För att återigen beöta dessa påståenden

.
Fascism ser krig som ett ständigt återkommandetr fenomen och som en naturlig regelbundenhet i det mänskliga livet. Genom rasläran anser nazismen att det räcker att underkuva, enligt dem, lägre stående folk och inte nödvändigtvis ständigt kriga.
Som sagt, så ansåg inte Hitler att kampen någonsin skulle upphöra utan alltså även förmodligen fortsätta ända ut i rymden. Så man skulle väl kunna säga att han också ser krig och lamp som ständigt återkommande?
Fascism är nog lite mer sagoorienterat än nazism, där heroism och kamp för äran och prestigens skull spelar en högre roll än hos nazismen. Fascismen är ju som sagt "en religiös" rörelse där man tror på det högre - myter o.d.
Jag tror knappast att de var mer sagoorienterade, nazisterna älskade ju att dra fram germanernas mystiska ockulta riter (också andligt i sig). De spökade inte sällan ut sig i gamla riddarutstyrslar och sponsrade arkeologi för att bevisa vilken högt stående kultur dessa hjältar och krigare hade. Jag tror du har fått fel för dig faktiskt. De är på båda dessa punkter mycket lika varandra.
Angående den "andliga" aspekten kan jag citera mig själv från en annan tråd för att visa på att nazisterna också hade någon form av andlighet, trots att det inte var kristendomen man syftade på då.
Religionen användes i retoriken, man gav sken av att man accepterade den, vilket man också gjorde tillsvidare. Att några tusen katolska och protestantiska präster satt fängslade var inget som särskilt många tyskar låg sömnlösa över, ett folk som fullständigt gett upp sin politiska frihet tänkte inte riskera livet för religionsfriheten. Vad som räknades för folket i stort var de arbeten, det välstånd och de framgångar som gjordes i utrikespolitiken. Under kriget gjorde Bormann, Himmler och Rosenberg upp planer på att bryta ner den kristna kyrkan helt, om det nu var möjligt. Kommunisterna i Sovjet hade totalförbjudit religionen såsmåningom, i Tyskland skulle de hedniska germanska gudarna åter dyrkas. Rosenberg kallade sig själv hedning och utarbetade ett dokument med 30 punkter på hur den "nya" kyrkan skulle se ut. Här är några punkter.
1: Tysklands nationella rikskyrka kräver kategoriskt att den ensam får rätten och makten att kontrollera alla kyrkor inom rikets gränser: den förkalrar att dessa är det tyska rikets nationella kyrkor.
5: Den nationella kyrkan är fast besluten att oåterkalleligen utplåna...de främmande och utländska kristna läror som infördes i Tyskland det olycksaliga året 800.
7: Den nationella kyrkan har inga skriftlärda , pastorer, kaplaner eller präster: nationella rikstalare skall tala i kyrkorna.
13: Den nationella kyrkan kräver att utgivandet och spridandet av bibeln i Tyskland omedelbart upphör...
14: Den nationella kyrkan förklarar att den och alltså också det tyska folket uppfattar führerns Min Kamp som det största av alla dokument. Det...innehåller den ädlaste, sannaste och renaste etik som kan uppställas för vårt folks nuvarande och framtida liv.
18:Den ntionella kyrkan kyrkan skall från altarna rensa bort alla kors, biblar, och helgonbilder.
19: PÅ altarna får inte finnas något annat än Min Kamp (som för det tyska folket och därför också för gud är den heligaste boken) och till vänster om altaret ett svärd.
30: Den dag den grundas måste det kristna korste avlägsnas från alla kyrkor, katedraler och kapell...och det måste ersättas med den enda oövervinneliga symbolen: hakkorset.
Självklart skulle allt inom fascismem vara underordnat ledaren, men fria institutioner utan allt för mycket inflytande från staten var ju, i Italien, tillåtna.
Kyrkan och monarkin ja, i övrigt var det väl dåligt med det?