Vem är alla tiders störste svensk?

Ördög
Medlem

Inlägg av Ördög » 5 november 2004, 15:38

Under de närmaste veckorna ska Finlands folk välja vem som är Alla Tiders Störste Finländare. Såna här omröstningar har ordnats i bland annat brittisk och tysk TV - nu har turen kommit till oss.

Första omgången hölls i våras. Ett råd bestående av prominenta personer från vetenskap och konst, politik och näringsliv, kyrka och idrott sammanställde en lista på inalles 99 betydelsefulla finländare. Nu har tio finalister sållats ut, och det är folkets sak att avgöra vem som är störst bland dem. Det Stora Avslöjandet sker den 5 december, dagen före självständighetsdagen ...

Även om själva idén är kul, kan dock förfarandet diskuteras. I kvällstidningen Ilta-Sanomat avlossas idag en bredsida mot jippot. Vem som helst kan rösta hur många gånger som helst, vilket lämnar fältet fritt för intriger, manipulation och allsköns ofog. I den första omgången fick vi uppleva att det backhoppande och knivsvingande fyllot Matti Nykänen placerade sej högre upp på stegen än superstjärnan Paavo Nurmi, och att den snöpligen avgångna statsministerskan Anneli Jäätteenmäki klarade sej bättre än K J Ståhlberg, vår förste president och utformaren av Finlands republikanska statssckick.

Fars eller inte - här är finska Rundradions sida om spektaklet. Som synes nästan enbart på finska, men en del begriper ni väl?

http://www.yle.fi/suuretsuomalaiset/

Finalisterna är hur som helst de här:

Arvo Ylppö, 1887-1992, barnläkare, mannen som gjorde Finland till ett föregångsland inom barnhälsan

Urho Kekkonen, 1900-1986, Finlands mest långvarige president

Mikael Agricola, ca 1510-1557, Finlands reformator, biskop i Åbo, skapare av det finska skriftspråket

Tarja Halonen, 1943-, landets första kvinnliga president, förkämpe för jämställdhet

Aleksis Kivi, 1834-1872, den förste moderne författaren på finska

Risto Ryti, 1889-1956, president under fortsättningskriget, dömd till tukthus som "krigsansvarig" och en martyr i mångas ögon

Elias Lönnrot, 1802-1884, Kalevalas skapare, språkman och folkbildare

Adolf Ehrnrooth, 1905-2004, infanterigeneral och för den unga generationen en talesman för krigsveteranerna

Jean Sibelius, 1865-1957, Finlands störste tonsättare

C.G.E. Mannerheim, 1867-1951, Marskalken av Finland, befälhavare i tre krig, riksföreståndare och president

Såna här omröstningar har som sagt hållits lite varstans redan. Här är länkar till Storbritannien ...

http://www.bbc.co.uk/history/programmes ... tons.shtml

... Tyskland ...

http://www.zdf.de/ZDFde/inhalt/31/0,187 ... 39,00.html

... Holland (vinnaren koras den 15 november) ...

http://www.degrootstenederlander.pi.net/start.php

... och Kanada (resultatet kommer i slutet av november).

http://www.cbc.ca/greatest

I Berlingske Tidendes omröstning valde danskarna H C Andersen till Danmarks störste stormand. Niels Bohr kom tvåa. Tyvärr har jag inte hittat länkar till en eventuell lista på kandidater.

http://www.hca2005.dk/Danish/HCA2005/Ny ... 30/id/3412

I det mångkulturella Sydafrika måste omröstningen avbrytas, då en massa namn från apartheidtiden röstades in. De vita har fler telefoner, ser ni ...

http://www.thestar.co.za/index.php?fSec ... Id=2243918
http://www.amren.com/mtnews/archives/20 ... n_list.php

Jag tar näppeligen fel då jag förmodar att såna här tävlingar av vissa välkända skäl knappast kan ordnas i SVT ... Jag önskar bara fråga er med-Skalmän - hur skulle ER lista på alla tiders största svenskar se ut?

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 5 november 2004, 20:47

Nobel, Karl XII eller Linné skulle jag vilja säga var den främste svensken genom tiderna. Men jag fruktar att Wallenberg eller Palme (som faktiskt inte var så enormt viktiga) skulle vinna för att få omröstningen lite mer politiskt korrekt.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 5 november 2004, 21:13

Alla denna typer av omröstningar är dömda att bli färgade av nutida värderingar. Kan dock säga att Halonen och Kekkonen inte platsar på listan enligt mig.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 november 2004, 21:24

Problemet för Sveriges del är väl att det är så fullkomligt självklart - det kan inte bli någon annan än Carl von Linné. Han är större inom biologin än vad Newton är inom fysiken - den som inte tycker att det räcker måtte vara ansatt av de svåraste griller. Man behöver inte ens nämna det övriga som talar för honom, vilket inte är lite.

