Tv-serien Rome

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 9 mars 2006, 13:34

Produktionen verkar göra sitt bästa för att undvika att slänga pengar och tid på att skildra stridigheter... Varken Actium eller Alexandria. Det enda man sett är alltså striden i första avsnittet.

Angående den historiska korrektheten: Det hellenistiska styret i Egypten skildras väldigt orientalistiskt. Istället för att skildra det hovet i all sin "grekiskhet", springer folk runt i utstyrslar som väl påminner om "The Mummie"...

...Och:
Carolus skrev:Förövrigt brukar det inte vara "högerkristna" om du menar organisationer som Christian Coalition m.m. som bojkottar program och kanaler. Det brukar utföras av The American Family Association, en förvisso högerinriktad men helt ickereligiös organisation.
American Family Association är i allra högsta grad en religiös organisation.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 mars 2006, 13:46

AFA skrev:American Family Association's Prayer Area

We believe prayer is the chief catalyst God uses to accomplish His purposes in the earth.
http://www.afa.net/prayer/default.asp

:)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 juni 2006, 01:09

Rome kommer nu att visas på Kanal5 från 7 juli, för dem som missat den på Canal+. :)

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

ROME börjar på kanal 5 i övermorgon, Fredag.

Inlägg av Uruk-Hai » 5 juli 2006, 23:27

Och om två veckor börjar även "In to the west".

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 5 juli 2006, 23:37

Är det orginalversionen (samma som visades på Canal+) eller är det den censurerade versionen som Kanal 5 ska visa?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 6 juli 2006, 08:48

maal skrev:Är det orginalversionen (samma som visades på Canal+) eller är det den censurerade versionen som Kanal 5 ska visa?
Hmm, fast det var väl bara BBC som satte igång att censurera språket och klippte om tre delar till två?? Eller har andra länder också censurerat serien?
Mellan Big Brother och CSI och dess kloner så ligger ju Kanal 5 redan på en hög vålds- och sex nivå så jag ser ingen rimlig orsak till at de skulle klippa men man vet ju aldrig med tvbolag.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 6 juli 2006, 08:51

Kapten_Gars skrev:
maal skrev:Är det orginalversionen (samma som visades på Canal+) eller är det den censurerade versionen som Kanal 5 ska visa?
Hmm, fast det var väl bara BBC som satte igång att censurera språket och klippte om tre delar till två?? Eller har andra länder också censurerat serien?
Mellan Big Brother och CSI och dess kloner så ligger ju Kanal 5 redan på en hög vålds- och sex nivå så jag ser ingen rimlig orsak till at de skulle klippa men man vet ju aldrig med tvbolag.
Sant, det borde ju vara den "riktiga" versionen som sänds, 5:an har ju inte drabbats av moralpanik.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 6 juli 2006, 12:45

Kapten_Gars skrev:
I ett annat forum har jag läst en diskussion där någon undrade varför det var så mycket snack om vågade sexscener när det knappt fanns några sådana överhuvudtaget. Jag har för mig att det var en amerikan och han fick till svar att han förmodligen hade sett en censurerad version. HBO är visserligen kabel-TV men det är väl tänkbart att även de har filialer i olika delar av landet som fattar egna beslut om vad som ska sändas.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 6 juli 2006, 12:54

Örjan skrev:
Kapten_Gars skrev:
I ett annat forum har jag läst en diskussion där någon undrade varför det var så mycket snack om vågade sexscener när det knappt fanns några sådana överhuvudtaget. Jag har för mig att det var en amerikan och han fick till svar att han förmodligen hade sett en censurerad version. HBO är visserligen kabel-TV men det är väl tänkbart att även de har filialer i olika delar av landet som fattar egna beslut om vad som ska sändas.
Stämmer, de kanaler i USA som köper serien av HBO måste sända den censurerad av olika orsaker. Läste nyligen om ett annat exempel, de var tvugna att göra om all dialog i varenda avsnitt av Sex and the city när den skulle sändas i en icke-betalkanal på grund av de olika reglerna för vad som får sägas och inte sägas i amerikansk TV, vilket jäkla jobb. :-) Har för mig att det samma gäller för serier som The Shield och Deadwood.

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 7 juli 2006, 20:36

så ocensurerad eller censurerad :P ?

Och är serien bra?

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 7 juli 2006, 23:10

Det var orginalversionen, och den är ruskigt bra, 3:e gången jag ser den men fortfarande lika bra.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 7 juli 2006, 23:26

Jag fick också ett vagt intryck av att det var den ocensurerade versionen... Ska följas!

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 8 juli 2006, 10:07

Ska följas!
Instämmer. Jag blev positivt överraskad. Ja, inte bara av de ocensurerade scenerna, utan av serien som sådan. Jag tycker den verkar sevärd. :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 8 juli 2006, 10:21

Bumpar ämnet, då serien nu finns tillgänglig för en större publik.

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 8 juli 2006, 10:53

Absolut att den är sevärd. Den ger om inte annat en lite "skitigare" bild av romarriket. Att det är mycket sexscener förstärker bara bilden av att Eom var ett ganska "sexuellt" samhälle. De hade en helt annan och mer öppen syn på sex. Vår inställning att sex är smutsigt och något man helst bara gör för att avla barn, och knappt ens då, uppstod mer eller mindre ur kristendomen. När det gäller allt blod i serien så misstänker jag att det illustrerar verklighetens Rom ganska bra det också. Även där hade man ju en helt annan syn på död, brott och straff. En grov brottsling var ju inte längre en människa som räknades och med dessa kunde man göra vad man ville med eftersom de saknade människovärde.

Skriv svar