Herman Lindqvist- Varför har vi inget vikingamuseum?
- Djinghis Khan
- Medlem
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
- Ort: Karlstad
Håller med Lindqvist, det är nästan genant att vikingatiden är så tabu i Sverige. Visst har vi en fin vikingautställning på historiska, samt ett minst lika fint museum, om än småskaligare, på Birka. Men ett vikingamuseum som Lindqvist efterfrågar skulle säkert dra både svenska och utländska besökare
Säga vad man vill om Lindqvists källkritiska omdöme, men hans i jämförelse med Guillou och Brunner enorma ödmjukhet och fräna kritik mot den svenska historielösheten har jag alltid uppskattat
Säga vad man vill om Lindqvists källkritiska omdöme, men hans i jämförelse med Guillou och Brunner enorma ödmjukhet och fräna kritik mot den svenska historielösheten har jag alltid uppskattat
Men ett vikingamuseum ska ha samlingar av fornfynd att visa upp och dessa finns idag på historiska. Att ta bort vikingatiden från historiska och skapa ett nytt museum skulle innebära att historiska blir av med det mesta av sitt innehåll och besöken till de övriga avdelningarna skulle sjunka dramatiskt. Dessutom kan det väl inte ur forskningssynpunkt vara önskvärt att sprida ut samlingarna på flera museum. Vill vi ha mer vikingatid att visa upp är det därför något som borde ske inom ramen för det befintliga historiska museet. Jag tycker inte att det är en lyckad idé att klyva detta museum eftersom de olika förhistoriska epokerna hänger ihop och expertisen och fynden från dessa bör samlas på samma ställe. Möjligen skulle man kunna byta ut det något missvisande namnet på historiska museet.Djinghis Khan skrev:Håller med Lindqvist, det är nästan genant att vikingatiden är så tabu i Sverige. Visst har vi en fin vikingautställning på historiska, samt ett minst lika fint museum, om än småskaligare, på Birka. Men ett vikingamuseum som Lindqvist efterfrågar skulle säkert dra både svenska och utländska besökare.
-
Johan Matsson
- Medlem
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41
För några år sedan skrev Lindqvist detta:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 38,00.html
I frankrike är folk väl medvetna om vikingarna eftersom det är en del av deras egen historiskrivning. Rent allmänt påminner den mer om den vanliga (äldre) synen på vikingarna i Norden enligt mina erfarenheter. Det förvånar mig inte att en fransman skulle fråga: -Var ligger vikingamuséet? Å andra sidan kanske de skulle acceptera att de får gå till Historiska.
Vad folk i allmänhet oftast missar, fransmän, engelsmän och amerikaner exempelvis, är vikingarnas färder österut. Men de är ju förstås mer relevant intresserade av färdena västerut.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 38,00.html
I frankrike är folk väl medvetna om vikingarna eftersom det är en del av deras egen historiskrivning. Rent allmänt påminner den mer om den vanliga (äldre) synen på vikingarna i Norden enligt mina erfarenheter. Det förvånar mig inte att en fransman skulle fråga: -Var ligger vikingamuséet? Å andra sidan kanske de skulle acceptera att de får gå till Historiska.
Vad folk i allmänhet oftast missar, fransmän, engelsmän och amerikaner exempelvis, är vikingarnas färder österut. Men de är ju förstås mer relevant intresserade av färdena västerut.
- Djinghis Khan
- Medlem
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
- Ort: Karlstad
Hur har de löst det hela i Norge och Danmark?Örjan skrev: Men ett vikingamuseum ska ha samlingar av fornfynd att visa upp och dessa finns idag på historiska. Att ta bort vikingatiden från historiska och skapa ett nytt museum skulle innebära att historiska blir av med det mesta av sitt innehåll och besöken till de övriga avdelningarna skulle sjunka dramatiskt. Dessutom kan det väl inte ur forskningssynpunkt vara önskvärt att sprida ut samlingarna på flera museum. Vill vi ha mer vikingatid att visa upp är det därför något som borde ske inom ramen för det befintliga historiska museet. Jag tycker inte att det är en lyckad idé att klyva detta museum eftersom de olika förhistoriska epokerna hänger ihop och expertisen och fynden från dessa bör samlas på samma ställe. Möjligen skulle man kunna byta ut det något missvisande namnet på historiska museet.
