The Final Solution BBC med frågor-?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Hans Engnell
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Hans Engnell » 7 juli 2006, 18:48

Hans skrev:För att hålla en järnvägslinje stängd och inte bara temporärt avbruten såpass långt bort så skulle det ha åtgått en avsevärd del av den allierade luftflottan - utan jaktskydd. Man räddade nog betydligt fler fångar genom att angripa det som var krigsavgörande såsom bränsleförsöjningen eftersom man då kortade kriget avsevärt. Vad skulle man ha bombat i lägret utan att ha riskerat att s.a.s. göra jobbet åt tyskarna? Jag innbillar mig att antalet skyddsrumsplatser för fångarna var aningen begränsat. Man hindrar ju heller ingenting med att slå ut ett krematorium eller någon annan byggnad i ett läger.
Jag anser att man kan ha bombat järnvägslinjerna till Birkenau på ett flertal platser. Exakt vad det hade gett för verkan vet vi inte, men i min värld är det en förbannad plikt att ingripa när det pågår ett folkmord. Skulle de allierade ha bombat järnvägslinjerna skulle tyskarna ha blivit tvungna att reparera dem. Eftersom Auschwitz-Birkenau under den mest hektiska tiden utrotade runt 10 000 människor dagligen, skulle varje dag med inställda tåg ha varit värdefull. Det skulle åtminstone i eftervärldens ögon ha setts som ett försök att sabotera tyskarnas judetransporter. I stället för att göra ingenting. Jag kan förstå hur man resonerade då, men jag tycker fortfarande att det var ryggradslöst.

När det gäller vad kriget handlade om är det helt riktigt att det för de allierade inte alls handlade om judarna. Här misstog sig nazistledningen grovt.

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 7 juli 2006, 21:02

Hans Engnell skrev:Jag anser att man kan ha bombat järnvägslinjerna till Birkenau på ett flertal platser. Exakt vad det hade gett för verkan vet vi inte, men i min värld är det en förbannad plikt att ingripa när det pågår ett folkmord. Skulle de allierade ha bombat järnvägslinjerna skulle tyskarna ha blivit tvungna att reparera dem. Eftersom Auschwitz-Birkenau under den mest hektiska tiden utrotade runt 10 000 människor dagligen, skulle varje dag med inställda tåg ha varit värdefull. Det skulle åtminstone i eftervärldens ögon ha setts som ett försök att sabotera tyskarnas judetransporter. I stället för att göra ingenting. Jag kan förstå hur man resonerade då, men jag tycker fortfarande att det var ryggradslöst.
I det fallet så var det en fråga om att prioritera. Antingen så kunde de bomba järnvägar långtborta i Polen, till en mycket osäker nytta, eller så kunde de fortsätta att slå mot tyska industrier och frontförband. Att de i detta läge valde att slå mot de mål som direkt påverkade på den fortsatta tyska krigsinsatsen är inte så konstigt. Jag göra några enstaka punktinsatser bara för att rädda sitt eftermäle tycker jag vore på gränsen till förkastligt.
Hans Engnell skrev:När det gäller vad kriget handlade om är det helt riktigt att det för de allierade inte alls handlade om judarna. Här misstog sig nazistledningen grovt.
Skulle du kunna förklara den här biten lite mer utförligt? Det känns lite luddigt, sådär...

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 juli 2006, 13:33

Vågar jag 'tycka' här att Hans Engnell tänker med hjärtat - inte med hjärnan?
Realiteten är, att bomba järnvägarna till Auschwitz med effekten att stoppa deporteringarna
och judeutrotningen - är en illusion. Sådan bombning låg helt enkelt bortom den dåtida kapaciteten.

Vågar jag också gissa - att posten om att 2:a VK INTE alls gällde judarna för de Allierade - är en satyr
av nazisterna - som, med Hitler i spetsen - skränade om 'kampen mot Juda' hela tiden. Nassarna såg
judar under varenda tuva...men det var dom helt ensamma om.....Varjag

Användarvisningsbild
Hans Engnell
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Hans Engnell » 14 juli 2006, 22:52

Ferocius skrev:I det fallet så var det en fråga om att prioritera. Antingen så kunde de bomba järnvägar långtborta i Polen, till en mycket osäker nytta, eller så kunde de fortsätta att slå mot tyska industrier och frontförband. Att de i detta läge valde att slå mot de mål som direkt påverkade på den fortsatta tyska krigsinsatsen är inte så konstigt. Jag göra några enstaka punktinsatser bara för att rädda sitt eftermäle tycker jag vore på gränsen till förkastligt.
Här är vi av olika åsikter. Visst är det en efterhandsanalys, men hur många bombplan kan det ha krävts för att störa transporterna till Auschwitz-Birkenau? Allvarligt? Menar du att det var rätt att helt strunta i ett pågående massmord. Det är möjligt att jag, som varjag påstod, tänker mer med hjärtat än hjärnan. Jag är ingen militärhistoriker. Men att ingripa när det pågår ett folkmord... det är rätt... viktigt.

