Dvärgubåtar med atomminor

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Dvärgubåtar med atomminor

Inlägg av CvD » 4 september 2005, 23:19

Under 50-talet hade Royal Navy planer på att använda dvärgubåtar för plantera flytande atomminor i ryska hamnar.
Vad säger man, det glada självlysande 50-talet :lol:
http://www.submariners.co.uk/Dits/Artic ... idgets.htm

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 5 september 2005, 09:30

De klår väll inte "rivnings" bomber som enskilda infanterister skulle kunna bära, eller de teoretsiska atom väskorna (har ni ett bättre namn) som KGB infltratörerna skulle ha....

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 7 november 2005, 09:33

Miniubåtarna var väl ett ganska populärt stridsmedel i storbrittanien? Har för mig att de användes mot Tirpitz? Om man kollar i Marinkalendern från 1967 så beskrivs "Spiggen" (gamla Spiggen, ex-brittisk) beväpning som två dykare med sugminor.... Det var tider det när flottans A-dyk fortfarande fanns, lite annorlunda ambitionsnivå än idag.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 11 november 2005, 18:43

Jo då . Dom använde mini ubåtar för att göra ett stor hål i Tirpitz

"11 September 1943 - 5 October 1943
Operation "Source" The Tirpitz was attacked by British midget submarines X5, X6 and X7. They break through the torpedo nets and X6 and X7 managed to place mines below the ship. All midget submarines were destroyed. "

http://www.bismarck-class.dk/tirpitz/ti ... nhist.html

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4711
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 13 november 2005, 18:34

Vad gjorde de ryska ubåtarna i vår skärgård tro?1?

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 1 juni 2002, 12:22
Ort: norröver sägs det

Re: Dvärgubåtar med atomminor

Inlägg av larsleo » 13 november 2005, 22:29

CvD skrev:Under 50-talet hade Royal Navy planer på att använda dvärgubåtar för plantera flytande atomminor i ryska hamnar.
Vad säger man, det glada självlysande 50-talet :lol:
http://www.submariners.co.uk/Dits/Artic ... idgets.htm
Men å andra sidan så tryckte man ju in kärnladdningar i alla möjliga former och storlekar under det glada 50-talet/60talet..
atomminor för land.. 8O små tingestar som david crockett.. diverse kärnladdade jaktrobotar till flyg..kärnvapenlvrobotar mm..
så det var nog inget konstigt med den tanken.. :wink:

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Dvärgubåtar med atomminor

Inlägg av Hans » 13 november 2005, 22:58

larsleo skrev: Men å andra sidan så tryckte man ju in kärnladdningar i alla möjliga former och storlekar under det glada 50-talet/60talet..
atomminor för land.. 8O små tingestar som david crockett.. diverse kärnladdade jaktrobotar till flyg..kärnvapenlvrobotar mm..
så det var nog inget konstigt med den tanken.. :wink:
Helt rätt - smärre korrektion - inga jaktrobotar - raketer - målsökaren ansågs väl vara överflödig :roll:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 1 juni 2002, 12:22
Ort: norröver sägs det

Inlägg av larsleo » 13 november 2005, 23:05

helt rätt.. och dom hade en relativt kort räckvidd vill jag minnas :roll:
men tanken på atomlandminor och David Crockett.. jisses vad tänkte man med..

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 13 november 2005, 23:09

larsleo skrev:helt rätt.. och dom hade en relativt kort räckvidd vill jag minnas :roll:
men tanken på atomlandminor och David Crockett.. jisses vad tänkte man med..
Ungefär så här.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem
Inlägg: 5977
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Dvärgubåtar med atomminor

Inlägg av Sarvi » 14 november 2005, 07:12

Hans skrev:Helt rätt - smärre korrektion - inga jaktrobotar - raketer - målsökaren ansågs väl vara överflödig :roll:
Smärre korrektion av korrektionen ;) : en kärnvapenbärande jaktrobot fanns - Hughes AIM-26A Falcon. Hade en W54 stridsspets, sprängstyrka 0,25 KT.

http://www.designation-systems.net/dusrm/m-26.html

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 14 november 2005, 11:48

Och va takten bakom den då? DEn som skjuter den har väll 0% chans att överleva . VA den tänkte att skjutas mot sovjetiska kärnvapen bestykade bombplan eller va då?

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 14 november 2005, 19:39

leo2 skrev:Och va takten bakom den då? DEn som skjuter den har väll 0% chans att överleva . VA den tänkte att skjutas mot sovjetiska kärnvapen bestykade bombplan eller va då?
De fanns vissa vapne som var farliga för den skjutande partern, men de ansågs aceptabelt, och man kunde sätta ner styrkan på de flesta laddningarna. Men i normalfallet överlevde de skjutande planet.

De kärnvapenladdade robotarna var till för att skjuta ner flera bombplan i stöten, alternativ se till att att bomplanet inte kom undan.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 14 november 2005, 19:53

Jo de blir ju en himla smäll och man skjuter av en sån på 10,000m. Kan inte va så kul att flyta igenom där.

Annas kan man ju alltid använda sig av idiotloppen för att få iväg bomben längre. Fast jag vet inte om de går så bra med en robot.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 14 november 2005, 22:36

Den "dödliga" räckviden för en mindre kärnladdning är bara några kilometer mot flyg.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 15 november 2005, 10:26

Dödlig ja . Men sen så kan man ju skada planet som kan inte kan ta sig fram till sina mål

Skriv svar