Förflyttningar från Europa till Stilla Havet
Förflyttningar från Europa till Stilla Havet
I TV-serien Band of Brothers nämndes att 101 divisionen (eller var det bara några officerare?) skulle förflyttas från Europa till Stilla Havet efter att Tyskland kapitulerat, men att detta aldrig hann ske. Så jag började undra om det blev några större förflyttningar av, främst amerikanska, trupper från Europa till Stilla Havet efter Tyskland kapitulerat. Jag kan inte påminna mig om att jag läst någonting om det.
Re: Förflyttningar från Europa till Stilla Havet
Det är väl inte 101st Aiborne soms ka förflyttas i serien? Det var väl så att de sökte efter frivilliga som skulle ingå i en annan fallskärmsjägardivision (17th?).Bastardo skrev:I TV-serien Band of Brothers nämndes att 101 divisionen (eller var det bara några officerare?) skulle förflyttas från Europa till Stilla Havet efter att Tyskland kapitulerat, men att detta aldrig hann ske. Så jag började undra om det blev några större förflyttningar av, främst amerikanska, trupper från Europa till Stilla Havet efter Tyskland kapitulerat. Jag kan inte påminna mig om att jag läst någonting om det.
Man planerade väl en hel del förflyttningar av manskap, men så vitt jag vet tog kriget slut innan de förflyttades i någon större skala. Jänkarnas landkriget runt Stilla havet fick mest föras av marinkåren (med lite tillskott av armédivisioner).
Tack Mako!
Jag ska ta och passa på och utveckla frågan lite grann. Man har ju sett de brittiska propagandaaffischerna "On to Japan" och jag vet att britterna hade en hel del fartyg i stilla havet, men var brittiska armén inblandade i striderna i slutet av kriget överhuvud taget, bortsett från i Burma och närliggande områden?
För övrigt vill jag bara tillägga, som ny medlem, att jag är grymt imponerad av forumet. Jag har läst en hel del om andra världskriget, men känner mig som en total nybörjare när man läser inläggen! Keep up the good work!
Jag ska ta och passa på och utveckla frågan lite grann. Man har ju sett de brittiska propagandaaffischerna "On to Japan" och jag vet att britterna hade en hel del fartyg i stilla havet, men var brittiska armén inblandade i striderna i slutet av kriget överhuvud taget, bortsett från i Burma och närliggande områden?
För övrigt vill jag bara tillägga, som ny medlem, att jag är grymt imponerad av forumet. Jag har läst en hel del om andra världskriget, men känner mig som en total nybörjare när man läser inläggen! Keep up the good work!
När det gäller amerikanska förband som skulle flyttas över. Planerna för "Operation Olympic" - invasionen av Japan - var långt framskridna. Jag vill minnas att vilka divisioner som skulle landsättas var redan var klart - om du jämför den listan med vilka förband som var i Europa vid VE-day så torde man kunna få fram vilka förband som skulle skeppas dit. Det kan kanske vara en start i ditt letande.
MVH
Hans
edit - http://home.att.net/~sallyann4/invasion2.html
MVH
Hans
edit - http://home.att.net/~sallyann4/invasion2.html
- Belisarius
- Medlem
Ingen direkt OOB (vilket jag hoppades på), men den som söker han skall finna:
http://www.mikekemble.com/ww2/downfall.html
http://www.mikekemble.com/ww2/downfall.html
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Gäller inte det mer området i stort? Jag kan ha tokfel nu men kan det inte ha varit så att armén var dominerande i området runt Burma och marinkåren på öarna.jofredes skrev:"Jänkarnas landkriget runt Stilla havet fick mest föras av marinkåren (med lite tillskott av armédivisioner)."
Så vitt jag vet så stod det betydligt större US army för huvudelen av krigföringen även i "Pacific are of operations" marinkåren var dock bäst på att ta åt sig äran för det hela.
Re: Förflyttningar från Europa till Stilla Havet
I Band of Brothers ges besked att 101st ska skickas iväg till Stilla Havet, däremot ges inget besked om när detta skulle ske utan någon gång i framtiden. Dom började också träning inför detta. Några officerare sökte däremot förflyttning för att omedelbart komma dit. Om någon flyttades har jag ingen aning om men huvudpersonerna fick inte tillåtelse utan skulle skeppas iväg med 101st när nu det skulle ske.Mako skrev:Det är väl inte 101st Aiborne soms ka förflyttas i serien? Det var väl så att de sökte efter frivilliga som skulle ingå i en annan fallskärmsjägardivision (17th?).Bastardo skrev:I TV-serien Band of Brothers nämndes att 101 divisionen (eller var det bara några officerare?) skulle förflyttas från Europa till Stilla Havet efter att Tyskland kapitulerat, men att detta aldrig hann ske. Så jag började undra om det blev några större förflyttningar av, främst amerikanska, trupper från Europa till Stilla Havet efter Tyskland kapitulerat. Jag kan inte påminna mig om att jag läst någonting om det.
Man planerade väl en hel del förflyttningar av manskap, men så vitt jag vet tog kriget slut innan de förflyttades i någon större skala. Jänkarnas landkriget runt Stilla havet fick mest föras av marinkåren (med lite tillskott av armédivisioner).