Invandrare/nysvenskar se hit!

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 31 oktober 2004, 20:30

Änglagård 1 och 2, fina miljöer, fin musik, bra skådespeleri.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 31 oktober 2004, 21:19

Här är ett gäng som kanske inte alla är bra (jag har själv inte sett alla), men som är en del av många svenskars medvetande och därför ofta refereras till:

Repmånad
Jägarna
Fanny och Alexander
Det sjunde inseglet
Scener ur ett äktenskap
Hon dansade en sommar
Sommarnattens leende
Äppelkriget
Grabben i graven bredvid
Åsa-Nisse-filmerna
En kärlekshistoria
Lasse Hallströms filmer om "En kille och en tjej" och liknande titlar
Mitt liv som hund (också Hallström)

Änglagård, som Johan nämnde, är ytterligare en (två).

Mvh Petter

HoaHoa
Medlem

Inlägg av HoaHoa » 31 oktober 2004, 21:29

Stor tack Gutekrigaren.

Fanny och Alexander är min favvofilm, sett den mer än 10 gånger både på bio och tv. Bergmans filmer sändas ofta på rysk tv på kanalen Kultur.

mvh,
HoaHoa

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 31 oktober 2004, 22:15

Ingen orsak! Jag skall ärligt erkänna att jag inte kommit långt in på F&A, jag har för det mesta svårt för Bergman.

Ytterligare tips är förresten Lasse Åbergs filmer Sällskapsresan 1 och 2, SOS och Den ofrivillige golfaren. Det är filmer som de flesta har sett och de bjuder dessutom på många svenska "typer" av det roligare slaget.

Mycket nöje!

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 november 2004, 07:37

Gutekrigaren skrev:Det är filmer som de flesta har sett och de bjuder dessutom på många svenska "typer" av det roligare slaget.

Macken

och en del annat av Galenskaparna men Macken, det är ju rena dokumentären... Bättre introduktion till det nya landet kan jag inte tänka mig.

Vi hade åtminstone tur med vädret

Semester-dokumentär utan en onödig sekund.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 2 november 2004, 09:43

Vet inte riktigt vad jag ska säga. Har "invadrat" hitt förr två år sedan från Finland. Den svenska kulturen har inte riktigt aldrig varit så okänd förr mig förr att jag har levt kanska "svenskt" ändå i Finland. Har alltid kollat på svensk tv när jag bodde i Vasa och läst Kalle Anka och kollat på små stjärnorna eller vad det nu heter :)

Men när jag flyttade hitt var det största chocken att det var sååå mångkulturellt här, blev lite chockad över det. Missförstå inte mig, har inget emot mångkulturalitet, men om man bott i ett helt finskt område i Finland med inga som helst invandrare nästan så kan man lite bli chockad.

Annars är en annan sak som jag tycker är konstigt att det verkar kanska byräkratiskt i Sverige. Det att man måste allstans kunna sitt personnummer var konstigt för mig, fast vi har det nog kanska likadant i Finland.

Sedan en annan sak som jag blev chockad över är att man har otroligt mycket åldersgränser i Sverige. Tex på alla spel automater (svensk spel) är det 18års åldersgräns, medan vi endast har i Finland 15 år. Och sedan det att man inte för hyra video på vissa ställen utan att vara 18 är också konstigt i Sverige...

Närmast det nästa som jag kommer på är att såna saker som Melodifestivalen osv var så populära bland ungdomar visste int jag.

Annars kommer jag inte på nått...

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 2 november 2004, 10:20

HoaHoa skrev
Kan någon tipsa om några riktigt bra svenska filmer?
Den bästa av alla...jägarna.

