Kulturhistoriska minnesmärken.

Skriv svar
Användarvisningsbild
Harald Tandlös
Medlem

Kulturhistoriska minnesmärken.

Inlägg av Harald Tandlös » 20 februari 2006, 08:28

Jag läste en bok som heter "Kronoberg under kalla kriget" en utmärkt dokumentation av alla de förråd och baser som håller på att raseras eller grusfyllas, i och med att sveriges försvar skrotas.
För mig är ju de anläggningar som förstörs en del av vår kulturhistoria, som borde dokumenteras till eftervärlden. Min fundring är vad görs i andra milon? Sker samma sak där som i Kronoberg?

En annan fråga är vet folk i allmanhet vilka enorma materiella världen som håller på att förstöras för alltid, och varför är det så tyst om det här?

Nu vill jag inte dra in politik i den här tråden, men KD har iallafall motionerat i riksdagen om att riksantikvarien skulle få ta äver en del mob förråd i oförändrat skicka, att bevaras för framtiden.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 20 februari 2006, 08:40

Jag tycker det är hemskt synd, och jag visste inte om det innan jag läste ditt inlägg.
Självklart är det en del av vår kulturhistoria. Jag är rädd för att det blir som på 60-talet igen- ''ut med de gamla minnesmärkena- in med de nya betongklumparna''...

Användarvisningsbild
Harald Tandlös
Medlem

Inlägg av Harald Tandlös » 20 februari 2006, 09:24

Andreas K skrev:Jag tycker det är hemskt synd, och jag visste inte om det innan jag läste ditt inlägg.
Självklart är det en del av vår kulturhistoria. Jag är rädd för att det blir som på 60-talet igen- ''ut med de gamla minnesmärkena- in med de nya betongklumparna''...
Det är nog rätt få som funderat på det här, men det ser ut såhär i stort:

# den territoriella militärdistriktsorganisationen är nedlagd den 1 januari 2006.
# i princip all civil är krigsförberedelse nedlagt sedan fem år tillbaka.
# inga krigsplaceringar har skett de senaste sex åren i försvarsmakten. Tidigare utbildade soldater fick order att bränna/klippa sin krigsplacering 2003.
# inga krigsförband - på sikt några bataljoner
# ingen mobiliseringsberedskap finns i Sverige.
# inga repetitionsövningar
# värnpliktig åldersklass reducerad till ca 5000 män/kvinnor
# civilfärsvaret håller på att läggas ned
# fler amiraler än fartyg i flottan
# fler generaler än artilleripjäser

Det här gör ju att inga av de förråd eller flygbaser etc som byggdes upp under 50- 60 och 70 talet behövs längre, och de annläggningar som finns under jord måste fyllas igen, eftersom de ganska snabbt skulle vattenfyllas om man bara stänger av anläggningen och bli en miljöfara och på sikt även en personfara.
Samma sak gäller öven de lager av olja bensin etc som också är nedlagda även de måste saneras och fyllas igen.

Och med det hela den historia som har att göra med svenskt försvar under kalla kriget. på något sätt ändå tycker jag att det här borde bevaras. det är så lätt att inte tänka på att det som är affärer som vanligt idag blir historia och högst intressant i morgon. Jämför t.ex. med den bristfälliga dokumentationen kring beredskapsåren.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 20 februari 2006, 10:16

Ja, rester av de svenska försvarsanläggningarna från en av historiens viktigaste tidpunkter borde väl vara värda att bevara?
Kalla kriget var ju en väldigt spänd tid, så varför undanröja alla bevis som vittnar om hur rädda vi var i Sverige när kärnvapenkrig verkade oundvikligt?
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 20 februari 2006, 11:39

[Svar på politik borttaget/Petter]

Vad gäller bevarandet, så ha ju vissa anläggningar bevarats, i huvudsak befästningar, men det mesta har fyllts igen eller raserats. Personligen förstår jag inte riktigt varför bergsrummen för lagring av olja skrotats. Oljekriser har ju dykt upp förut och lär väl kunna dyka upp igen... :? :?

/CvD

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 20 februari 2006, 11:56

Två politiska/ovidkommande inlägg är borttagna.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 20 februari 2006, 12:23

Är det någon som vet vilka typ av fasta anläggningar som inte är nedlagda - om nu någon.

Regeringens hemliga bergrum t.ex., kanske några andra ledningsfunktioner? Hur är det med de civila ledningsbergrummen? KA och allt krafs som armén och flygvapnet hade i form av värnkanoner och berghangarer är väl borta. Bergabasen är väl kvar.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 februari 2006, 13:56

Hans skrev:Är det någon som vet vilka typ av fasta anläggningar som inte är nedlagda - om nu någon.

MVH

Hans
Det finns alla typer av fasta anläggningar som är k-märkta om det så du menar, på "Bebyggelseregistret" på http://www.raa.se finns det information om olika fasta anläggningar och det finns också på olika länsstyrelsens hemsidor också.

Stefan

Leif H
Medlem
Kontakt:

MILITÄR UTFLYKT

Inlägg av Leif H » 21 februari 2006, 08:46

Det kan ju vara lämpligt att nämna att under nästa vecka utkommer boken MILITÄR UTFLYKT - En vägvisare till militärhistoriska sevärdheter i Sverige. Boken innehåller mer än 800 sevärdheter och platser inom det militärhistoriska området. När det gäller Kalla Krigets Kronoberg håller jag med om att detta är ett bra exemple på en dokumentation som skulle gjort, idag är det tyvärr nästan för sent.
Men än pågår dokumentering av flera platser och anläggningar, så fortsätt debatten. Tänk dock tanken om att allt inte kan bevaras. Idag har vi tre 7,5 cm batterier m/57 från KA-tiden bevarade samt ett 15,2 m/51 och Batteri HB. Jag kan förstå om man börjar tycka det räcker.
Leif H (http://www.bunker.nu)

Användarvisningsbild
egilo
Medlem

Re: Kulturhistoriska minnesmärken.

Inlägg av egilo » 21 februari 2006, 17:40

Harald Tandlös skrev:En annan fråga är vet folk i allmanhet vilka enorma materiella världen som håller på att förstöras för alltid, och varför är det så tyst om det här?
Jag är mycket aktiv bland det knäppgökar som samlar och försöäker bevara de små 60-tals VolvoValpar som ännu finns i livet. Skrotningsbeslutet som för några år sedan innebar att nästan nya, välservade och lindrigt begagnade och sämre skrotfärdiga Volvo valpar gick till destruktion - skrothandlarna köpte dom i parti för kilopris.
Jag har sett förödelsens styggelse på nära håll. Det är upprörande.
Just nu pågår skrotningen av Volvos C300-serie - dock har de undgått totaldestruktion - av någon underlig anledning.
Men småvalparna ---- snyft
Jag lämnar gärna upplysningar om småvalpar i den s.k. L3314-serien (903 i armebeteckning). Jag har reda på var man får reda på om det mesta som berör dem.
Privatmail går bra.
egil

Skriv svar