Israels kärnvapenprogram
Enligt ”Iran-Iraq war in the Air” och en del information på http://www.acig.org så fanns ett mycket omfattande samarbete mellan Iran och Israel under shahens tid. Bl a så ska iranska pengar ha finansierat Jeriko I och II programmen.
Israel och Sydafrika samarbetade en hel del, och om jag minns rätt så påstod FAS att SA sålde en hel del uran till Israel i utbyte mot kärnteknologi. Om det finns några konkreta bevis för det är jag däremot osäker på.
Israel och Sydafrika samarbetade en hel del, och om jag minns rätt så påstod FAS att SA sålde en hel del uran till Israel i utbyte mot kärnteknologi. Om det finns några konkreta bevis för det är jag däremot osäker på.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Det var vad jag undrade över.Mathias Forsberg skrev:Däremot är det ju precis ett sådant scenario de israeliska kärnvapnen är till för så jag misstänker att man skulle ha vedergällt 1991.
Amerikanska diplomater fick ägna stor möda åt att hålla tillbaka israeliska flyganfall 1991.
Mvh Petter
Bästa infon om Israels vapenprogram tror jag är från: http://www.fas.org/nuke/guide/israel/index.html
Jag har också för mig att det finns ett baskomplex med ett antal strukturer som liknar robotsilos. DEt skulle kunna indikera att Israel har en kontinuelig beredskap med robotar med kärnladdningar.
Men det skulle också kunna vara atrapper.
Jag har också för mig att det finns ett baskomplex med ett antal strukturer som liknar robotsilos. DEt skulle kunna indikera att Israel har en kontinuelig beredskap med robotar med kärnladdningar.
Men det skulle också kunna vara atrapper.
Israel har en mycket potent missil i denna: http://www.friends-partners.ru/partners ... shavit.htm
Dock vet jag inte om man verkligen använder denna som vapenbärare, det förefaller som om det helt enkelt inte finns tillräckligt info.
Rent spontant skulle jag nog säga att israel förefaller ha både taktiskta och strategiska kärnvapen.
Dock vet jag inte om man verkligen använder denna som vapenbärare, det förefaller som om det helt enkelt inte finns tillräckligt info.
Rent spontant skulle jag nog säga att israel förefaller ha både taktiskta och strategiska kärnvapen.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Troligen har Israel en doktrin liknande NATO:s om sk flexible respons, dvs man svarar proportionerligt på ett anfall med massförstörelsevapen (MWD). Antingen genom att slå ut en motsvarande stad eller i antal kärnladdningar eller på annat sätt (vet ej detaljerna). NATO, och i synnerhet USA, jämställde alla typer av WMD. Dvs ett anfall med stridsgas skulle responeras med kärnvapen (troligen främst eftersom NATO:s förråd av stridsgas var obetydliga).Gutekrigaren skrev: Det var vad jag undrade över.Jag misstänker det också, och det sista du säger talar ju för det. Men hur säkert är det att just kärnvapen använts?
Frågan om form av respons är dock omöjlig att besvara, och säkerligen så även för ansvariga israeliska militära och civila ansvariga. Vad motsvarar ett utraderande av Haifa eller Tel Aviv? Vad skulle vi slå ut i Irak om (rent hypotetiskt) irakiska kärnvapen hade utplånat Gävle eller Göteborg?
Skadan är redan skedd, vilket också visar att Israel tog starka politiska risker för att slå ut den irakiska kärnanläggningen 1983 med attackflyg. Iran är nu rädda för samma agerande och har kraftigt poängterat att ett sådant agerande kommer att besvaras kraftfullt.
Frågan om vedergällning har säkerligen tidigare gällt främst mot BC-vapen, eftersom det inte var aktuellt med arabiska kärnvapen på 1970-talet, och framförallt som en sista utväg i händelse av ett militärt konventionellt nederlag. Skulle arabiska styrkor ha ockuperat hela Israel befarade man en masslakt, och var därför beredd att sätta in kärnvapen som en sista utväg. Politiskt och moraliskt hade också detta varit mycket lättare att försvara eftersom "självförsvar" alltid är mer accepterat än "vedergällning".
Det ryktas om att israeliska armén förberedde sådana attacker när syriska armén höll på att bryta igenom på Golanhöjderna i oktober 1973. Man hade i så fall helt enkelt satt in kärnvapen i en taktisk roll mot syriska truppförband, precis som t ex NATO eller Sovjetunionen planerade för i Tyskland.
/Forsberg
- Kapten_Gars
- Medlem
Enligt Katz som skrivit en hel del om IDF så begärde Dayan tillstånd av Golda Meir att få aktivera de israeliska kärnvapen styrkorna (dvs förbereda en insats genom att aptera kärnladdningarna och lasta dem på flygplan så att man är omedelbart klara för en insats). Det syriska genombrott såg ut att vara nära spred en hel del panik hos delar av den israeliska ledningen vilket var på väg att få ödesdigra konsekvenser.Mathias Forsberg skrev:
Det ryktas om att israeliska armén förberedde sådana attacker när syriska armén höll på att bryta igenom på Golanhöjderna i oktober 1973. Man hade i så fall helt enkelt satt in kärnvapen i en taktisk roll mot syriska truppförband, precis som t ex NATO eller Sovjetunionen planerade för i Tyskland.
