http://www.ospreypublishing.com/
I det här fallet
ochCampaign 102:Bannockburn 1314
Robert Bruce’s great victory
The Jacobite Rebellions 1689–1745
(Men-at-Arms 118)
ochCampaign 102:Bannockburn 1314
Robert Bruce’s great victory
The Jacobite Rebellions 1689–1745
(Men-at-Arms 118)
Självklart är jag medveten om de stora bristerna i rekvisitan, men jag skrev endast att de är mer lik de soldater under jakobitupproret än de under befrielsekriget. Om man sätter en lätt beväpnad, kiltklädd karl i Braveheart mot en riddarutrustad sådan, så platsar han bra mycket bättre vid Culloden än vid Stirling Bridge.Kapten_Gars skrev:Mel Gibsons arme i Braveheart liknar enligt mig öht ingen skotsk arme vid något tillfälle i historien!. De flesta vapnen (ca 75%) är rent fiktiva till sin design, kiltarna liknar bara mycket ytligt de klädesplagg som burits av de skotska högländarna. (De var tom så felkonstruerade att de fick sys om flera gånger för att öht sitta kvar på skådisarna.) Tartan-mönstren är inte heller de historiska på något sätt utan ytterligare en Hollywood hädelse. Osv![]()
Som de bifogade bilderna visar så finns det nära nog noll och intet i likhet mellan Bravheart's skottar och de som slogs vid Bannockburn och Culloden
Mvh
Daniel
Nej, kan inte heller påstå att Braveheartkiltarna är särskilt vidare utformade... Men sedan skall man komma ihåg att utseendet ofta var annorlunda de olika klanerna, eller kanske snarare regionerna, emellan. Detta gällde även måtten på de olika tartan-plaggen.Kapten_Gars skrev:Fast de har inte på sig kilt in Braveheart, möjligen något som i "okunniga" ögon liknar schablon bilden av en kilt. Men plagget är varken en "belted plaid" aka "breacan-an-fileadh" eller en "kilt"/"philabeg".
Pedandtiskt? Javisst!![]()
Och du har helt rätt att de få likheterna som en "Braveheart" skotte med en verklig förlaga har stämmer bättre med Culloden. Fast de är väldigt, väldigt få....
Culloden dräkterna var ju annorlunda skurna och sydda, av annat material som hade helt andra färger än de i filmen.
Prebble's bok är ett litet mästerverk i sig, mycket läsvärt och bröt ny mark på sin tid genom sitt avsteg från de båda extremerna som annars var den gängse normen i ämnet.
Mvh
Daniel
Beklager, Jeg vet ikke Svenske, bare litt Norsk. Best bøker er;Robin Hood skrev:Vet du någon bra bok som handlar om befrielsekriget?
Tack på förhand.
// Robin