerifrån en krevadgrop: "Stå inte bara där för helvete! Hämta en bår och se till att få bort liket! Det var en direktträff, så det finns inget att göra." Vi såg hur ett massakrerat lik flöt omkring i lervattnet i botten av gropen, medan plutonens läkare stod med blodfläckig rock och blängde på oss. Jag och en annan kille sprang iväg till sjukvårdstältet och hämtade en bår, och såg när läkaren hävde upp likdelarna på den. "Här är hjärtat", sa han och langade upp ett i högsta grad äkta hjärta. Vi stapplade iväg med båren, medan resten av plutonen såg vad som väntade dem...
Urk... Jag antar att du inte kommer glömma det här re-enactmentet i första taget?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 24 augusti 2004, 23:56

Tomas Ibsen skrev:Urk... Jag antar att du inte kommer glömma det här re-enactmentet i första taget?
Nej, men inte p.g.a. just den biten, utan små detaljer som t.ex. under natten, då bunkern var fylld med soldater som sov överallt där det var möjligt. Jag såg folk som låg på det stampade jordgolvet med en filt över sig. En annan grej var smaken på vattnet i de ryska fältflaskorna (där kan vi tala om "urk!"). Eller samtalet med den bittre, döende läkaren. Eller ljudet från MG42:an. Eller brevet man skrev till sin familj i Sovkono... Massor med små fragment som utgjorde en helhet.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 25 augusti 2004, 08:38

Jag måste fan iväg på vreden nästa år! Eller nästnästa... Nån gång iallafall!

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 25 augusti 2004, 13:09

Tyvärr var detta antagligen första och sista gången för Vreden.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 25 augusti 2004, 14:26

J. Björkman skrev:Tyvärr var detta antagligen första och sista gången för Vreden.
Åh nej! :(

Jag är jävligt (ursäkta svordomen) sugen på att vara med i ett re-enactmentspel. Sen vilken tid/sida det utspelar sig på tycker jag har mindre betydelse. M.a.o. 2vk och bakåt. :)
Undrar om man kan försöka sätta upp ett re-enactment av Narva...? *drömmande uttryck*

Nä, det skulle nog falla på sin egen storlek tror jag.

Skriv svar