Helt rätt men det gäller att vara på hugget. Annars övergår rätten att ställa en fråga till någon annan.Sergeant Harrison skrev:JAG TROR BESTÄMT ATT REGLERNA VAR ATT DEN SOM SVARAT RÄTT PÅ FRÅGAN FÅR STÄLLA NÄSTA! Så kan ni vara lite schyssta och låta mig ställa en fråga?
Quiz: Andra världskriget
Det ska i och för sig stå "Oberstleutnant" alltså överstelöjtnant". Överstarna och generalerna hade antagligen tagit slut 1944
.
Det verkar ju ändå lite suspekt dock, med en överstelöjtnant som chef för en divison...
Det verkar ju ändå lite suspekt dock, med en överstelöjtnant som chef för en divison...
Senast redigerad av 4 Hogland, redigerad totalt 24 gång.
MD650, my friend.MD650 skrev:Helt rätt men det gäller att vara på hugget. Annars övergår rätten att ställa en fråga till någon annan.Sergeant Harrison skrev:JAG TROR BESTÄMT ATT REGLERNA VAR ATT DEN SOM SVARAT RÄTT PÅ FRÅGAN FÅR STÄLLA NÄSTA! Så kan ni vara lite schyssta och låta mig ställa en fråga?
Kanske det är en bra idé. Kanske inte. Det är tveeggat.
Frågan har dock dykt upp.
Hur definierar vi att "vara på hugget" i så fall?
Ngt mer än ett dygn att konfirmera ett rätt svar är för lång tid?
Jag vet inte, svaret är inte självklart.
Jag ser tre skäl till att Quizar på Skalman engagerar.
- Man lär sig om fakta man inte kan genom att läsa frågor o svar.
- Det känns uppfriskande när man själv lämnar det rätta svaret.
- Man har rätten att ställa nästa fråga om det man vill när man svarat rätt, en sorts belöning.
Jag ser också skäl till att Quizar inte kan engagera.
- Frågorna som ställs är för svåra för de flesta.
- Ett fåtal personer kör frågor och svar.
- Tiden tills dess att nästa fråga dyker upp blir för lång.
Som sagt; tveeggat. Pro:s and Con:s.
Några tankar:
- Har man ställt en fråga skall man kolla och kommentera svaren inom en viss, genom regler, bestämd tid.
- Har man avgett ett svar som är vidimerat som rätt skall man pss som ovan ställa en ny fråga inom viss tid osv...
- Har man inte ställt en en ny fråga är frågan öppen för ngn annan.
(Önskeläget vore iofs om ngn "annan" inte omgående är ngn som de senaste dagarna frågat eller svarat. För att komma från "fåtalet". Men då blir det rätt ohanterligt, och de som finns i tråden är ofta för få på de flesta av Skalmans ämnes-quizar )
Har inte tänkt att detta skall bli ngn poll.
Moderatorerna och Admins kanske kan fundera på om Quiz-reglerna skall ändras formellt eller inte.
Inte för att jag känner mig förfördelad eller eg. bryr mig, men ny, eller gammal, enkel regel kanske vore bra.
MVH
Per
Senast redigerad av 2 Bagheera, redigerad totalt 24 gång.
Dessa regler gäller
Syftet var att tråden inte skulle sega ihop.

men.... nånstans på dessa 190 sidor "togs" ett principbeslut att man hade 12 eller 24 h på sig att svara på en fråga eller ställa en ny.Denna quiz-tråd är för frågor som gäller händelser under andra världskriget.
Reglerna är enkla, den som först svarat rätt på en fråga ställer nästa fråga.
Det är tillåtet att använda böcker och dylikt för att komma på svaret.
/Marcus
Bra.MD650 skrev:Dessa regler gäller
men.... nånstans på dessa 190 sidor "togs" ett principbeslut att man hade 12 eller 24 h på sig att svara på en fråga eller ställa en ny.Denna quiz-tråd är för frågor som gäller händelser under andra världskriget.
Reglerna är enkla, den som först svarat rätt på en fråga ställer nästa fråga.
Det är tillåtet att använda böcker och dylikt för att komma på svaret.
/Marcus
Tycker själv det skall tas ett nytt beslut om respit på 18 timmar, som då blir till allmän kännedom i nuläget.
Många "inläggare" i dagsläget, så även jag, har inte läst alla de 190 sidorna.
18 timmar verkar vettigt i mina ögon.
Dag ett skriver man inlägg kl 15.00.
Dag två är man inte vid datorn med Skalman förrän kl 20.00 eller senare på kvällen.
Med 18 timmar är man med i matchen på vettiga premisser.
24 timmar verkar lite länge, att sega är som sagt tråkigt.
- Sergeant Harrison
- Medlem
- Sergeant Harrison
- Medlem
Kung Tomislav. Av italiensk härkomst. Son eller sonson till Viktor Emanuel.Hogland skrev:Vem var den formelle statschefen (notera: ej regeringschefen) i den tysk-italienska marionettstaten Kroatien 1941-1943???
Har för mig att han aldrig ens besökte Kroatien. Ante Pavelic hade väl nackat honom direkt.