Preventivmedel i katolska länder

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Preventivmedel i katolska länder

Inlägg av Marco » 6 februari 2005, 17:57

Under senaste tiden har man följt utvecklingen i Spanien, där landets katolska kyrka uttalade sig "positivt" till preventivmedel i kampen mot AIDS/HIV.

Jag vet att Påven har förbjudit(eller vad man skall säga) att använda kondom och preventivmedel, och sagt att trohet och avhållsamhet från sex är bättre än kondom i kampen mot AIDS/HIV.


Men är det olagligt att sälja kondomer i Spanien eller andra katolska länder?

//Martin

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1954
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 6 februari 2005, 19:13

Hej!

I Polen, som måste betraktas som ett av katolicismens starka fästen, finns preventivmedel att tillgå på apotek. Kondomer säljs i alla kiosker.

Artur

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 6 februari 2005, 21:25

Tror inte att problemet ligger i de ex öststatsländerna utan i Afrika. De ger en stor skilnad om Prästen pedikar något att sex ska man inte ha före äktenskapet eller om Prästen säger använd kondom för fan annars kan ni få en mycket farlig sjukdom.

Användarvisningsbild
Nico
Medlem
Inlägg: 204
Blev medlem: 21 augusti 2003, 18:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Nico » 6 februari 2005, 21:53

Jag var i Nicaragua ett katolskt land med en mycket religös befolkning där säljer man kondomer på apoteket.

Lövet
Medlem
Inlägg: 71
Blev medlem: 15 september 2003, 20:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Lövet » 6 februari 2005, 22:17

Tjeckien betecknas ofta som en katolskt land även om de absolut flesta invånarna säger att de är otroende. Där säljs i alla fall kondomer öppet i aotumater och i affärer.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 6 februari 2005, 22:19

Fast just Tjeckien är väl (som Du ju antyder) - vid sidan av Frankrike - det mest sekulariserade man kan tänka sig, åtminstone i den katolska världen. Jag tror att det kan se annorlunda ut i missionsprovisnerna, precis som Ja77 skriver ovan.

/ Probstner

Lövet
Medlem
Inlägg: 71
Blev medlem: 15 september 2003, 20:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Lövet » 6 februari 2005, 22:27

Ja. Fast samtidigt vad beror det då på att påvens ord spelar mer roll i de afriskanska "missons" provinserna när det gäller preventinmedel än i det högt religösa landet Nicaragua?

Kan det ha att göra med att te x Nicaragua är ett modernare samhälle som i sin tur gör det naturligt med tillgång till preventin medel?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 6 februari 2005, 22:35

Det är ju rätt knivigt det där vad man lägger i begreppet sekularisering. Jag känner djupt troende katoliker i flera nordiska länder som inte förnekar sig något av livets goda (inom området skörlevnad). Intellektuell distans kanske ger religionen en mer teoretisk innebörd. Jag vet inte, men det skulle kunna stämma in på Lövets Nicaraguafundering.

Det kan också hända att det i nominellt katolska länder som också har ett ateistiskt arv (tydligast kanske genom att ha varit socialistiska) finns en större påverkan i sekulariserad riktning (åtminstone i vardagslivet) än vad vi normalt räknar mer.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 6 februari 2005, 22:35

Det är ju rätt knivigt det där vad man lägger i begreppet sekularisering. Jag känner djupt troende katoliker i flera nordiska länder som inte förnekar sig något av livets goda (inom området skörlevnad). Intellektuell distans kanske ger religionen en mer teoretisk innebörd. Jag vet inte, men det skulle kunna stämma in på Lövets Nicaraguafundering.

Det kan också hända att det i nominellt katolska länder som också har ett ateistiskt arv (tydligast kanske genom att ha varit socialistiska) finns en större påverkan i sekulariserad riktning (åtminstone i vardagslivet) än vad vi normalt räknar mer.

/ Probstner

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 6 februari 2005, 23:41

Okeay, men det finns egentligen inget förbud mot att sälja preventivmedel i de katolska länderna?

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 6 februari 2005, 23:44

möjligtvis i Vatikanen :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 februari 2005, 08:25

Ja77 skrev:Prästen säger använd kondom för fan annars kan ni få en mycket farlig sjukdom.
Jag vet inte om han skulle använda just det uttrycket. :lol:

Men i övrigt tror jag du har en poäng där. :)

/Tomas

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 7 februari 2005, 09:17

Lite kuriosa, förr i tiden så åkte Svenska damer till Polen för att genomföra abort.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 7 februari 2005, 23:24

Frogman skrev:Lite kuriosa, förr i tiden så åkte Svenska damer till Polen för att genomföra abort.
Ända till så sent som 1975 då Sverige fick fri abort. I Polen var abort tillåten.

I dagens Polen, sedan 1993, tillåts abort bara om kvinnans liv är hotat, eller om hon utsatts för våldtäkt. (Omvända världen.)

Samma i Portugal o Spanien.

I Irland är abort helt förbjuden, man riskerar livstids fängelse, men det är tillåtet att göra abort utomlands.

Apropå Tjeckien ovan så har man där fri abort, men förslag finns på att begränsa aborter.

Ickx
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 17 maj 2003, 12:37
Ort: Göteborg

Inlägg av Ickx » 8 februari 2005, 00:12

Var det inte en hel del holabalo på Irland för ett par år sedan när någon tjej gjort abbort?

Skriv svar