Bandyn är småorternas sport

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Bandyn är småorternas sport

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 augusti 2006, 20:36

Varför är småorterna förutom Västerås och Uppsala som är de största orterna så dominanta i denna sport?

Edsbyn med drygt sextusen invånare har nu tre raka SM-guld i bandy.

Slottsbron och Sandslån är klubbar som kommer från orter som knappast finns på kartan.

Skutskär som är en liten bruksort var i stort sett intakta under de första fyrtio åren i Allsvenskan.

Vaggeryd har flest säsonger i ettan, endast två säsonger i Allsvenskan.

Boltic(Karlstad), VSK, Sirius, IFK Uppsala och Sandviken är de klubbar som kommer från de största orterna som har vunnit SM-guld.

Hammarby har ett antal förlorade finaler.

Göteborg och Malmö har knappast inte haft några storklubbar i sporten.

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 3 augusti 2006, 22:53

Det är inte lätt att förklara. Däremot vill jag berätta att jag är en hängiven Bandyälskare och jag reser landet runt för att se matcher.

Och ett av mina viktiga attribut är Bandyportföljen. Enligt tecknaren Rit-Ola är jag en hängiven medlem av "Svenska Portföljbärarefederationen". Det vill säga de medelålders män som kommer till arenan medförandes en sliten portfölj med ädelt innehåll.

Som bevis skall jag publicera några bilder från Bandyfinalen i våras:

Först ser vi min kompis Kalle fullt sysselsatt med matchförberedelser i hemmet

Bild

Sedan har vi prejats av en reporter från Uppsala Nya. Som undrar vad som finns i portföljen. Svaret är enkelt: "En termos med lätt spetsad glögg till min fru. Och två termosar med tungt spetsad glögg till mig och min kompis".

Bild

Så har vi en stilstudie från läktaren

Bild

Och slutligen ytterligare en stilstudie från läktarplats

Bild

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 augusti 2006, 06:21

Donkeyman, är du också med på korten? :D
Men jag förstår om du tycker att det är lite pinsamt att peka ut dig själv, eventuellt. :)

Kom att tänka på exempelvis Söderfors Goif som har varit i allsvensk kval vid ett par tillfällen, på den orten finns bara bandyn på agendan, fotbollen i Söderfors håller till femman om inte i sexan t o m. Ett par klubbar som har varit med länge från Roslagen är Spillersboda och Wettershaga. Det har aldrig varit i Allsvenskan för deras del, men de har spelat i den högsta serien. Också ett litet bevis på att bandyn är en lättare sport att avancera i för småorter, trots att det är en ganska stor skillnad mellan Allsvenskan och division 1 och ännu större skillnad mellan ettan och tvåan.

Stefan

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 9 augusti 2006, 10:35

Väldigt fina bilder och undrar samma sak som Stefan! Är du med på bilderna? :)

Bandy är en av de sporter som jag gillar men har aldrig varit så insatt i reglerna :D

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 9 augusti 2006, 10:36

Hmm, undrar är det full tillåtet att ha "spetsad glögg" på läktaren? :)

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 9 augusti 2006, 19:41

[quote="Stefan Lundgren"][/quote]

Märkligt. Jag skrev ett inlägg som svar på detta men det verkar ha försvunnit helt. Om det nu ens kom in. Antagligen sjabblade jag med knapparna. Så jag dubblerar.

Jag är inte med på bilderna. Men den som besöker Svenska Cupen i Edsbyn eller World Cup i Ljusdal denna hösten får chansen att ta bilder av Donkeyman i sällskap med en Bandyportfölj. För att inte tala om Bandyfinalen i mars 2007 då undertecknad också tänker närvara.

MEN du skriver om några lag jag känner bra till.

Wettershaga har spelat på samma nivå (nivå 3) sedan 50-talet. Några gånger har de varit ett steg upp men i praktiken har de varit 50 år i samma serie. Något som torde vara helt unikt i Svensk idrott.

Klubben spelade först på naturis på Wettershagafjärden men med tiden byggde man en landbana i skogen ovanför Wettershaga. Där blev det också riktigt elljus (inköpt begagnat från Studan). Och så blev det omklädningsrum, café och allt annat. Men när det byggdes konstfryst i Norrtälje härom året så flyttade man in till "Tälje".

Spillan har också egen bana ute på Rådmansö. De har också spelat i huvudsak på samma nivå men inte med samma framgång som Wettershaga. Men de har inte officiellt flyttat in till Norrtälje. Fast de senaste årens dåliga vintrar har gjort att de nästan inte har spelat en enda match på sin egen arena.

Orsaken till att jag känner till de här klubbarna är att jag har ett förflutet som spelare och tränare i Blidö IF. Och vi spelade många trevliga matcher både i Wettershaga och i Spillan. Men numera är bandyn på Blidö historia även om vi hade en väldigt fin anläggning. Problemet var helt enkelt att antalet ungdomar inte räckte till för att driva idrott på den nivån. Och att några av de viktigaste drivkrafterna dog eller flyttade.

