Tredje starkaste armén utöver USA/Israel

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Tredje starkaste armén utöver USA/Israel

Inlägg av Carolus » 2 mars 2006, 18:47

Vilket land har i dagsläget den bästa och mest effektiva/starka arméen idag? Borträknat USA & Israel?

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem

Re: Bästa arméen utöver USA/Israel

Inlägg av Bulldog » 2 mars 2006, 18:51

Carolus skrev:Vilket land har i dagsläget den bästa och mest effektiva/starka arméen idag? Borträknat USA & Israel?
Storbrittanien borde ligga bra till vad gäller kvalité.

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem

Inlägg av hoffe_salem » 2 mars 2006, 18:52

Bulldog skrev:
Carolus skrev:Vilket land har i dagsläget den bästa och mest effektiva/starka arméen idag? Borträknat USA & Israel?
Storbrittanien?
Storbrittaniens arme är väl inte så där jättestor, men iallafall så tror jag att Tysklands arme är rätt slagkraftig...

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 2 mars 2006, 18:58

Ryssland ska väl inte underskattas heller, i form av manstal?
Jag vet faktiskt inte, men jag har fått intrycket av att Rysslands armé är rätt så stor.
Kina har väl en väldigt stark armé också (god teknologi och den största armén i världen).
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 2 mars 2006, 19:46

Andreas K skrev:Ryssland ska väl inte underskattas heller, i form av manstal?
Jag vet faktiskt inte, men jag har fått intrycket av att Rysslands armé är rätt så stor.
Kina har väl en väldigt stark armé också (god teknologi och den största armén i världen).
Mvh Andreas
Att arm'en är stor är inte samma som att den är slagkraftig.

Kina hade kvar T-34:or fram till år 2000 och består fortfarande av en massa skräp. Antalet divisioner har mer än halverats de sista 10 åren.

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem

Inlägg av hoffe_salem » 2 mars 2006, 19:55

Mvh Andreas
Ryssarna har en arme som man inte helst inte ska käfta med men hur är det med motivationen och effektiviteten hos dom tänker då på Tjetjenien och Afghanistan m.m.
Kina håller ju på att modernisera sin arme så dom kommer nog att ha en väldigt slagkraftig arme om några år när dom har ersatt alla Type 59 i olika varianter med den mycket mer kapabla Type 96....:)

/Hoffe

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 2 mars 2006, 20:06

hoffe_salem skrev:
Mvh Andreas
Ryssarna har en arme som man inte helst inte ska käfta med men hur är det med motivationen och effektiviteten hos dom tänker då på Tjetjenien och Afghanistan m.m.
Kina håller ju på att modernisera sin arme så dom kommer nog att ha en väldigt slagkraftig arme om några år när dom har ersatt alla Type 59 i olika varianter med den mycket mer kapabla Type 96....:)

/Hoffe
Kinas senaste stridsvagn är Type 98.....
år 2015 kommer Kina ha kvar minst 5000 Type 59, i alla fall enligt den här sidan:

http://www.globalsecurity.org/military/ ... entory.htm

Användarvisningsbild
Braf
Medlem

Inlägg av Braf » 2 mars 2006, 20:28

Nordkoreas armé är sjukligt stor och har, enligt en nordkoreansk general som uttalde sig på CBS 60 minutes) dessutom kärnvapen klara! Hur det är med sanningshalten i det påståendet är tveksamt, då det säkert var ett sätt att skrämmas, men det visar ändå att Nordkorea har en grymt stor (lite omodern, dock) och aggresiv armé. Frågan är om Nordkorea skulle få några allierade om de gick till krig? Med Kina och Nordkorea i allians så har man en slagkraftig (omodern eller ej) armé. Kanske vill ryssarna haka på också? Då blir den armén inte att leka med. Underhåll till trupperna är dock ett problem.

Sannolikheten att Nordkorea får några allierade överhuvudtaget är väl dock ganska låg?

