Kampsportsspridning från Asien under medeltiden?

Användarvisningsbild
Ubbe
Medlem

Inlägg av Ubbe » 13 december 2005, 10:31

hangatyr skrev:
Ubbe skrev:
Probstner skrev:Är rysk sambo gammal?

(Ot, men trodde faktiskt savate var ett Hergépåfund! Där ser man.)

/ Probstner
Ar inte Sambo fran Sovjetunionen ungdom, typ 1920 talet? Sport varianten ska vara till huvudsak ryssanpassad Judo som blandats upp med lite lokala brottningsstilar.
jag har sett en del sambotävlingar. man slåpr och sparkar också, vilket gör det hela till ngn sorts MMA.
Nja, jag tror att det ar sa att SAMBO snarare ar en Sovjetisk bevapnad och obevapnad kampkonst, som var Sovjetiska krigsmaktens handgemangsystem, hur val sammanbuden och dokumenterad den ar vet inte jag. Det pastars att att det aven ska finns vapen tekniker fran lokala vapen sa som "kosack sabel" och piska, men om det ar sant later jag vara osakt. Det vanligaste som vasterlanningar ser ar spektakulara uppvisningar fran olika specialforband, med kamp mot flera motstandare, kamp med spade, osv.

Sport Sambo daremot ar valdigt Judo liknande, jag tror tom de tavlar i Gi. Skillnaden mot Judo ska vara att Sambo har ett focus pa nertagningar och fallningar snarare an Judons hoga kast och att benlas tillats i Sambo tavlingar.

Men det finns sakert MMA liknande tavlingar for Sambo utovare, om inte annars ar Sambo tillsammans med brottning en bra bas om man vill medverka pa MMA tavlingar.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 13 december 2005, 10:46

man tävlar inte i gi, men i Gi-jacka och shorts, lustigt nog.

Sambo har en hel del fotlås och koncentrerar stor del av markkampen på fotlås, enligt vad jag förstått.

ska försöka hitta filmerna från Sambo-vm, så får vi se lite sambo-MMA.

Användarvisningsbild
Ubbe
Medlem

Inlägg av Ubbe » 13 december 2005, 10:56

hangatyr skrev:man tävlar inte i gi, men i Gi-jacka och shorts, lustigt nog.

Sambo har en hel del fotlås och koncentrerar stor del av markkampen på fotlås, enligt vad jag förstått.

Det vore kul att se.

Vet du nagot om de lokala Ryska kampkonsterna som Sambo delvis pastars baseras pa? (Och om det verkligen ingar moment med traditionella vapen?)

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 13 december 2005, 13:33

Ubbe skrev:
hangatyr skrev:man tävlar inte i gi, men i Gi-jacka och shorts, lustigt nog.

Det vore kul att se.

Vet du nagot om de lokala Ryska kampkonsterna som Sambo delvis pastars baseras pa? (Och om det verkligen ingar moment med traditionella vapen?)
varsågod!!

http://video.google.com/videoplay?docid ... 64&q=fedor

Användarvisningsbild
Ubbe
Medlem

www.rus-sambo.com

Inlägg av Ubbe » 15 december 2005, 10:54

Jag hittade lite mer information om SAMBO pa natet
http://www.rus-sambo.com/starters.html skrev: What is Sambo...

Sambo wrestling is a composite style of jacket wrestling originally developed in Russia to serve as a common form of sport wrestling for the fifteen different republics of the former Soviet Union, each of which had one or more of its own distinct styles of folk wrestling, with widely varying rules. It was also used as a form of hand-to-hand combat preparation and training by Soviet military for use in unarmed combat. Sambo today is practiced in two flavors: Sport Sambo, the third style of international wrestling and a globally popular form of submission grappling; and Combat Sambo, a method of self-defense training.

The term SAMBO is an acronym for the Russian phrase "SAMozashchita Bez Oruzhiya" or in English language, "Self-defense Without Weapons." Until the official adoption of the term "SAMBO" the sport had also been referred to as SAM, and then later SAMOZ. The correct, official Internationally recognized English transliterated spelling is SAMBO.
http://www.rus-sambo.com/starters.html skrev: What about Combat Sambo...

Combat Sambo taught under the UFRS is the same techniques as taught to Russian soldiers at the Choboskary Military College, and the Ryazan Military Academy of Airborne Troops. It is a style that focuses on preparing the practioner for intense street and battle field combat in as short a time as possible. The goal of UFRS Combat Sambo is survival on the street not in the ring, as such it employs many techniques that would be considered overkill in certain situations and must be practised only under authorized supervision.

patrik_s
Medlem

Inlägg av patrik_s » 20 december 2005, 21:48

Vi har även antikens pankration.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pankration

Användarvisningsbild
Ubbe
Medlem

Inlägg av Ubbe » 29 december 2005, 11:24

patrik_s skrev:Vi har även antikens pankration.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pankration
Jag har hört myten att Grekiska Pankration skulle vara grunden för nästan all kampkonst som finns förut. Att Alexander den Stores soldater förde med sig Pankration till Indien och att Buddah sedan förde med sig en variant till Kina som sedan blev Kung Fu som Kineserna sedan spridit på ett eller annat sätt över Asien.