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 5 november 2004, 22:36

Det deror ju på vilket område man ser som det väsentligaste. Bland politikerna ser jag Birgitta samt Gustav II Adolf/Oxenstierna som de som utmärkt sig mest. Inom vetenskapen finns det flera goda kandidater, Linne är nog den tyngsta men jag tycker att Arrhenius även är möjlig.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 5 november 2004, 23:10

Jag skulle säga:

Birger Magnusson (Folkungaätten)
Jarl av Bjälbo, regent av Sverige och grundare av Stockholm

Konung GUSTAF I av Sverige (07.06.1523-29.09.1560)

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Re: Vem är alla tiders störste svensk?

Inlägg av frodeh » 6 november 2004, 12:41

Ralf Palmgren skrev:Jag skulle säga:

Birger Magnusson (Folkungaätten)
Jarl av Bjälbo, regent av Sverige och grundare av Stockholm

Konung GUSTAF I av Sverige (07.06.1523-29.09.1560)
Gustav Adolf, 1594-1632.

Selvsagt er det mange flere kandidater, men han er i særklasse.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 6 november 2004, 15:28

Hörni, försök motivera ert namedroppande en aning också så blir det intressantare. ;)

Linné, för de skäl Hexmaster anför.
Carl Gustav von Rosen, för den humanitära mastodontinsatsen under hela hans liv.
Scheele, för upptäckterna.
Nobel, för att ha gjort Sverige känt överallt.
Axel Oxenstierna, för att ha grundlagt det moderna Sverige. Jag tycker att han platsar mer än Gustav Vasa, som i mina ögon byggde mer för personlig vinning än för att skapa en nation.
Per Albin Hansson, för att ha tagit Oxenstiernas bygge till nya höjder och (inte ensam förstås) skapat det som blev känt som landet där människan och medborgaren kom först och inte marknaden eller "riket".

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 6 november 2004, 15:46

Hm...var kommer Björn Borg, Gert Fredriksson och Blörje Salming in i bilden tro? :) Det är ju inte den mest betydelsefulle, utan den störste. Borg och Salming är stora svenskar, det går inte att förneka. Även om jag förstår att det inte riktigt kanske har med det här att göra.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 6 november 2004, 16:27

Gustav II Adolf och Karl XII ska inte vara med på någon lista för dom krigade bara, inte något värdigt i det.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 6 november 2004, 17:04

Wolfblitzer skrev:Gustav II Adolf och Karl XII ska inte vara med på någon lista för dom krigade bara, inte något värdigt i det.
Bara. Det är alltså din uppfattning att detta var det enda de ägnade sig åt? I så fall behöver du nog läsa på lite, särskilt om Gustav II Adolf. Idag är det förövrigt Gustav Adolfsdagen.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 6 november 2004, 18:18

Ja det var inte det enda de gjorde, dessutom behöver det inte vara något fel i det om det är av de rätta skälen, vilket det åtminstone var i karl XII:s fall. Men även Gustav II Adolfs krig går att rättfärdiga (minne över honom idag :))

Att försvara landet mot angripare, kan vara skäl nog att bli den störste, personligen finner jag det långt mycket mer ovärdigt att bara lägga sig ner, ge upp och se sig överkörd.
Men det finns många många konkurenter i andra kategorier.
Senast redigerad av 1 Perra, redigerad totalt 6 gånger.

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 6 november 2004, 18:18

Motivering till mina ovan nämnda kandidater.

Birgitta, första och länge enda svenska helgonet. Hade tillräckligt med inflytande för att bli skyddshelgon för att i vår samtid bli utnämnd till Europas skyddshelgon.

Gustav II Adolf/Oxenstierna, förutom Gutekrigarens motivering så för grundandet av Göteborg och Universiteten i Åbo. Hela landet genomgick en rejäl modernisering vilket gav grunden till det som ses som landets stormaktstid.

Linne, troligtvis världens mest kända biolog.

Arrhenius, för framtagandet av ett av de mest användbara matematiska uttrycken.

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 6 november 2004, 20:35

Wolfblitzer skrev:Gustav II Adolf och Karl XII ska inte vara med på någon lista för dom krigade bara, inte något värdigt i det.
Av alla smutsiga paficistinlägg så måste väl ändå detta vara det smutsigaste?! Försöker du ragga billiga poäng eller vart vill du komma? Att som Karl XII gjorde försvara sitt arv under 18 långa år och till slut få plikta med sitt liv, skulle det inte vara hedervärt? Han kanske inte tar platsen som främste svensk genom tiderna, men visa gärna aktning för dåtidens störste hjälte.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 6 november 2004, 21:08

Hades skrev:
Av alla smutsiga paficistinlägg så måste väl ändå detta vara det smutsigaste?! Försöker du ragga billiga poäng eller vart vill du komma? Att som Karl XII gjorde försvara sitt arv under 18 långa år och till slut få plikta med sitt liv, skulle det inte vara hedervärt? Han kanske inte tar platsen som främste svensk genom tiderna, men visa gärna aktning för dåtidens störste hjälte.
Att vara ute i fält i 18 år när ens folk svälter under år av missväxt och pest är inte ärorikt nog för att komm med på denna lista. Och se hur det gick?

Han satte ekonomin i botten, drog med sig svenskar ut i europa (men misslyckades med att få tillbaks dom vid liv), förlorade till slut allt så att ryssarna kunde invadera oss.

Skriv svar