Ristarna

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Ristarna

Inlägg av Probstner » 23 januari 2006, 22:31

Såg nyss klart ett tv-program på SVT2 där flera uppgifter som jag har lärt mig betrakta med skepsis presenterades som (nästan) dagens sanning. Mest anmärkningsvärd var berättelsen om den bronsålderstida Egtvedflickan som hittades välbevarad i en ekkistegrav. Hon skall ha dödats av troll, d v s samer ("små mörka människor som levde ett parallellt liv i skogarna"). Att hon var av helt annan sort förstod man av beskrivningen av slankheten, det blonda hårsvallet och de välskötta naglarna samt magtröjan och bronsspännet. Jag blev faktiskt riktigt överraskad av skildringen (typ "nordisk supermodell i porrig gothdräkt mördad av samiska troll"), men jag var kanske på överkänsligt humör.

Dessutom framställdes den fornnordiska gudavärlden som en plankning av den romerska, vilket jag faktiskt aldrig hört förut. Nog för att äldre tiders föreställningar om en för indoeuropéer gemensam gudavärld (Indien, Grekland etc) betraktas som mossig, men jag har lite svårt att svälja att asatron skulle ha inspirerats av de filosofiskt och religiöst förhållandevis ljumma romarna.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 24 januari 2006, 00:17

Enligt en vän skall programmet ha avslutats med följande slutsatser levererades.

1. "det finns ingen nordisk kultur, utan den är ett hopkok av andra kulturer"

2. "en sak är säker, även om Sverige är ett mångkulturellt land idag är det inget nytt"

Objektivt och opolitiskt?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 24 januari 2006, 09:16

D. Löwenhamn skrev:Enligt en vän skall programmet ha avslutats med följande slutsatser levererades.

1. "det finns ingen nordisk kultur, utan den är ett hopkok av andra kulturer"

2. "en sak är säker, även om Sverige är ett mångkulturellt land idag är det inget nytt"

Objektivt och opolitiskt?

mvh/ Daniel
Det stämmer väl i allra högsta grad, allt tyder på att den kultur/religion som fanns här under denna tid var ett hopkok just på grund av influenser och inflyttning av många olika kulturer. Forskning har visat att folk på denna tid var mycket lättrörliga och denna form av blandkulturer fanns på hela kontinenten.

Men har du annan info om tidig nordisk kultur så får du gärna presentera den.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 24 januari 2006, 09:37

Men nog måste den Germanska kulturen ha påverkat minst lika mycket som den Romerska? För att inte tala om alla kontakterna österut redan på den tiden?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 januari 2006, 10:01

maal skrev:denna form av blandkulturer fanns på hela kontinenten
Samma argument kan ju tillämpas på de kulturer som utgör blandningen - all kultur är blandningar av äldre kulturer! Känns lite väl mycket som kulturrelativism av det mer ryggradslösa slaget.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 24 januari 2006, 10:13

Hexmaster skrev:
Samma argument kan ju tillämpas på de kulturer som utgör blandningen - all kultur är blandningar av äldre kulturer! Känns lite väl mycket som kulturrelativism av det mer ryggradslösa slaget.
Precis, alla kulturer är blandningar och har hämtat influenser från varandra.
Det är inget modernt påfund med mångkultur (som vissa här tycks tro). Vår kultur är lika lite unik som någon annan (möjliga undantag hittar man nog på isolerade öar i Stilla havet), så istället för att ta fasta på det unika så bör man ta fasta på det som binder folk samman, det skulle nog minska mycket av problemen i världen. :-)

(EDIT// Man får väl hoppas att denna variant duger då det bara är moderatorer som får uttrycka sig politiskt.)
Senast redigerad av 3 maal, redigerad totalt 25 gång.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: Ristarna

Inlägg av tryggve » 24 januari 2006, 10:55

Probstner skrev:
Dessutom framställdes den fornnordiska gudavärlden som en plankning av den romerska, vilket jag faktiskt aldrig hört förut. Nog för att äldre tiders föreställningar om en för indoeuropéer gemensam gudavärld (Indien, Grekland etc) betraktas som mossig, men jag har lite svårt att svälja att asatron skulle ha inspirerats av de filosofiskt och religiöst förhållandevis ljumma romarna.

/ Probstner
Åtminstone Wikipedia pekar på "översättningar" av en del romerska gudar till den fornordiska mytologin, men jag minns inte om man drar någon slutsats till att det skulle vara en ren plankning.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 24 januari 2006, 11:03

Probstner skrev:Såg nyss klart ett tv-program på SVT2 där flera uppgifter som jag har lärt mig betrakta med skepsis presenterades som (nästan) dagens sanning. Mest anmärkningsvärd var berättelsen om den bronsålderstida Egtvedflickan som hittades välbevarad i en ekkistegrav. Hon skall ha dödats av troll, d v s samer ("små mörka människor som levde ett parallellt liv i skogarna"). Att hon var av helt annan sort förstod man av beskrivningen av slankheten, det blonda hårsvallet och de välskötta naglarna samt magtröjan och bronsspännet. Jag blev faktiskt riktigt överraskad av skildringen (typ "nordisk supermodell i porrig gothdräkt mördad av samiska troll"), men jag var kanske på överkänsligt humör.