Efter att ha sett en dokumentär på TV om Indisk kampkonst, så tvivlar jag starkt, då Pankration verkar vara någon form av NHB sport kan den Indiska kampkonsten närmast beskrivas som verklighets frånvänd utan liknelse till verklig kamp.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 29 december 2005, 12:31

angående pankration sade ngn grek, minns ej vem, på den tid det begav sig att en skicklig Pankraist kombinerar det värsta inom boxningen med det värsta inom brottningen. som vale tudo-utövare är jag böjd att hålla med.

Användarvisningsbild
Ubbe
Medlem

Inlägg av Ubbe » 29 december 2005, 14:11

De enda reglerna/begränsningarna i Pankration som skulle ha funnits var att de två kämparna inte fick bitas eller peta var andra i ögonen. I Sparta skulle dock inte dessa begränsningarna funnits, utan det var fritt fram för kämparna att använda vilka tekniker som helst.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 29 december 2005, 15:05

Ubbe skrev:De enda reglerna/begränsningarna i Pankration som skulle ha funnits var att de två kämparna inte fick bitas eller peta var andra i ögonen. I Sparta skulle dock inte dessa begränsningarna funnits, utan det var fritt fram för kämparna att använda vilka tekniker som helst.
jag har sett en del vale tudo från tidigt 90tal från brasilien. avsaknaden av regler var den samma även där. mycket hårda tag!

Användarvisningsbild
Ubbe
Medlem

Inlägg av Ubbe » 30 december 2005, 12:19

hangatyr skrev:jag har sett en del vale tudo från tidigt 90tal från brasilien. avsaknaden av regler var den samma även där. mycket hårda tag!
Jag undrar om inte vale tudo betyder just 'regel fritt' eller 'allt är tillåtet', precis som Amerikanskans 'No Holds Barred', (NHB). Duell liknande kamp man mot man utan vapen och begränsade regler måste mynna ut i liknade kampsystem, oavsett om det var i antikens Grekland eller dagens Brasilien.

Är det någon som vet om den här typen av äldre kampsporter som Grekiska Pankration eller medeltida Europesiska fäkningsstilar innehöll akrobatiska sparktekniker som man ser i en del av dagens Asiatiska kampsporter?

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 30 december 2005, 16:41

Ubbe skrev:
hangatyr skrev:jag har sett en del vale tudo från tidigt 90tal från brasilien. avsaknaden av regler var den samma även där. mycket hårda tag!
Jag undrar om inte vale tudo betyder just 'regel fritt' eller 'allt är tillåtet', precis som Amerikanskans 'No Holds Barred', (NHB). Duell liknande kamp man mot man utan vapen och begränsade regler måste mynna ut i liknade kampsystem, oavsett om det var i antikens Grekland eller dagens Brasilien.
Jo, vale tudo betyder "allt är tillåtet". Vet inte om Prides regelsystem gäller för alla vale tudo tävlingar. Men här kan den som är intresserad läsa om vilka regler som gäller där http://www.pridefc.com/pride2004/about/rules.htm

Och jag håller med om att "duell liknande kamp man mot man utan vapen och begränsade regler måste mynna ut i liknade kampsystem", det är det som känns logiskt för mig iallafall.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 30 december 2005, 21:42

Kynes skrev:
Ubbe skrev:
Jo, vale tudo betyder "allt är tillåtet". Vet inte om Prides regelsystem gäller för alla vale tudo tävlingar. Men här kan den som är intresserad läsa om vilka regler som gäller där http://www.pridefc.com/pride2004/about/rules.htm

Och jag håller med om att "duell liknande kamp man mot man utan vapen och begränsade regler måste mynna ut i liknade kampsystem", det är det som känns logiskt för mig iallafall.
pride är en organisation med ett specifikt regelsystem. reglerna skiftar mellan olika organisationer och i dag är det ytterst ovanligt med "äkta" vale tudo-tävlingar.

givetvis är det så att "duell liknande kamp man mot man utan vapen och begränsade regler måste mynna ut i liknade kampsystem", . det finns mängder av exempel på detta.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 30 december 2005, 22:28

Snälla, försök hålla er till ämnet. Mer eller mindre moderna pyjamassporter har inget med den ursprungliga frågeställningen att göra.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 4 januari 2006, 07:18

för att återknyta lite till ursprungsämnet: för en tid sedan skickade Hellqvist några länker till mig:
http://www.arma.se/
http://www.aemma.org/
http://www.thearma.org/

Kolla länkarna. Manualerna brukar ligga under "resources" och liknande.
det roliga med bilderna som finns här är att de brottningsknep som beskrivs är identiska med de jag lärt mig. kasten, ställningar etc liknar på pricken de som vi övar på kampsportsklubben. det enda som skiljer är kläderna, vi brukar ha pungskyddet INNANFÖR kläderna :D

Skriv svar