Britterna har, vad jag vet, de bästa soldaterna i världen. Synd bara att de inte är så många.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 2 mars 2006, 20:31

Braf skrev:Nordkoreas armé är sjukligt stor och har, enligt en nordkoreansk general som uttalde sig på CBS 60 minutes) dessutom kärnvapen klara! Hur det är med sanningshalten i det påståendet är tveksamt, då det säkert var ett sätt att skrämmas, men det visar ändå att Nordkorea har en grymt stor (lite omodern, dock) och aggresiv armé. Frågan är om Nordkorea skulle få några allierade om de gick till krig? Med Kina och Nordkorea i allians så har man en slagkraftig (omodern eller ej) armé. Kanske vill ryssarna haka på också? Då blir den armén inte att leka med. Underhåll till trupperna är dock ett problem.

Sannolikheten att Nordkorea får några allierade överhuvudtaget är väl dock ganska låg?

Britterna har, vad jag vet, de bästa soldaterna i världen. Synd bara att de inte är så många.
Nordkorea har även en av världens omodernaste krigsmakter - som sagt storleken har inget med slagkraft att göra.

Sydkoreas krigsmakt är betydligt mer slagkraftig.

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem

Inlägg av hoffe_salem » 2 mars 2006, 20:45

KA skrev:
hoffe_salem skrev:
Mvh Andreas

/Hoffe
Kinas senaste stridsvagn är Type 98.....
år 2015 kommer Kina ha kvar minst 5000 Type 59, i alla fall enligt den här sidan:

http://www.globalsecurity.org/military/ ... entory.htm
Ja Type 98 är Kinas senaste stridsvagn men den kommer inte att helt ersätta alla 59:or utan det ska type 96 göra dom är billigare och enklare 98:an ska bara utrusta dom mest elit förbanden och ja kina kommer ha kvar många 59:or länge men när dom är ersatta av Type 96 så kommer deras arme vara många gånger fler slagkraftigare än innan...:)

/Hoffe

KP-31
Medlem

Inlägg av KP-31 » 2 mars 2006, 20:51

Kan hända att Israels arme är effektiv men den är säkerligen inte starkare än t.ex Frankrikes eller Englands arme. Det finns ju bara 6 miljoner i Israel (va vilka en c. miljon är araber).

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 2 mars 2006, 20:54

Sydkorea måste definitivt hamna högt upp på den här listan. Troligen även Japan om man gick över till en offensiv doktrin (med div nödvändiga omorganiseringar).

/Forsberg

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 2 mars 2006, 20:55

hoffe_salem skrev:Ryssland ska väl inte underskattas heller, i Ja Type 98 är Kinas senaste stridsvagn men den kommer inte att helt ersätta alla 59:or utan det ska type 96 göra dom är billigare och enklare 98:an ska bara utrusta dom mest elit förbanden och ja kina kommer ha kvar många 59:or länge men när dom är ersatta av Type 96 så kommer deras arme vara många gånger fler slagkraftigare än innan...:)
/Hoffe
Enligt Globalsecurity kommer Type 96 aldrig ersätta alla Type 59.

Deras prognos för år 2015 är:340 st Type-98, 1500 st Type-96, 1000 st Type-80, ca 5000 st Type-59 mm.
Senast redigerad av 1 KA, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 2 mars 2006, 20:58

Den nordkoreanska armen är på många sätt ett korthus som väntar på att falla ihop. Den ser bra ut på pappret men saknar nästan helt moderna vapen, flygvapnet har kvar Mig-17 och Mig-19 i tjänst och antalet användbara Mig-29 verkar ha halverats, armens modernaste stridsvagn är T-62 osv. Sedan sovjetunion föll samman och stödet därifrån försvannn så har den nordkoreanska krigsmakten försvagats varje år och bristen på mat, bränsle och reservdelar innebär att den med stor sannolikhet har ett lågt stridsvärde. Därmed inte sagt att den är ofarlig, tex har artilleriet har en enorm eldkraft och skulle kunna ställa till rejält med skada innan det tystas.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 2 mars 2006, 20:58

KP-31 skrev:
Kan hända att Israels arme är effektiv men den är säkerligen inte starkare än t.ex Frankrikes eller Englands arme. Det finns ju bara 6 miljoner i Israel (va vilka en c. miljon är araber).
Israel har mekaniserade förband i hög grad, man har även mycket kort mobliseringstid och mycket välutbildade förband.

Både Frankrike och GB har 'insatsförsvar' , medans Israel har ett starkt invasionsförsvar.

Skriv svar