Jag anser att man kan ha bombat järnvägslinjerna till Birkenau på ett flertal platser. Exakt vad det hade gett för verkan vet vi inte, men i min värld är det en förbannad plikt att ingripa när det pågår ett folkmord. Skulle de allierade ha bombat järnvägslinjerna skulle tyskarna ha blivit tvungna att reparera dem. Eftersom Auschwitz-Birkenau under den mest hektiska tiden utrotade runt 10 000 människor dagligen, skulle varje dag med inställda tåg ha varit värdefull. Det skulle åtminstone i eftervärldens ögon ha setts som ett försök att sabotera tyskarnas judetransporter. I stället för att göra ingenting. Jag kan förstå hur man resonerade då, men jag tycker fortfarande att det var ryggradslöst.Hans skrev:För att hålla en järnvägslinje stängd och inte bara temporärt avbruten såpass långt bort så skulle det ha åtgått en avsevärd del av den allierade luftflottan - utan jaktskydd. Man räddade nog betydligt fler fångar genom att angripa det som var krigsavgörande såsom bränsleförsöjningen eftersom man då kortade kriget avsevärt. Vad skulle man ha bombat i lägret utan att ha riskerat att s.a.s. göra jobbet åt tyskarna? Jag innbillar mig att antalet skyddsrumsplatser för fångarna var aningen begränsat. Man hindrar ju heller ingenting med att slå ut ett krematorium eller någon annan byggnad i ett läger.
När det gäller vad kriget handlade om är det helt riktigt att det för de allierade inte alls handlade om judarna. Här misstog sig nazistledningen grovt.