När det gäller min notis om nazistledningen och synen på judarna och kriget: Det styrks väl inte minst av hur de försökte använda judar som "gisslan" i slutet av kriget - och så totalt ignorerades av de allierade. Jag tror inte att kriget på något sätt handlade om judar för de allierade - och om det gjorde det borde de givetvis ha satt in alla resurser för att stoppa Förintelsen. För Hitler, Himmler och nazistledningen gjorde det definitivt det.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 15 juli 2006, 05:14

varjag skrev:Vågar jag 'tycka' här att Hans Engnell tänker med hjärtat - inte med hjärnan?
Realiteten är, att bomba järnvägarna till Auschwitz med effekten att stoppa deporteringarna
och judeutrotningen - är en illusion. Sådan bombning låg helt enkelt bortom den dåtida kapaciteten.

Vågar jag också gissa - att posten om att 2:a VK INTE alls gällde judarna för de Allierade - är en satyr
av nazisterna - som, med Hitler i spetsen - skränade om 'kampen mot Juda' hela tiden. Nassarna såg
judar under varenda tuva...men det var dom helt ensamma om.....Varjag
1. Amerikanskt bombflyg på lång sträcka till mål långt österut fick refuelling i Sovjet för att kunna flyga åter hem i slutet av kriget. Kapaciteten att bomba järnvägen som förde judarna till de "avlägsna" lägren fanns som möjlighet, men ryssarna och de västallierade brydde sig uppenbarligen inte om judarna.
För ryssarna hade det varit enkelt att bomba järnvägarna mot de östra lägren.
Ryssarna har genom alla år varit antisemitiska.

2. Nej inte heller engelsmännen brydde sig om judarna, och då bortser jag från bombningarna på tyska fartyg i hamn sent
där det fanns tusentals som dog ombord vid bombningarna.

Jag har i Haifa lyssnat på en god svensks väns äldre farbror som var jude, från Lwov. Han överlevde genom att under falsk identitet gå i tysk tjänst. Hans lillebror blev uttagen till tyskt kommando, men som storebror bytte han ut sig själv mot lillebror.
Sent så smet han från tyskarna.

Just efter kriget; han tog sig till Frankrike i förvirringen som rådde då, även där oönskad, men fick plats på en gammal skorv som skulle gå till Palestina.

Engelsmännen ville inte heller ta in judarna till sitt protakterat.
Boris satt i månader på Cypern på skorven ont om mat. Och uppenbarligen oönskad som jude av engeslsmännen.

Till slut gick de gamla vraken fyllda mot Palestina utan engelsk tillåtelse, mat o vatten saknades. Fartygen gick dit och körde rätt upp på stranden.

Det vackra i den privata historien är att Boris träffade sin första kärlek från skolan igen på den stranden. Hon hade gömt sig i skogen i många år i Ryssland under ockupationen.
Ock kom in med en annan båt samma dag.

Boris under vårt besök i Haifa kunde prata om ngt och mkt om det som rörde hans krigsupplevelser, kanske han skrävlade?
Hustrun ville aldrig berätta om sina upplevelser under de fyra åren där hon som tonåring gömde sig med sin familj i skogen.
Det enda hon berättade var att de levde gömda på skogens bär m.m.
Som judinna var hon hotad där hon befann sig av såväl ryssarna som av tyskarna.
Och senare ovälkommen av de "allierade"
Nassarna sågjudar under varenda tuva...men det var dom helt ensamma om..
Just that.

Användarvisningsbild
maddog
Medlem

Inlägg av maddog » 15 juli 2006, 08:22

Eftersom jag är jude och har släktingar på min mors sida som satt i Ravensbruck skulle jag vilja smyga in en uppfattning.

Om man skulle kunna eller inte kunna skicka dessa flygplan att bomba diverse lägers järnvägsspår är, anser jag inte intresseant, inte ens för berörda judar. Varför undrar ni kanske.

Om dessa flygplan kunde bomba mål som förkortar kriget är det viktigare och i slutändan uppnår man samma sak.

Om ett anfall skulle bomba en järnvägsknut för att störa deporteringen av judar till, låt oss säga Auschwitz, och störa deporteringen av judar med en dag vore det bättre om man anföll mål som kunde förkorta KRIGET med 2 dagar.
Att avsluta kriget fort vore bättre.

Skriv svar