I Danmark sorteras både vikingatiden och övrig forntid under Nationalmuseets oldtids-avdelning. Någon information om hur det ser ut i Norge har jag inte lyckats hitta. Men jag skulle bli förvånad om norrmännen har ett statligt museum som uteslutande sysslar med vikingatiden och låter ett annat ansvara för resten av forntiden. Det ligger i sakens natur att arkeologernas verksamhetsområde samlas i ett enda museum.Djinghis Khan skrev:Hur har de löst det hela i Norge och Danmark?
Instämmer till fullo med Lindqvist.
För någon månad sedan så kom en lyrisk australiensare in till Armémuseum där jag jobbar. Han var helt tokig i vikingar och hade åkt över hela jordklotet för han ville se mer om vikingarna. Han hade lite roliga föreställningar om vikingar (trodde att de var som Gimli i LOTR), men var riktigt trevlig och öppen. Mina kollegor himlade lite smått med ögonen och tänkte vilken ohistorisk typ han är, men jag som ömjukheten själv försökte guida honom rätt och berättade att i Sverige är det inte helt P-K med vikingatid, något som han stod helt oförstående inför. Där fick man stå som ett fån och "representera" svensk kulturelitism vs. nationalromantiska historieberättelser... Föreslod Historiska och på sommaren Gotland och Birka...
Det är ju det som turistbyråerna får höra som mest, "Where are the vikings". Pinsamt värre att vi inte har något Vikingamuseum...
För någon månad sedan så kom en lyrisk australiensare in till Armémuseum där jag jobbar. Han var helt tokig i vikingar och hade åkt över hela jordklotet för han ville se mer om vikingarna. Han hade lite roliga föreställningar om vikingar (trodde att de var som Gimli i LOTR), men var riktigt trevlig och öppen. Mina kollegor himlade lite smått med ögonen och tänkte vilken ohistorisk typ han är, men jag som ömjukheten själv försökte guida honom rätt och berättade att i Sverige är det inte helt P-K med vikingatid, något som han stod helt oförstående inför. Där fick man stå som ett fån och "representera" svensk kulturelitism vs. nationalromantiska historieberättelser... Föreslod Historiska och på sommaren Gotland och Birka...
Det är ju det som turistbyråerna får höra som mest, "Where are the vikings". Pinsamt värre att vi inte har något Vikingamuseum...
Jo nog kan man tycka att ett "vikingamuseum" vore kul. Men om jag ska vara ärlig tycker jag inte man behöver ha ett museum för varje rolig företeelse som finns här i världen... Själv gäspar jag käken ur led när jag pliktskyldigt besöker Nobelmuseet då och då. Kan inte förstå varför man gör ett museum när det inte finns några andra föremål att ställa ut utom ett fåtal av typen "pennan NN skrev med"...
Men föremål från den epok som kallas vikingatiden finns ju i massor. Över hela landet faktiskt. Och fantastiska minnesmärken intill vägar, broar, kyrkor och runt om i landskapet. Det kanske inte är självklart att man buntar ihop allt och gör ett nytt museum?
Jag tycker att man ännu hellre skulle satsa på de platser som folk redan idag besöker för att få en bild av livet för 1500-1000 år sedan. T.ex. utöka befintliga utställningar i Birka, Gamla Uppsala, Sigtuna, Vendel. Många av länsmuseerna har fina samlingar och grundlig kunskap om just sin region under järnåldern. -Tänk om man kunde göra en stor satsning något år i hela Sverige där vikingarnas kultur lyftes fram och belystes. Då skulle föremål kunna tas fram ur magasin och visas fram i temautställningar, nyare forskning skulle kunna spridas och fokus kunde sättas på fasta historiska minnen runt om. Så att alla kunde upptäcka att vikingaminnen finns överallt här och nu men att vi måste lära oss att se och förstå dem. Hela Mälardalen är ju ett enda vikingamuseum!
Herman L kunde få roa oss med vikingaskola i TV, så att vi alla lärde oss läsa runor och tolka runstenarna som står runt knuten. Studiecirklar i handhavande av vikingabåt skulle kunna bli en succe, eller vikingatida stridsteknik i praktiken...
