Historia lärare - Några undrande frågor...

z0ltan
Medlem

Historia lärare - Några undrande frågor...

Inlägg av z0ltan » 7 mars 2006, 20:57

Ja nu är det så här att äntligen har jag mognat och börjat tänka på framtiden och kommigt fram till att jag nog vill studera till lärare och då i ämnena historia och samhällskunskap på gymnasie nivå. Någon här inne som har gått en lärarutbildning och kan förklara hela tjofräsen :D. Allt ifrån vad man läser, hur lärareutbildningen är upplagd etc. Jag ska igentligen fråga syon i skolan men våran skola sprar och sparar så hon är där typ 1 gång i månaden så jag skulle vara glad om någon skulle kunna besvara mina frågor.

Så berätta gärna om hur det var att studera där, hur man läste själva "lärar saken" samt hur man fick in inriktningrna etc så kanske jag kan ställa lite mer frågor efter ni berättat?

Ber om ursäkt för svenskan, har lite svårt att stava som ni nog ser :)
Tack på förhand
Marcus W.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Re: Historia lärare - Några undrande frågor...

Inlägg av Dalmas » 7 mars 2006, 21:02

z0ltan skrev:Ja nu är det så här att äntligen har jag mognat och börjat tänka på framtiden och kommigt fram till att jag nog vill studera till lärare och då i ämnena historia och samhällskunskap på gymnasie nivå. Någon här inne som har gått en lärarutbildning och kan förklara hela tjofräsen :D. Allt ifrån vad man läser, hur lärareutbildningen är upplagd etc. Jag ska igentligen fråga syon i skolan men våran skola sprar och sparar så hon är där typ 1 gång i månaden så jag skulle vara glad om någon skulle kunna besvara mina frågor.

Så berätta gärna om hur det var att studera där, hur man läste själva "lärar saken" samt hur man fick in inriktningrna etc så kanske jag kan ställa lite mer frågor efter ni berättat?

Ber om ursäkt för svenskan, har lite svårt att stava som ni nog ser :)
Tack på förhand
Marcus W.
Svårt att få jobb med Hi/sh inriktning. Välj till ett annat/ ytterligare ämne så att du blir mer unik.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 7 mars 2006, 22:53

Svårt att få jobb med Hi/sh inriktning. Välj till ett annat/ ytterligare ämne så att du blir mer unik.
Precis. Jag läser precis den utbildningen och konkurrensen är STOR. z0ltan, jag skulle föreslå att du blir biodlare istället. :P
Det är klart att du ska bli lärare om du vill det- men frågan är:
Är du säker på att det är lärare du vill bli? Helt säker?
Det är nämligen inte alltid man vet vad man ger sig in på. Läraren har mycket mer ansvar och förpliktelser än man tror.
För att göra det lättare för dig kan jag ställa några frågor till dig:
1. Trivs du uppriktigt med att jobba med barn och ungdomar, även när de är i puberteten, har mens eller bara är allmänt stimmiga?
2. Vet du om att lärare inte bara sitter och dricker kaffe på lärarrummet och sätter betyg beroende på vilket humör de är på?
3. Är du redo att lära dig Lpo 94 och Lpf 98 nästan utantill, och sova med dessa under kudden?
4. Är du intresserad av djup beteendevetenskap, inlärningsteorier och psykologi i allmän bemärkelse?
5. Gillar du att ha VFU(vuxenprao, antalet veckor och utformningen varierar bland högskolorna) i flera veckor på olika skolor?
6. Är du motiverad? Är du beredd att ge ditt yttersta?
7. Gillar du att festa? Det gör man mycket för att kunna varva ner mellan tentorna.

