Hatkaraktär

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 20 augusti 2002, 16:09

Gilithil skrev:...
Jag förmodar att bara et fåtal känner till våra bedrifter och de flesta knappast anar faran därest vi dukade under.
Vad som än sägs, så fins Numénors blod kvar i vårt land, och ättens stolthet och höghet är inte glömd. Genom våra mäns bedrifter avvärjer vi de vilda folken från öster, och Morguls skräckvälde håller vi ännu i schack. Och tack vare vår kamp allena - minns det! - frodas ännu frihet och fredliga förhållanden i de länder som ligger bakom vår skyddande arm. Vi, männen av Gondor, västerlandets bålverk! Men om flodvanet vrids ur våra händer, vad händer då?
...
Citat hämtat ur Sagan om Ringen sidan 295
Boromir under Elronds krigsråd

Därför (bl a) är Boromir en stropp.

Och jag gillar inte att jämföra LotR med det verkliga livet, eftersom det är så stor skilnad på vår värld och Tolkiens värld. Så om du skulle kunna hitta några liknelser ur något av Tolkiens verk så kanske jag ger mig...

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 20 augusti 2002, 16:11

Jag kan inte riktigt med citat-verktyget så det var inte meningen att använda ditt namn Gilithil...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 20 augusti 2002, 19:42

Men varför just Frodo? Jag reagerade på att Gothmog II verkade mena att Frodo skulle vara den siste som föll för Ringens frestelser.
Inte den siste kanske. Men Tolkien antyder att hobbitar generellt är "immunare" mot Ringens kraft än andra. Sam frestas även han att använda Ringen, men nekar till den frestelsen. Jag tror att Frodos ärftliga kombination av Vinbocks- och Baggergener skulle vara ganska idealisk, dessutom...

Jag tycker det är vettigare att utgå från originaltexten. Den passage du citerade på svenska lyder då så här:
For few, I deem, know of our deeds, and therefore guess little of their peril, if we should fail at last.
?Believe not that in the land of Gondor the blood of Númenor is spent, nor all its pride and dignity forgotten. By our valour the wild folk of the East are still restrained, and the terror of Morgul kept at bay; and thus alone are peace and freedom maintained in the lands behind us, bulwark of the West. But if the passages of the River should be won, what then
Visst, Boromir är en stolt man, inte tu tal om saken, men Ohlmarks har, tycker jag, överdrivit det draget hos honom. Ohlmarks Boromir är än mer högtravande än Tolkiens, med uttryck som "skyddande arm" och ord som "flodvanet". Dessutom skjuter Ohlmarks in utbristelser som "minns det!", och meningen "vi, männen av Gondor, västerlandets bålverk!" är tolkad till oigenkännlighet. Sådana inpass känns verkligen som ett försök från Boromirs sida att knäppa de övriga på nosen...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 20 augusti 2002, 19:57

Även så är det Boromir säger sant...Gondor håller ju faktiskt tillbaka Mordor från att sprida sig över hela Midgård...

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 21 augusti 2002, 19:40

trippad kick:
men när gollum och bilbo hade den höll sig ringen stilla men när frodo gav sig ut på resa så sökte ju sauron efter ringen och då så var väl ringen en mycket tyngre börda. det står ju i boken att ringen blev tyngre och tyngre ju närmare Domedagsberget dom kom och det måste ju ha inverkan på bäraren, i detta fallet Frodo som ni kanske vet... :) [/quote]

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 21 augusti 2002, 19:49

Sauron hade ju sökt den länge länge...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 22 augusti 2002, 13:28

Fast han ju precis nyligen fått reda på att den blivit funnen...

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 22 augusti 2002, 15:46

Tyvärr har jag inte inhandlat LotR på orginalspåk än, och kunde därför ine citera ur den.
Men jag trodde att även om Ohlmarks har förmågan att ändra vissa saker så skulle han inte ändra en personlighet. Vilket det verkar som om han har gjort.
När jag får tag på den så kanske (kanske) jag ändrar min uppfattning om Boromir om det som du skrev stämmer.

Gothmog II, det sämmer bara till viss del. För i efterföljande text beskriver Elrond hur det finns flera andra folk som hjälper till med bördan. Så att folken väster om Gondor lever i fred av bara till viss del (även om en stor sådan) Gondors förtjänst.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 22 augusti 2002, 19:19

Exakt...

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem

Inlägg av Aldarion » 26 februari 2003, 23:55

Hej, tänkte att vi kunde få liv på denna sköna sida igen :) en karaktär ja stort ogillar är Erendis (min fru), hon va faktiskt allt för kall :wink:

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 27 februari 2003, 00:07

Så mycket gamla trådar som vaknar upp igen.. Min hatkaraktär just denna kväll(eller nya dag då för att vara exakt) måste bli Gollum, som visserligen alltid varit min favoritkaraktär..ehm..Men man blir ju så knasig på kvällen, speciellt då jag har börjat tänka mig honom som Byggare Bob..Kan bara inte tycka om en liten filur som påminner om en glad rund barnprograms-byggare vid namn Bob

Kan vi fixa't?*hoh*

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 27 februari 2003, 00:30

Hmm... Alltså... allvarligt, nån som ringer SVT och föreslår det? Skulle ju bli världens grej!

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 27 februari 2003, 01:54

En karaktär jag inte gillar är min son Maeglin, han växte mycket i Turgons gunst, han var stolt och tog inte råd av någon, som många andra karaktärer i Sagan om Ringen tex, men att han förådde hela Gondolin var oförsvarbart, om han ville bevisa att han verkligen trodde på Turgon så borde han tagit sin dom, och med mycket tur, kanske slippa ur Thangorodrim. Då kanske han kunde få sin drömtjej Aredthel (säkert felstavat..).

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 27 februari 2003, 13:36

Maeglin är en oborstad slyngel som behöver några ordentliga rapp med balrog-piskan över skinkorna.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 27 februari 2003, 18:16

You'de better spank it. Klatsch! Taste my whip! :D

Skriv svar