En mängd arbetslösa arkeologer skulle kunna få tillfälle att arbeta med något som verkligen ligger dem varmt om hjärtat: att berätta om resultatet från en rad utgrävningar och hur man tolkar fynden. Alla kontakter som knutits med ryska forskare sedan Sovjet föll har skapat möjligheter till insamling av mer information om vikingarna som drog österut. För ärligt talat: säg viking till en fransman eller engelsman - då tänker han på en norsk krigare och inte en östsvensk handelsman...
Men föremål från den epok som kallas vikingatiden finns ju i massor. Över hela landet faktiskt. Och fantastiska minnesmärken intill vägar, broar, kyrkor och runt om i landskapet. Det kanske inte är självklart att man buntar ihop allt och gör ett nytt museum?
Jag tycker att man ännu hellre skulle satsa på de platser som folk redan idag besöker för att få en bild av livet för 1500-1000 år sedan. T.ex. utöka befintliga utställningar i Birka, Gamla Uppsala, Sigtuna, Vendel. Många av länsmuseerna har fina samlingar och grundlig kunskap om just sin region under järnåldern. -Tänk om man kunde göra en stor satsning något år i hela Sverige där vikingarnas kultur lyftes fram och belystes. Då skulle föremål kunna tas fram ur magasin och visas fram i temautställningar, nyare forskning skulle kunna spridas och fokus kunde sättas på fasta historiska minnen runt om. Så att alla kunde upptäcka att vikingaminnen finns överallt här och nu men att vi måste lära oss att se och förstå dem. Hela Mälardalen är ju ett enda vikingamuseum!
Herman L kunde få roa oss med vikingaskola i TV, så att vi alla lärde oss läsa runor och tolka runstenarna som står runt knuten. Studiecirklar i handhavande av vikingabåt skulle kunna bli en succe, eller vikingatida stridsteknik i praktiken...
En mängd arbetslösa arkeologer skulle kunna få tillfälle att arbeta med något som verkligen ligger dem varmt om hjärtat: att berätta om resultatet från en rad utgrävningar och hur man tolkar fynden. Alla kontakter som knutits med ryska forskare sedan Sovjet föll har skapat möjligheter till insamling av mer information om vikingarna som drog österut. För ärligt talat: säg viking till en fransman eller engelsman - då tänker han på en norsk krigare och inte en östsvensk handelsman...
Kom förresten att tänka på det bästa vikingamuseum jag sett. Det ligger i Schleswig och kan varmt rekomenderas. Det kretsar kring fynden man gjort vid utgrävningar av den viktiga handelsplatsen Hedeby. På en runsten i Björklinge benämns platsen som "Haithabu" så det är vad tyskarna också kallar det.
Länk dit:
http://www.schloss-gottorf.de/haithabu/frameset.htm
Länk dit:
http://www.schloss-gottorf.de/haithabu/frameset.htm
I Norge och Danmark har de ju åtminstone vikingaskepps-museer som inte går av för hackor; i Roskilde har jag aldrig varit, däremot i Oslo och spanat in skutorna från Gokstad och Oseberg. Vet inte om vi har nåt fynd i den storleksordningen som skulle funka i ett eget museum?
Vad beträffar frågan om varför intresset för vikingar är mindre bland historiker än allmänheten så
lär en anledning vara att det finns relativt lite material från den tiden - man måste inte blanda in politik överallt.
Vad beträffar frågan om varför intresset för vikingar är mindre bland historiker än allmänheten så
lär en anledning vara att det finns relativt lite material från den tiden - man måste inte blanda in politik överallt.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Jag har inte läst artikeln, bara följt diskussionen.
Vad menar ni med ett vikingamuseum. Här i Skåne finns dels museét i Fotevik och dels vikingabyn i Hög utanför Lund. Vad är det egentligen som ni efterlyser.
/Martin
Vad menar ni med ett vikingamuseum. Här i Skåne finns dels museét i Fotevik och dels vikingabyn i Hög utanför Lund. Vad är det egentligen som ni efterlyser.
/Martin
Herman skrev:Sedan en tid tillbaka finns det ett Nobelmuseum i Stockholm, men det finns fortfarande inget vikingamuseum.
Martin Lundvall skrev:Vad menar ni med ett vikingamuseum. Här i Skåne finns dels museét i Fotevik och dels vikingabyn i Hög utanför Lund. Vad är det egentligen som ni efterlyser.
Herman skrev:Helst på Djurgården eller Skeppsholmen.