/ Probstner
[ Irrelevant kommentar borttagen av Hexmaster ]

Asatron är germansk, dvs den fornordiska mytologin som vi känner den, är gemensam med de germanska folken på kontinenten. Om de sedan i sin tur inspirerats av den romerska gudavärlden, är inte så mkt att orda om. Den romerska gudavärlden är inte ens romersk, utan grekisk, som i sin tur inte är grekisk, utan orientalisk. Men romarna uppfattade sin religion som romersk och grekerna sin som grekisk, likväl som vår fornnordiska religion är fornnordisk.

Man ska komma ihåg att detta program främst inspirerats av arkeologer och de är vanligtvis ganska, låt oss säga generösa i deras tolkningar.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 januari 2006, 11:37

maal skrev:istället för att ta fasta på det unika så bör man ta fasta på det som binder folk samman, det skulle nog minska mycket av problemen i världen. :-)
VAD pratar du om?? Världsproblem eller historia? Jag ser smileyn men förstår inte.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 24 januari 2006, 11:46

maal skrev:
Hexmaster skrev:
Precis, alla kulturer är blandningar och har hämtat influenser från varandra.
Vilket var min poäng. Märkligt nog hade de inga problem med att hävda att det exempelvis fanns en romersk kultur.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 24 januari 2006, 12:30

tryggve skrev:
Probstner skrev:

/ Probstner
Åtminstone Wikipedia pekar på "översättningar" av en del romerska gudar till den fornordiska mytologin, men jag minns inte om man drar någon slutsats till att det skulle vara en ren plankning.
Är det inte så att just Romarna i sina beskrivningar av andra folk och dess religion gärna "översatte" till sina egna gudar?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 januari 2006, 12:36

Rensade upp lite; maal och Leonidas, det går utmärkt bra att hålla sig till ämnet utan att göra politiska utflykter.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 24 januari 2006, 13:43

Att Egtvedflickan skulle ha dödats finns det väl inga tecken på? Såvitt jag förstod var det bara en ren dramatisering. I vilket fall som helst tvivlar jag på att det skulle ha funnits "troll", samer eller andra restgrupper i Danmark under bronsåldern... F.ö. så är de äldsta uppgifterna om troll inte alls nödvändigtvis "små mörka människor", de kunde även ha gestalten av ett förföriskt rå eller liknande

Det är väldigt populärt nuiförtiden med både kulturrelativism ("vi har alla samma kultur") och de mest desperata och långsökta försök att få den "germanska" kulturen till en ren karbonkopia av den romerska (se bara på Maja Hagermans serie "Germanerna" som sändes i SVT för ett par år sedan). Nota Bene - naturligtvis påverkades de germanska folken av romersk kultur. Men Asatron är knappast ngn kopia, tvärtom är det en syskonreligion till den romerska och grekiska, med ett gemensamt indoeuropeiskt ursprung. De politiskt medvetna forskarna slår ofta knut på sig själva i sin iver att överföra moderna ideal till forntida människor - men som jag ofta säger, deras spekulationer säger förmodligen mer om vår egen tid än vad de säger om dåtidens människor och deras föreställningar!

Sedan har vi ju den eviga konflikten mellan historiker och arkeologer... Som någorlunda historisk skolad (nåja) kommer jag aldrig sluta irritera mig på arkeologernas fantastiska förmåga att på löpande band tillverka hönor av en fjäder, koka litervis med soppa på en spik osv (ursäkta metaforerna, men ni förstår vad jag menar)...

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 24 januari 2006, 13:45

Sedan har vi ju den eviga konflikten mellan historiker och arkeologer... Som någorlunda historisk skolad (nåja) kommer jag aldrig sluta irritera mig på arkeologernas fantastiska förmåga att på löpande band tillverka hönor av en fjäder, koka litervis med soppa på en spik osv (ursäkta metaforerna, men ni förstår vad jag menar)...
Håller absolut med dig, det finns alltför många böcker skrivna av arkeologer som drar väldigt många slutsatser utan annan grund än ett par fiskben och en söndrig kam.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 januari 2006, 13:53

Uruk-Hai skrev:
Är det inte så att just Romarna i sina beskrivningar av andra folk och dess religion gärna "översatte" till sina egna gudar?
Fullt möjligt, jag bara "öste ur minnet" lite, det var inte så mycket annat.

Skriv svar