BlackJack är också väldigt svensk.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 2 november 2004, 10:49

Perra skrev:
HoaHoa skrev

Tomten är far till alla barnen, tillsammans, hans och hennes, grabben i graven bredvid och alla beck filmer.... :D

HoaHoa
Medlem

Inlägg av HoaHoa » 2 november 2004, 16:25

Bara kommit ihåg....Rumpnissarna, så söta och ulliga, hur de vimsade runt omkring Ronjas ben och mumlade "Voffor, voffor". Det var så spännande fast jättesvårt att fatta alla ord bakom översättarens röst.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 2 november 2004, 16:58

Perra skrev:
HoaHoa skrev

Ja, Jägarna är ett måste om man vill se bra svensk film! :)

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 3 november 2004, 09:14

Här har Du Ditt liv
Din stund på jorden
Ingenjör Andrées luftfärd
Utvandrarna-trilogin
Pistvakt (TV-serie)

Med risk för att uppfattas som snorkig tycker jag faktiskt inte att exempelvis Colin Nutleys filmer eller Jägarna säger ett dugg om Sverige (helt oavsett om man gillar filmerna eller inte), de känns genomfalska i det avseendet. Då är Åsa-Nisse bättre.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 november 2004, 10:45

HoaHoa skrev:Bara kommit ihåg....Rumpnissarna, så söta och ulliga, hur de vimsade runt omkring Ronjas ben och mumlade "Voffor, voffor". Det var så spännande fast jättesvårt att fatta alla ord bakom översättarens röst.
OT: Vad säger rumpnissarna på ryska? Skriv det gärna som det uttalas.

HoaHoa
Medlem

Inlägg av HoaHoa » 3 november 2004, 16:21

Hexmaster skrev:
HoaHoa skrev:Bara kommit ihåg....Rumpnissarna, så söta och ulliga, hur de vimsade runt omkring Ronjas ben och mumlade "Voffor, voffor". Det var så spännande fast jättesvårt att fatta alla ord bakom översättarens röst.
OT: Vad säger rumpnissarna på ryska? Skriv det gärna som det uttalas.
Det finns ingen motsvarande varelse i den ryska hedniska mytologi. Som jag uppfattar, "rumpnisse" är en ullig nisse med en stor rumpa. Exakt kan ordet översättas till ryska som "zhopastik" eller "zaduntjik", men med beaktande av att "Ronja" är barnliteratur, så skulle jag (IMHO) stoppas på "pusjistik" som den bäste varianten, därför att rumpa anses som en av de pinsamma kroppsdelar i den ryska kulturen. Pinsamma kroppsdelar är absolut olämpliga för barnliteratur.

"zhopa"= "rumpa", också "röv" - lite grovt
"zad"="rumpa" också "bakdel" - oftast neutralt
"puh" eller "pusj"="ullig"
"ik"= en förminskande suffix

"Pusjistik" blir en rund ullig nisse, en liten gullig varelse man vill fånga och krama.

Jag har också kollat på filmöversättningen. I den nya varianten står det "serye karliki"= "gråa dvärgar", bara grå lågväxta människolika varelser. Fan vad tråkigt!
I den äldre varianten jag har sett kallades rumpnissarna för ett ord, glömde bort vilket, tyvärr. Men jag ska skriva så snart som jag kommer ihåg det.

mvh,
Svetlana

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 3 november 2004, 16:41

HoaHoa skrev:Det finns ingen motsvarande varelse i den ryska hedniska mytologi.

Jag har också kollat på filmöversättningen. I den nya varianten står det "serye karliki"= "gråa dvärgar", bara grå lågväxta människolika varelser. Fan vad tråkigt!
Inte i den svenska heller, bör kanske påpekas. :) Det är ren fiction med rumpnissar vad jag vet.

Är du säker på att rumpnissarna åsyftas? I samma bok finns nämligen också grådvärgarna, som är lite farligare... :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 november 2004, 17:22

Gutekrigaren skrev:
HoaHoa skrev:Det finns ingen motsvarande varelse i den ryska hedniska mytologi.
Inte i den svenska heller, bör kanske påpekas. :) Det är ren fiction med rumpnissar vad jag vet.
Det är Astrid Lindgren som hittar på oknytt som är så trovärdiga att det är svårt att tänka sig att de inte ens har ett kvarts sekel på nacken...

Tack för utläggningen Hoa Hoa, fast vad jag frågade efter var vad rumpnissarna säger - detta enervarande "voffor do" osv., vad blir det på ryska?

Skriv svar