Quiz: Andra världskriget
Javisst CvD (börjar bli en vana skriva dom bokstävernaCvD skrev:Atlantis?varjag skrev:OK - här kommer sista tipset - fartyget var döpt efter ett land som namngavs av en berömd grek, Platon...../Varjag
/CvD
Återstår VAR grundstötningen inträffade? Efter latitudledtråden borde det bara ta en jordglob och femton sekunder att gissa!!!!
/Varjag
Kerguelen?varjag skrev:Javisst CvD (börjar bli en vana skriva dom bokstävernaCvD skrev:Atlantis?varjag skrev:OK - här kommer sista tipset - fartyget var döpt efter ett land som namngavs av en berömd grek, Platon...../Varjag
/CvD) - 'Schiff 16' - hjälpkryssaren ATLANTIS - var det tyska krigsfartyget.
Återstår VAR grundstötningen inträffade? Efter latitudledtråden borde det bara ta en jordglob och femton sekunder att gissa!!!!![]()
/Varjag
/CvD
Jag får väl börja även om jag inte vet fullt ut. Har för mig att det var nå´n sorts commandoräd mot en fransk hamn från havet.CvD skrev:På Kerguelen lär den sydligaste tyska krigsgraven finnas, graven av en tyska sjöman som dog i en fallolycka på Atlantis.
1. Vad var Operation Frankton?
2. Hur gick det med deltagarna i operationen?
/CvD
Du är definitivt på rätt spår. Lite mer kött på benet bara...Bagheera skrev:Jag får väl börja även om jag inte vet fullt ut. Har för mig att det var nå´n sorts commandoräd mot en fransk hamn från havet.CvD skrev:På Kerguelen lär den sydligaste tyska krigsgraven finnas, graven av en tyska sjöman som dog i en fallolycka på Atlantis.
/CvD
/CvD
Operation Frankton - en commandoraid av British Royal Marines mot hamnen i Bordeaux den 7/12/1942. Tio Tappra - paddlade i fem kanoter från ubåten HMS TUNA uppför Girondefloden - ett par, kom fram till hamnen (en lång väg) och fäste limpetminor vid ett antal fartyg. Den officiella brittiska historien säger att fem fartyg skadades svårt (den tyska säger ETT). Av de 10 Tappra, undkom två över till Spanien, två drunknade och sex tillfångatogs efter diverse strapatser. Av dessa skall antingen 2 eller alla 6 - ha skjutits av tyskarna (jäml. Hitlers 'Commando-order').CvD skrev:Du är definitivt på rätt spår. Lite mer kött på benet bara...Bagheera skrev:Jag får väl börja även om jag inte vet fullt ut. Har för mig att det var nå´n sorts commandoräd mot en fransk hamn från havet.CvD skrev:På Kerguelen lär den sydligaste tyska krigsgraven finnas, graven av en tyska sjöman som dog i en fallolycka på Atlantis.
/CvD
/CvD
Ett hjältemodigt anfall med primitiva resurser - och åtföljande förluster...Varjag
Vilket flygplan?

Detta marinflygplan var operationellt (utan att råka i strid) under VK2 - vilket flygplan är det?
Re: Vilket flygplan?
Den frågan passar bättre in i utr-quizen.varjag skrev: Detta marinflygplan var operationellt (utan att råka i strid) under VK2 - vilket flygplan är det?
Re: Vilket flygplan?
So what..MD650 skrev: Den frågan passar bättre in i utr-quizen.
Det är en Loire 210.