Om du svarat ja på minst 5 av dessa 7 frågor så säger jag bara'' Kör hårt och välkommen ombord!'', om du svarade ja på mindre än 5 av dessa 7 frågor, så säger jag bara att det är ett stort steg att välja yrke och plugga vidare direkt efter gymnasiet som jag gjorde, kanske du borde jobba något år emellan och fundera på vad du vill bli?
Mvh Andreas ''Ger aldrig upp'' Karlsson

z0ltan
Medlem

Inlägg av z0ltan » 8 mars 2006, 14:28

Andreas K skrev:
Precis. Jag läser precis den utbildningen och konkurrensen är STOR. z0ltan, jag skulle föreslå att du blir biodlare istället. :P
Det är klart att du ska bli lärare om du vill det- men frågan är:
Är du säker på att det är lärare du vill bli? Helt säker?
Det är nämligen inte alltid man vet vad man ger sig in på. Läraren har mycket mer ansvar och förpliktelser än man tror.
För att göra det lättare för dig kan jag ställa några frågor till dig:
1. Trivs du uppriktigt med att jobba med barn och ungdomar, även när de är i puberteten, har mens eller bara är allmänt stimmiga?
2. Vet du om att lärare inte bara sitter och dricker kaffe på lärarrummet och sätter betyg beroende på vilket humör de är på?
3. Är du redo att lära dig Lpo 94 och Lpf 98 nästan utantill, och sova med dessa under kudden?
4. Är du intresserad av djup beteendevetenskap, inlärningsteorier och psykologi i allmän bemärkelse?
5. Gillar du att ha VFU(vuxenprao, antalet veckor och utformningen varierar bland högskolorna) i flera veckor på olika skolor?
6. Är du motiverad? Är du beredd att ge ditt yttersta?
7. Gillar du att festa? Det gör man mycket för att kunna varva ner mellan tentorna.

Om du svarat ja på minst 5 av dessa 7 frågor så säger jag bara'' Kör hårt och välkommen ombord!'', om du svarade ja på mindre än 5 av dessa 7 frågor, så säger jag bara att det är ett stort steg att välja yrke och plugga vidare direkt efter gymnasiet som jag gjorde, kanske du borde jobba något år emellan och fundera på vad du vill bli?
Mvh Andreas ''Ger aldrig upp'' Karlsson
Då jag går barn och fritidsprogrammet nu och innan det jobbade på fritids har jag stort intresse för människor och då hellst människor som går ifrån barn till vuxna, dvs imellan åldern 14,15 till runt 20. Då jag kom in på lärare var att jag har föreläst mycket politiskt i ungdomsförbund och fastnar för själva det. Då jag också är intresserad av historia och samhällskunskap så tyckte jag att jag kunde ge mig in på detta. Tack för tipsen iaf Andreas och hoppas på att få mer tips och lite guidning hur lärarhögskolan är :)

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 8 mars 2006, 15:16

Ja, men i så fall ser jag ingen anledning till varför du inte skulle bli en bra lärare, du verkar ju ha allt som krävs. :)
Angående lärarutbildningen så varierar det starkt mellan skolorna, men rent allmänt kan man väl säga att det första året är värst. AU1(allmänt utbildningsområde 1 tror jag det är) är den första terminen man läser obligatoriskt, och då är det väldigt kämpigt med mycket psykologi och inlärning, inlämningsuppgifer, mm. Au1 består av två delkurser, LRIS(Lärarrollen i samhället) och LoU(Lärande och utveckling). Det brukar vara tuffast i början och det är för att högskolorna vill ''sålla bort'' de som inte är tillräckligt motiverade, det är en sorts eldprov. Efter AU1 så läser man den kurs man själv väljer, dvs antingen Historia 1-20p eller Samhällskunskap (1-20p tror jag där med), för din och min del. Sedan kan man välja vad man vill vill läsa för kurser, beroende på ens inriktning om jag förstått rätt(Jag har själv bara gått utbildningen sedan i höstas, så jag har inte kommit så långt än). Som sagt så varierar utformningen av utbildningen beroende på var någonstans man läser, men det jag beskrev ovan är på ett ungefär hur första året ser ut här i Jönköping. Får du inte tag i din SYO, så tror jag man kan läsa mer på http://www.vhs.se, hittar du inget där kanske det står något på Jönköpings högskolas hemsida http://www.hj.se, där står det bara om utbildningen i Jönköping, men du kanske kan få en någorlunda uppfattning i alla fall om hur lärarutbildningar ser ut runt om i landet. Lycka till! :)
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 8 mars 2006, 19:03