/Forsberg
Mvh
Daniel
-
Gutekrigaren
- Medlem
Troligen? Vad bygger du det antagandet på?Mathias Forsberg skrev:Troligen har Israel en doktrin liknande NATO:s om sk flexible respons
Är det inte lite väl spekulativt att prata om ett Irakiskt kärnvapenanfall på Sverige, tycker du inte? Irak har aldrig haft kärnvapen och aldrig haft någon anledning till att anfalla Sverige.Vad skulle vi slå ut i Irak om (rent hypotetiskt) irakiska kärnvapen hade utplånat Gävle eller Göteborg?
Varifrån kommer detta antagande, låter för mig mest som ett utmålande av araber som onda massmördare, finns det några som helst belägg för påståendet?Skulle arabiska styrkor ha ockuperat hela Israel befarade man en masslakt
- Mathias Forsberg
- Medlem
LasseMaja skrev:Troligen? Vad bygger du det antagandet på?
Min egen gissning.
Hade du varit mer nöjd om jag skrivit USA?Är det inte lite väl spekulativt att prata om ett Irakiskt kärnvapenanfall på Sverige, tycker du inte? Irak har aldrig haft kärnvapen och aldrig haft någon anledning till att anfalla Sverige.
Israel gjorde ju uppenbarligen motstånd 1973... och jag har svårt att tro att bilden av en arab i Israel 1973 var just någon annan än den av en ond massmördare.Varifrån kommer detta antagande, låter för mig mest som ett utmålande av araber som onda massmördare, finns det några som helst belägg för påståendet?
/Forsberg
Sovjet hade nog varit bästa exemplet tror, det är nog den kärnvapenmakt som vi har legat närmast en konfliktsituation med.Mathias Forsberg skrev:Hade du varit mer nöjd om jag skrivit USA?
Det skall du inte vara så säker på, även på den tiden så fanns ju en stor arabisk befolkning inom Israel och säkerligen många Israeler som ville se en fredlig samexistens både inom och utom landet. Att hökarna inom Israel har velat ge den bilden av fienden betivlar jag däremot inte.jag har svårt att tro att bilden av en arab i Israel 1973 var just någon annan än den av en ond massmördare.
Det intressanta där är att Israel och Iran samarbeteade när det gällde denna reaktorn, Iran bombade forkningslabben, och Israel slog ut reaktorn.Mathias Forsberg skrev:[
Skadan är redan skedd, vilket också visar att Israel tog starka politiska risker för att slå ut den irakiska kärnanläggningen 1983 med attackflyg. Iran är nu rädda för samma agerande och har kraftigt poängterat att ett sådant agerande kommer att besvaras kraftfullt.
/Forsberg
Dessutom tror meschersmitten i mig att det var 1981.
Troligen bara israelerna själva som vet och dom tiger som bekant. Talesmannen för Israel under Gulfkriget var 'Bebe' Nethanyaho och jag minns att han skrädde inte orden på TV när eventuella 'gasladdade' SCUD's kom på tal. (det var innan den första hade fallit). Jag minns inte exakt hur hans ord föll, men dom var en synnerligen skarp varning till Saddam om kemisk krigföring....'israeler har erfarenheter av gas...OCH KOMMER INTE ATT TVEKA ATT ANVÄNDA ALLA STRIDSMEDEL mot den som använder gas mot Israel.' Jag själv och de flesta kommentatorer darrade på manschetten vid dessa ord då de uppfattades som en klar varning att Israels krigsmakt 'som inte är obeaktansvärd' var beredd att använda kärnvapen mot ett gasangrepp. Nu ätes ju som bekant inte soppan fullt så het som den kokas men jag anser det ganska troligt att svaret på Gutekrigarens fråga är JA.Gutekrigaren skrev:Vet någon om det stämmer att Israel monterade kärnladdade robotar på sina flygplan under Gulfkriget, i syfte att slå ut Bagdad om någon av Saddam Husseins SCUD-robotar varit NBC-laddad?
Mvh Petter
Även USA använde liknande termer om hur dom skulle reagera vid en gasattack.varjag skrev:Troligen bara israelerna själva som vet och dom tiger som bekant. Talesmannen för Israel under Gulfkriget var 'Bebe' Nethanyaho och jag minns att han skrädde inte orden på TV när eventuella 'gasladdade' SCUD's kom på tal. (det var innan den första hade fallit). Jag minns inte exakt hur hans ord föll, men dom var en synnerligen skarp varning till Saddam om kemisk krigföring....'israeler har erfarenheter av gas...OCH KOMMER INTE ATT TVEKA ATT ANVÄNDA ALLA STRIDSMEDEL mot den som använder gas mot Israel.' Jag själv och de flesta kommentatorer darrade på manschetten vid dessa ord då de uppfattades som en klar varning att Israels krigsmakt 'som inte är obeaktansvärd' var beredd att använda kärnvapen mot ett gasangrepp. Nu ätes ju som bekant inte soppan fullt så het som den kokas men jag anser det ganska troligt att svaret på Gutekrigarens fråga är JA.Gutekrigaren skrev:Vet någon om det stämmer att Israel monterade kärnladdade robotar på sina flygplan under Gulfkriget, i syfte att slå ut Bagdad om någon av Saddam Husseins SCUD-robotar varit NBC-laddad?
Mvh Petter
-
Gutekrigaren
- Medlem