SLAGFÄLTSARKEOLOGI
SLAGFÄLTSARKEOLOGI
Jag håller just nu på med en C-uppsats i Arkeologi om slagfältsarkeologi.
Vad jag har kommit under fund med är att det i Sverige inte finns något starkt intresse från myndigheter att skydda slagfält på Svensk mark.
Enligt mig så borde man skydda slagfält som fornminnen, för att säkra framtida undersökningar och hindra att områdena exploateras. Jag tycker också att vi kan hedra och minnas dem som dött på platser runt om i vårt land. Det var ju trots allt just på slagfälten som allt avgjordes, det som hände där fick verkningar rent politiskt.
Vad tycker ni?
Det vore roligt med andras funderingar kring detta.
Vad jag har kommit under fund med är att det i Sverige inte finns något starkt intresse från myndigheter att skydda slagfält på Svensk mark.
Enligt mig så borde man skydda slagfält som fornminnen, för att säkra framtida undersökningar och hindra att områdena exploateras. Jag tycker också att vi kan hedra och minnas dem som dött på platser runt om i vårt land. Det var ju trots allt just på slagfälten som allt avgjordes, det som hände där fick verkningar rent politiskt.
Vad tycker ni?
Det vore roligt med andras funderingar kring detta.
- Bilagor
-
- krig.gif (23.4 KiB) Visad 3486 gånger
Även med formellt skydd så skulle slagfälten antagligen framleva en riskabel tillvaro. Om några av dem var turistattraktioner (som här och där i utlandet) så skulle det däremot finnas en starkare folklig opinion för ett skydd. Och då kan man fundera på varför de inte är det - är vi i Sverige mer ointresserade av slagfält eftersom vi tror att vi har blivit alltför utvecklade för något så primitivt som krig?
/ Probstner
/ Probstner
Slagfält är ju ofta stora ytor i bebyggda trakter, utan synliga minnesmärken så blir det väldigt svårt att motivera att man ska låta bli så mycket mark. Förresten så har väl den mesta marken redan använts till annat, här liksom utrikes. Finns det några skyddade slagfält? Gettysburg och Waterloo kantänka, säkert landstigningsstranden i Normandie...
- Belisarius
- Medlem
Gettysburg är så skyddat att det driver invånarna själva till vansinne. Staden får endast växa åt ett håll - öster - då den delen inte ingick i själva drabbningen (utom en mindre kavalleriskärmytsling som också är skyddad). Det hämmar tillväxten enormt men å andra sidan är stan på det sättet betydligt mer pittoresk än andra amerikanska städer från den perioden. De stora "kejdestråken" finns bara på infarten österifrån.
Jag håller dock med om att slagfälten borde inventeras och märkas ut ordentligt. Levande historia OCH frisk luft på samma gång! Iallafall Lund.
Jag håller dock med om att slagfälten borde inventeras och märkas ut ordentligt. Levande historia OCH frisk luft på samma gång! Iallafall Lund.
Vilka finns det i så fall kvar att spara? Korsbetningen är väl det enda som inte är bebyggt utanför Visby ringmur, Brunkeberg ska vi inte tala om, knappast Stångebro heller. Axtorna kanske? Något i gränstrakterna mellan Västergötland och Halland..? Hur ser det ut i Lund och övriga Skåne?
"And the nominees are..."
"And the nominees are..."
Det behöver (och kan) ju inte se ut som på den tid det begav sig. Någon sorts lite lugare hörn är väl bra, men viktigare är nog en rejäl skylt med kort beskrivning, ett par illustrationer och en karta. Samt ett par bänkar, ett picknickbord och en soptunna. Helst inte alltför långt från en parkering. Det är - tror jag - vad man kan begära. Men det skulle nog dra till sig en och annan besökare.
/ Probstner
/ Probstner
- Belisarius
- Medlem
Ett märkligt fenomen är ju att slagfälten förvisso vanligen inte saknar vare sig parkeringsplatser eller högresta monument utan att de inte finns utsatta på kartor och eller skyltas till längs med vägarna. Jag har visserligen inte besökt så många av våra svenska slagfält, men det lär se ut på samma sätt överallt. I Stockholm har åtminstone två slagfält helt försvunnit - det vid Brunkeberg (centrala Sthlm) och Rotebro (nu en grusad fotbollsplan). Ett som dock är värt ett besök är slaktplatsen vid Baggenstäket sydöst om stan. Mycket välbevarat. Inte mycket av ett fält, men terrängen verkar vara densamma som den dag då slaget stod där 1719.
