Svärd och dylikt?

DannyBoy2k
Medlem

Svärd och dylikt?

Inlägg av DannyBoy2k » 19 november 2005, 14:08

Jepp, hur många människor är idag tränade att använda 'primitiva' vapen?
Ksp i all är, men fördelen med ett svärd, stridshammare och så vidare
klickar inte, får inte ammo-torsk, skit i pipan och alla de andra problem som
kan uppstå. Vet inte om andra är det, men det finns ju en armé i västvärlden
som har utbildning på svärd och hillebard, i bemärkelsen 'klyva huvudet på folk'
och inte bara 'inte sticka den i polaren av misstag vid uppställning'.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 19 november 2005, 14:14

Om man räknar machete som svärd så finns det nog många som vet hur man hugger ihjäl folk med svärd.

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 19 november 2005, 14:15

Blir inte alla tränade i att använda bajonett?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Svärd och dylikt?

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 november 2005, 14:21

DannyBoy2k skrev:Jepp, hur många människor är idag tränade att använda 'primitiva' vapen?
Ksp i all är, men fördelen med ett svärd, stridshammare och så vidare
klickar inte, får inte ammo-torsk, skit i pipan och alla de andra problem som
kan uppstå. Vet inte om andra är det, men det finns ju en armé i västvärlden
som har utbildning på svärd och hillebard, i bemärkelsen 'klyva huvudet på folk'
och inte bara 'inte sticka den i polaren av misstag vid uppställning'.
Jag tänker på första frågan, i samband med naturkatastrofen i Asien nyligen som krävde uppåt 250 000 människorliv varav drygt 500 svenskar så hände nånting på Andemannerna(kan vara en annan ögrupp), att det var en man som sköt med pil från en påge mot räddningshelikoptern. Då kan man dra slutsatsen att primitiva vapen används lite varstans fortfarande, såg en annan bild att vissa grupperingar inom Aino-folket på Japan använder äldre vapen som pil/båge. Kan också vara vissa avlägsnar stammar på Papua Nya Guneia som använder äldre primitiva vapen. På den där ön är det verkligen en kulturkrock, vissa människor saknar helt utbildning på vad som krävs i det moderna samhället.

Stefan

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 19 november 2005, 14:22

Dom vapen du räknar upp .Måse ju användas på nära håll. Tror inte man vill komma så nära en Fi. Bättre att skjuta av han på avstånd och sen gå hem och ta en kopp te [borttaget av moderator].

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 november 2005, 14:25

mrvector skrev:Blir inte alla tränade i att använda bajonett?
Det är nog mer eller mindre utgången, såvitt vad jag har sett i militärens handledningsböcker så står det ingenting om bajonetter, märk att det gäller Sverige och om det förekommer i andra delar så ligger det detta utanför mitt förstånd.

Stefan

DannyBoy2k
Medlem

Inlägg av DannyBoy2k » 19 november 2005, 14:31

leo2 skrev:Dom vapen du räknar upp .Måse ju användas på nära håll. Tror inte man vill komma så nära en Fi. Bättre att skjuta av han på avstånd och sen gå hem och ta en kopp te [borttaget av moderator].
Jo, men som jag sade, vad vill du helst ha vid ammotorsk? En sten eller ett svärd?
Sedan finns det ju tillfällen när ett svärd kommer till användning också. Trots allt,
om du är TRÄNAD i skrothögen du har på dig vid parad-uniform så har du ju en fördel.

DannyBoy2k
Medlem

Inlägg av DannyBoy2k » 19 november 2005, 14:33

Solitaire skrev:Om man räknar machete som svärd så finns det nog många som vet hur man hugger ihjäl folk med svärd.
Jo, visst. Jag vet också hur man kapar en person i smådelar med
tillhygge...men hur många är TRÄNADE på det? Jag vet EN armé
som är det. Eventuellt olika enheter i sydamerika, men jag tror inte
dom är tränade att använda machete och liknande som VAPEN.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 19 november 2005, 14:44

Gurkhas i de brittiska och indiska arméerna och i Singapores polis och antagligen gurkhas i Nepals armé är tränade att använda sin kukri.

/CvD

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 19 november 2005, 14:49

SEm är du en annas sak ni inte tänker på . DE kostar ju pengar att köpa in en massa svärt .De är nog inte billigt. Sen så vet jag inte hur de ser ut om de är ett vapen som kör för mycke ska eller onädig skada eller va man ska kalla de för.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 19 november 2005, 18:02

Vårda ditt språk Leo2, se det här som en varning.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 19 november 2005, 18:59

DannyBoy2k skrev:Jo, men som jag sade, vad vill du helst ha vid ammotorsk? En sten eller ett svärd?

Men resonemanget förutsätter ju att även fi har ammotorsk - att svärdssvingandes gå till angrepp mot en fi utrustad med fungerade eldhandvapen är kanske inte så lyckat. Har man slut på ammunition eller eldavbrott har förhoppningsvis ens stridsparskamrat några bulor kvar så han kan expediera fi. Och även om man befinner sig i en situation där båda har slut på ammunition har man fortfarande 4-5 kg knallpåk i näven. Har man tur sitter en bajonett i änden på den dessutom. Det torde gå fortare och ge bättre räckvidd att ta till pipstöt och/eller kolvslag i ansiktet på fi än att försöka fippla upp några decimeter kniv och hugga in. Överhuvudtaget tog bajonetten snabbt över övriga blankvapens uppgifter hos infanteriet, då den har bättre räckvidd och kräver mindre träning än exvis sabel. Och bajonetträning förekommer fortfarande i de flesta arméer, om än inte i speciellt stor omfattning.

Personligen skulle jag, om var isolerad från mitt förband, utan ammunition och med fiender nära nog att sticka en tandpetare i - överväga meriterna i konceptet kapitulation... :P

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem

Inlägg av Andreas #1 » 19 november 2005, 19:10

Är nog mer logiskt att dra med dig lite mer ammo än att släpa på ett tvåhandssvärd.

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Inlägg av Gerle » 20 november 2005, 02:21

DannyBoy2k skrev:men hur många är TRÄNADE på det?
USMC tränar rätt flitigt med både bajonett och kniv (och andra tillhyggen), att vi sedan har en hel del ceremoniell svärdsträning hjälper nog inte i det här fallet.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 20 november 2005, 09:59

Andreas #1 skrev:Är nog mer logiskt att dra med dig lite mer ammo än att släpa på ett tvåhandssvärd.
Det är ju därför bajonetten kom - som en händig ersättning för svärdet OCH piken i händelse av ammotorsk. Och eller om man skjutit ut sitt skott och inte hann omladda.

Skriv svar