hitlers domare?
-
Bombi-bitt
- Ny medlem
hitlers domare?
ave!
är det någon som vet namnet på domaren som dömde adolf & grabbarna efter münchen kuppen?
adolf hamnade inför domstol 2 gånger va? var det samma domare?
om någon vet mer än namn tex varifrån han kom & dylikt skulle jag bli väldigt tacksam.
en annan fråga:
finns det något register i tyskland där man kan få veta om ens farföräldrar var med i partiet?
farfar var handelsattaché på tyska ambassaden i sthlm & farmor jobbade på tyska ambassaden i holland.
det har aldrig talats om den perioden hemma hos oss & nu är de dessutom döda men vi i den yngre generationen skulle villja veta.
dessa frågor kanske passar bättre på ett forum för släktforskning men jag testar.
tackar så mycket på förhand!
/ Bombi-bitt
är det någon som vet namnet på domaren som dömde adolf & grabbarna efter münchen kuppen?
adolf hamnade inför domstol 2 gånger va? var det samma domare?
om någon vet mer än namn tex varifrån han kom & dylikt skulle jag bli väldigt tacksam.
en annan fråga:
finns det något register i tyskland där man kan få veta om ens farföräldrar var med i partiet?
farfar var handelsattaché på tyska ambassaden i sthlm & farmor jobbade på tyska ambassaden i holland.
det har aldrig talats om den perioden hemma hos oss & nu är de dessutom döda men vi i den yngre generationen skulle villja veta.
dessa frågor kanske passar bättre på ett forum för släktforskning men jag testar.
tackar så mycket på förhand!
/ Bombi-bitt
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
På din andra fråga kan du gå in på http://www.genealogi.se och sedan på länkar, leta reda på Tyskland och sen tittar där istället.
Stefan
Stefan
- Alaric Quicus
- Ny medlem
I civila sammanhang hälsade man med salve, inte ave! salve!
Menade du att han dödades med de andra ledarna? i så fall är du ute o cyklar! Han sköt sig själv innan han blev dömd i nürnberg processen. Domarens namn vet jag inte. men han satt iallafall i fängelse en gång. (det borde han ha gjort många fler gånger!)
Menade du att han dödades med de andra ledarna? i så fall är du ute o cyklar! Han sköt sig själv innan han blev dömd i nürnberg processen. Domarens namn vet jag inte. men han satt iallafall i fängelse en gång. (det borde han ha gjort många fler gånger!)
Enligt vad det står på wikipedia så satt Hitler i fängelse i en månad 1921 för att ha angripit ett politiskt möte tillsammans med några SA-män. Det står inte om det var samma domare som dömde honom för kuppförsöket.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hitler_Putsch#Aftermath
Jag tror att Hitlers domare vid rättegången 1924 i Münchener Volksgericht, hette Georg Neithardt - en man med uppenbarlig nationalistisk slagsida. Statsåklagaren lär ha varit en Ludwig Stenglein. Hitler hade ingen advokat - utan skötte själv sitt försvar vad jag vet.Solitaire skrev:Enligt vad det står på wikipedia så satt Hitler i fängelse i en månad 1921 för att ha angripit ett politiskt möte tillsammans med några SA-män. Det står inte om det var samma domare som dömde honom för kuppförsöket.
-
Bombi-bitt
- Ny medlem
kära alaric quicus, i civila samanhang behöver man inte vara en "våt ängsmark".
är inte "salve" en avskeds fras, dessutom?
och ja, jag vet att amos hitler sköt sig & inte dömdes i nürnberg rättegångarna.
jag tror faktiskt att de flesta här vet det.
Varjag, tackar så mycket!
det var precis de namnen jag var ute efter.
ber att få tacka & bocka å det grövsta.
tack även Solitaire
är inte "salve" en avskeds fras, dessutom?
och ja, jag vet att amos hitler sköt sig & inte dömdes i nürnberg rättegångarna.
jag tror faktiskt att de flesta här vet det.
Varjag, tackar så mycket!
det var precis de namnen jag var ute efter.
ber att få tacka & bocka å det grövsta.
tack även Solitaire
-
Bombi-bitt
- Ny medlem
-
Bombi-bitt
- Ny medlem