Självklart ska man bevara slagfälten, åtminstone i den mån det går. Men det är, tråkigt nog, inte bara slagfälten som ligger i toppen på hotade minnesplatser. Några somrar i rad har jag tillsammans med min arma moder som sällskap inventerat och besökt runstenar och runhällar i Uppland, huvudsakligen i Sigtuna kommun. Upplevelserna har stundom varit förskräckliga. Många runristningar går inte att läsa längre, vissa är nästan helt överväxta av mossa och lavar. Flera unika runhällar, allas våra minnen, har shanghajats av privata markägare som inte bara gjort dem praktiskt oåtkomliga medelst taggtråd, elektriska staket och andra fiffiga anordningar, utan också missskött dem markant. Det är alltså ett allmänt proplem det här med fornminnesvården, och det främsta hotet mot deras existens är, just det, ointresset bland befolkningen. För makthavarna kommer inte att göra av med en krona i onödan på runstenar och slagfältsskötsel så länge det inte finns folkliga krav på dem. Så det är bara att lyfta huvudet från dataskärmen och bege sig ut i vår fantastiska natur för att njuta av de minnen som lämnats oss till beskådning! Och kanske kräva att de ska ha en liten chans att få stå kvar åt våra barn och barnbarn.
Självklart ska man bevara slagfälten, åtminstone i den mån det går. Men det är, tråkigt nog, inte bara slagfälten som ligger i toppen på hotade minnesplatser. Några somrar i rad har jag tillsammans med min arma moder som sällskap inventerat och besökt runstenar och runhällar i Uppland, huvudsakligen i Sigtuna kommun. Upplevelserna har stundom varit förskräckliga. Många runristningar går inte att läsa längre, vissa är nästan helt överväxta av mossa och lavar. Flera unika runhällar, allas våra minnen, har shanghajats av privata markägare som inte bara gjort dem praktiskt oåtkomliga medelst taggtråd, elektriska staket och andra fiffiga anordningar, utan också missskött dem markant. Det är alltså ett allmänt proplem det här med fornminnesvården, och det främsta hotet mot deras existens är, just det, ointresset bland befolkningen. För makthavarna kommer inte att göra av med en krona i onödan på runstenar och slagfältsskötsel så länge det inte finns folkliga krav på dem. Så det är bara att lyfta huvudet från dataskärmen och bege sig ut i vår fantastiska natur för att njuta av de minnen som lämnats oss till beskådning! Och kanske kräva att de ska ha en liten chans att få stå kvar åt våra barn och barnbarn.
OT, men åtminstone när jag jobbade åt RAÄ en kort period på 80-talet så var det helt o k för var och en att rita i runstenar med krita för att öka läsbarheten.
Ett mer sekundärt (och omdiskuterat) fenomen som det åtminstone i Stockholmstrakten faktiskt ofta är skyltat till är s k ryssugnar, d v s kallmurade fältugnar från tiden för ryssarnas strandhugg mot slutet av Stora nordiska kriget.
/ Probstner
Ett mer sekundärt (och omdiskuterat) fenomen som det åtminstone i Stockholmstrakten faktiskt ofta är skyltat till är s k ryssugnar, d v s kallmurade fältugnar från tiden för ryssarnas strandhugg mot slutet av Stora nordiska kriget.
/ Probstner
Ja jag vet inte hur det fungerar nu, jag vet bara att det inte fungerar alls. I Märsta har vi en hembygdsförening som påstår sig vara "runstensfaddrar", men några bestående resultat av detta arbete ses svårligen. Kanske skulle man starta en hemlig aktionsgrupp för återställandet av våra fornminnen!Probstner skrev:OT, men åtminstone när jag jobbade åt RAÄ en kort period på 80-talet så var det helt o k för var och en att rita i runstenar med krita för att öka läsbarheten.
- Kapten_Gars
- Medlem
Då jag inveterade slagfältet vid Axtorna på årsdagen av slaget förra året under ca 1/2 dag så kan jag meddel aatt det slagfältet är mycket intakt, särskilt med tanke på dess ålder. Det går fortfarande utmärkt att följa slagets faser i terrängen då åverkan/påverkan av den moderna världen är rätt liten. Den gamla vägen har försvunnit och de ny avägen har skurit bort delar av två åsar på slagfältet men detta är tillsmamns med en utökad uppolding av marken den enda påverkan som har skett.
Själv så skulle jag gärna återvända til Axtorna för att undersöka vissa delar med metall detektor men där sätter lagar och förordningar käppar i hjulet.
Själv så skulle jag gärna återvända til Axtorna för att undersöka vissa delar med metall detektor men där sätter lagar och förordningar käppar i hjulet.