Vilka har mest makt idag?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Vilka har mest makt idag?

Inlägg av Schwalbe » 9 december 2005, 12:51

En lite luddig fråga, men vilka har egentligen mest att säga till om?
USA? FN? Vatikanen? Opecländerna? EU? G8? Bill Gates?

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 9 december 2005, 12:57

Det kan variera beroende på vilket område det gäller, men om man verkligen ska "välja" en av dem får jag säga OPEC.
Olja är ju eftertraktat i världen och kontrollen över den betyder mycket. Ingen olja ger stora störningar i alla samhällen så jag skulle säga att OPEC har den största direkta makten att påverka allas liv.
/Torbjörn

Gutekrigaren
Medlem

Re: Vilka har mest makt idag?

Inlägg av Gutekrigaren » 9 december 2005, 13:36

Per-Erik Larsson skrev:En lite luddig fråga, men vilka har egentligen mest att säga till om?
Det beror på vad man menar med makt. Jürgen Habermas använder begreppet "globalt handlingskraftiga aktörer", och närmast det kommer antagligen USA. Men inte på alla områden, och för att vrida världen i en viss riktning krävs det att G8 är överens och att hela EU åtminstone inte sätter sig emot (vilket är självreglerande, de EU-medl. som är medl. i G8 kan inte gå emot EU-linjen i frågor med gemenskapskompetens ändå).

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 9 december 2005, 15:03

Per-Erik Larsson skrev:En lite luddig fråga, men vilka har egentligen mest att säga till om?
George W Bush. Tveklöst. Följt av NATO, EU/FN.
Det kanske inte är det mest politiskt korrekta att säga, men så ligger det till.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 9 december 2005, 15:25

USA klart först.

Om de bara är överens, så är EU betydligt mäktigare än FN. Eller, har förutsättningar att vara det iallafall.

Användarvisningsbild
Ankdamm
Medlem

Inlägg av Ankdamm » 9 december 2005, 15:25

Om man adderar ekonomisk + politisk + militär makt så blir det USA, tveklöst. Den sociologiskt sinnade kan lägga till "kulturell makt" också.

Som tvåa skulle jag nog placera EU snarare än NATO. Notera att EU t ex är part i mellanösternförhandlingarna. EUs politiska och (framförallt) ekonomiska makt ska inte föraktas, även om den utövas med lägre profil än USAs. Militärt har man redan en del kapacitet och mer är under uppbyggnad, även om man nog aldrig kommer att matcha USA fullt ut.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 9 december 2005, 17:12

Vad har hänt under senaste 20åren? Vem verkar ha mest makt att göra som man vill? Mitt svar blir väldigt snabbt, USA . . .

//Endast en känsla

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 9 december 2005, 18:02

Som jag sade, vad är makt?

Militär makt: Om makt räknas i att snabbt slå ut ett anfall mot valfritt icke västland är USA överlägset, klart.

Ekonomisk makt: Knappast, här finns de stora handelsblocken runt USA, Japan och Europa. Mercosur på gång. Inom WTO-förhandlingarna blir G77 allt starkare med Indien och Brasilien i spetsen.

Om makt skall räknas som förmåga att ändra världen i den riktning man själv önskar, oavsett viljan hos övriga, är USA som sagt beroende av andra. Utan G8 är det omöjligt, och därmed också EU.

Mvh Petter

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 9 december 2005, 20:28

Inom den Katolska Världen har Vatikanen antagligen väldigt mycket makt, på tanke på HIV, HOMO, ABORT politiken.

//Martin

M Corleone
Medlem

Inlägg av M Corleone » 10 december 2005, 11:17

Noam Chomsky uttryckte sig så här: "Sedan kalla krigets slut har USA uppnått sitt yttersta mål, att bestämma dagordningen för världens viktigaste frågor, USA har sålunda blivit det slutgiltiga imperiet"

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 december 2005, 11:47

Jag tycker (trots mina bredsidor mot den ibland...) att Den Fjärde Statsmakten - dvs Media, har
ett större inflytande på skeendet än vi ibland vill tro. Vilket är nyttigt - då de styrande, inte ens
'Pres Bush' - kan göra precis som dom vill. Vilket existensen av Noam Chomsky är ett bevis för.
Jag skulle vilja peka på maktinskränkningar i 'Chomsky-teorin' som centreras runt ett par andra
maktfaktorer. Den första är bankirväsendet, där man ibland undrar om Centralbankerna eller det
Privata bankväsendet är hund/svans - och vem som viftar på vem? En annan, ser jag som den
helt otroliga penningmakt och därmed inflytande - som skapats av Den Femte Statsmakten,
dvs den organiserade kriminaliteten, främst genom droghandeln - vars omsättning, vinster och
investeringsfonder säkert överstiger de flesta nationsstater i FN. Varjag

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 10 december 2005, 12:06

M Corleone skrev:Noam Chomsky uttryckte sig så här: "Sedan kalla krigets slut har USA uppnått sitt yttersta mål, att bestämma dagordningen för världens viktigaste frågor, USA har sålunda blivit det slutgiltiga imperiet"
Det tror jag inte, alla imperier faller förr eller senare och det kommer också USA att göra. Hur och när är däremot en helt öppen fråga...

M Corleone
Medlem

Inlägg av M Corleone » 10 december 2005, 12:18

Alltså jag tror att chomsky menade att USA har nått den slutliga fasen i ett imperiebyggande, inte att det kommer att vara för evigt....

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 10 december 2005, 12:43

Jaha ok!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 december 2005, 13:13

M Corleone skrev:Alltså jag tror att chomsky menade att USA har nått den slutliga fasen i ett imperiebyggande, inte att det kommer att vara för evigt....
Jo jag tyckte att han påstod det - den oroande aspekten var väl hans innerliga önskan att USA skulle få på
nöten så fort som möjligt. Att Chomsky's egna levnadsomständigheter därvid skulle kunna komma att förändras -
bekymrar honom, lika lite som andra fanatiker... Dessvärre, bärs ju aldrig bördan för sådana omvälvningar av akademiker
som Chomsky - utan av det arbetande amerikanska folk vid vars bröstvårta han närt sig......Varjag

Skriv svar