Av mina bekanta som läser/läst till lärare får jag höra historier om att de i princip fostras i genusvetenskap, varför?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 8 mars 2006, 19:07

Av mina bekanta som läser/läst till lärare får jag höra historier om att de i princip fostras i genusvetenskap, varför?
Det stämmer, jag vet inte varför, men det är en stark drill och disciplin inom det området, på gränsen till indoktrinering. Förmodligen är det väl för att det är vår tids vindar som blåser åt det hållet. Det är trenden just nu. Om 10-20 år kommer de väl att lägga krutet på något annat och dementera allt det gamla som de lärt ut.
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 8 mars 2006, 20:32

Andreas K skrev:
Det stämmer, jag vet inte varför, men det är en stark drill och disciplin inom det området, på gränsen till indoktrinering. Förmodligen är det väl för att det är vår tids vindar som blåser åt det hållet. Det är trenden just nu. Om 10-20 år kommer de väl att lägga krutet på något annat och dementera allt det gamla som de lärt ut.
Mvh Andreas
10-20 år? Det kommer att ta 3 - max.

Inget växlar snabbare än innehållet på lärarutbildningarna. När jag läste på 90- talet var det förbjudet för handledarna att ens nämna ordet katederundervisning, även om det bevisligen för vissa elever fungerar mycket bra.

Jag kom också in på lärarbanan genom skolpresar. Fixar du dem - fixar du att undervisa. Inget är så otacksamt som skolpresar. Gjorde några i valet -02 efter 4 år som lärare. :)

z0ltan
Medlem

Inlägg av z0ltan » 9 mars 2006, 08:37

Andreas K skrev:Ja, men i så fall ser jag ingen anledning till varför du inte skulle bli en bra lärare, du verkar ju ha allt som krävs. :)
Angående lärarutbildningen så varierar det starkt mellan skolorna, men rent allmänt kan man väl säga att det första året är värst. AU1(allmänt utbildningsområde 1 tror jag det är) är den första terminen man läser obligatoriskt, och då är det väldigt kämpigt med mycket psykologi och inlärning, inlämningsuppgifer, mm. Au1 består av två delkurser, LRIS(Lärarrollen i samhället) och LoU(Lärande och utveckling). Det brukar vara tuffast i början och det är för att högskolorna vill ''sålla bort'' de som inte är tillräckligt motiverade, det är en sorts eldprov. Efter AU1 så läser man den kurs man själv väljer, dvs antingen Historia 1-20p eller Samhällskunskap (1-20p tror jag där med), för din och min del. Sedan kan man välja vad man vill vill läsa för kurser, beroende på ens inriktning om jag förstått rätt(Jag har själv bara gått utbildningen sedan i höstas, så jag har inte kommit så långt än). Som sagt så varierar utformningen av utbildningen beroende på var någonstans man läser, men det jag beskrev ovan är på ett ungefär hur första året ser ut här i Jönköping. Får du inte tag i din SYO, så tror jag man kan läsa mer på http://www.vhs.se, hittar du inget där kanske det står något på Jönköpings högskolas hemsida http://www.hj.se, där står det bara om utbildningen i Jönköping, men du kanske kan få en någorlunda uppfattning i alla fall om hur lärarutbildningar ser ut runt om i landet. Lycka till! :)
Mvh Andreas
Tack så mycket för alla råd och beskrivningar :)
Lycka till själv på utbildningen :)
MVH Marcus W

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 11 mars 2006, 17:25

som sagt, konkurrensen i de ämnena lär vara skyhög. Helt enkelt därför att det är skött så rent ut sagt jävla illa alltihop. För några år sedan var det stor brist på en del sorters lärare, media älskade att tjata om detta. Och skolorna började anställa obehöriga i ren desperation, till sin totala lycka upptäckte kommunerna (eftersom det är de som har ansvaret för skolorna [Politik borttaget/Gutekrigaren]) att det var sagolikt och underbart mycket billigare att anställa obehöriga lärare än behöriga sådana. De senare skulle ju ha oförskämt mycket mer i lön, samtidigt fylldes universiteten av glada människor som uppmanade av stat och media valde att bli lärare eftersom det helt säkert fanns jobb i detta yrke. Oproportioneligt många valde just samhällsämnen...och dessutom på gymnasiet. Språk och naturinriktade ämnen som det verkligen behövdes folk i var det inte lika många som valde, så fortsatte det här och åren 2001-2005 uppskattar jag att det var ett oerhört tryck just inom historia och samhällskunskap.

En annan som sannerligen brinner för dessa ämnen kan med bisterhet konstatera att alltför många som valt dessa ämnen är föga bevandrade eller ens särskilt intresserade av dem, man har tagit in alltför många. Och inte nog med det, när de första skockarna av dessa studenter var klara upptäckte de snart att det inte alsl var så särskilt enkelt att få något jobb...på deras tilltänkta positioner satt nämligen outbildade och obehöriga personer som anställts under krisåren, kommunerna i sverige är fattiga och ger fan i om landets elever utbildas av obehöriga eller behöriga, om de kan spara några kronor på ungarna och istället bygga en rondell, ett konserthus eller nåt annat storslaget så gör de det. De obehöriga har dessutom kommit in i gemenskapen på skolorna och de ersätts ogärna av dyrare utbildade personer utifrån, "men arne som jobbat här nu i tre år gör ju ett bra jobb så han kan fortsätta med det" och så bryter man mot lagen och skiter i att sätta ut tjänsten, eller hittar nåt kryphål där man kan undvika att anställa en behörig. Samtidigt fortsatte högskolorna att ta in intet ont anande människor på lärarprogrammen i en aldrig sinande ström...som grädde på moset låter inte bara kommunerna bli att anställa behöriga, de drar överhuvudtaget in på lärartjänster på många håll. Jojo...katastrof är vad det är, och resultatet är att våra ungdomar utbildas av obehöriga, medan det finns mängder av behöriga som är arbetslösa eftersom deras fina utbildning gör att de har rätt till högre lön, dessutom ska de senare dras med en fet studieskuld som ska betalas tillbaka. Att utbilda sig till gymnasielärare i historia & samhällskunskap är det sämsta man kan välja på dagens arbetsmarknad. Så ser det tyvärr ut i Sverige idag.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 11 mars 2006, 18:05

Vi kan försöka undvika politik och ett hetsigt tonläge här, tack.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 11 mars 2006, 18:31

Att skolan i sverige är kommunens ansvar och inte statens måste man få poängtera och påpeka?? samt att detta inte är helt lyckat då det inte blir särskilt enhetligt utan mycket svårt att få en rättvis linje över landets skolväsende...det har ju i allra högsta grad att göra med varför inte lärare anställs. Jag har aldrig fått ett inlägg petat i nån gång förut, men har sett att andra råkat ut för det, måste säga att det inte känns särskilt kul eller inspirerande...avsnoppad är väl ordet.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 11 mars 2006, 19:22

Dalmas skrev:skolpresar.
Vad är det? :)

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 11 mars 2006, 19:35

Perra skrev:Att skolan i sverige är kommunens ansvar och inte statens måste man få poängtera och påpeka?
Självfallet, och det har du ju gjort ovan. I övrigt hänvisar jag till PM.

Mvh Petter

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 12 mars 2006, 11:31

Extra ämnen ja. Spanska är ett säkert kort just nu. Ont om bra spanska lärare. Tom halvbra brukar få jobb. Matematik kan vara ett annat utfyllnadsämne... Nåt annat språk, ryska kanske.
Företagsekonomi kan faktiskt fungera på en del ställen. Speciellt om du har också egen praktiskt erfarenhet.

Det är givetvis naturligt att fylla på med de andra SO ämnena: religion och eller geografi. Men det förbättrar konkurrensläget bara litegrann.

Skriv svar