Men i det här inlägget vill jag bara lyfta av hatten för dem som driver Spillan och Haga. Måtte ni orka driva i många år till. Jag skulle gärna hjälpa till om jag inte hade 200 mil att resa.....

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 augusti 2006, 02:16

Tack för nostalitiska inlägget, Donkeyman, du har en god kunskap om bandyhistoria du.*flinar* Jag sitter i en konstig dator som vanlig, det är några funktioner som inte funkar nu.

Det var kul med att du har rötter i Roslagen, min morsa har också sina rötter i samma område och känner/har släktingar med anknytningar till båda klubbarna. Uppsala, däremot har haft tre klubbar i Allsvenskan; IK Sirius, IFK Uppsala och IF Vesta. VP gick upp för ett par säsonger sedan, men drogs sig ur p g a olika faktorer.

Syftet med den där tråden var att belysa vissa historiska drag som finns hos småorter i bandyn, småorterna har större chans i bandy än i fotbollen exempelvis, visserligen finns det undantag.

Stefan

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 14 augusti 2006, 00:50

Jag är inte med på bilderna. Men den som besöker Svenska Cupen i Edsbyn eller World Cup i Ljusdal denna hösten får chansen att ta bilder av Donkeyman i sällskap med en Bandyportfölj. För att inte tala om Bandyfinalen i mars 2007 då undertecknad också tänker närvara.
När är dessa? Skulle vara kul och kolla på Bandy, aldrig sett en match!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 augusti 2006, 06:34

World cup i Ljusdal brukar vara runt oktober-november och alltså innan bandysäsongen.

Bandyallsvenskan dras igång under de första veckorna i november.

Bandyfinalen brukas hålla i mars i Uppsala.

Stefan

bandykullan
Medlem

Inlägg av bandykullan » 28 augusti 2006, 22:40

World cup brukar hållas i samband med höstlovet i skolorna, vilket borde vara helgen efter allhelgona eller något sånt.

Att bandyn har hållit sig kvar som en sport för småorter hör nog mycket ihop med att många av småorterna också är bruksorter, till exempel Slottsbron, Lesjöfors och Sandviken. I bruken fanns det ett kapital som stöttade lagen, faktiskt är det nog så att de första idrottsproffsen i Sverige var bandyspelare även om det inte hette så officiellt. Det var iallafall inte helt ovanligt att bruksarbetarna som också spelade i ortens lag inte behövde arbeta utan fick lön för att träna istället. I dessa små orter var ofta bandylaget något som hjälpte till att skapa sammanhållning, det blev en del av hela bruksandan. Även om många av bruken senare har lagts ner så har orterna ofta haft kvar sitt engagemang för laget, och eftersom bandy inte är en så kapitalstark sport som till exempel fotboll har det varit möjligt att fortsätta att ha lag relativt högt upp i seriesystemet även för mindre klubbar. I storstäderna däremot har fotboll och även hockeyn slagit ut bandyn.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 29 augusti 2006, 08:25

Svenska Cupen spelas i Edsbyn Torsdag 12.- Søndag 15. Oktober. Jag har rum på hotell Edsbyn.

World Cup spelas i Ljusdal Tors 26. - Søn 29. Oktober. Har ännu inte fått bekräftat mitt boende men om den saken fixar sig så åker jag dit också. WC är en ordentlig happening med alla landets största Bandynördar närvarande. Full muff på pubar och sjapp. Och en nattmatch mellan Ljusdal och Bollnäs på Fredag natt med kanske 6000 åskådare som höjdpunkt......Som namnet antyder är världens bästa lag närvarande. Man får se hela världseliten på ett bräde.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 september 2006, 17:09

En klassisk bandyfinal spelades på en skogstjärn utanför Nässjö 1949 och ett bevis på att bandyn är traditionenligt fast i landsbygden, kan man säga lite yvigt. :)
1949 Nässjös första SM-titel vinns över Edsbyn med 7-1 på Perstorpsgölen mitt ute i skogen utanför Eksjö.

http://www.svenskbandy.se/t2.aspx?p=113462

Stefan

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 4 november 2006, 17:33

Måste fråga, har kvalitén på bandyn minskat i Sverige under dom 10 sista åren pga dom stora pengarna i Ryssland och att fler stjärnor väljer att åka dit och spela?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 4 november 2006, 18:14

Min personliga historieskrivning är som följer:

På 60- och 70-talet var Ryssarna totalt överlägsna. Varje resultat bättre än 0-5 var en framgång.

Men så började ett intensivt arbete med att "komma i kapp". En av de ledande i detta sammanhang var landslagskaptenen Valter Jagbrandt. Bandyn var faktiskt den första stora lagidrotten i Sverige där man verkligen gjorde vetenskap av ALLT. Träningsmetoder, Teknik, Materiel, Taktik, Kosthåll - You name it. Med målsättning att kunna slå Ryssarna. Och det gjorde man också med tiden. 1981 kom belöningen den underbara dagen i Chabarovsk när Sverige blev Världsmästare för första gången. För övrigt har andra lagidrotter som Fotboll och Ishockey med tiden följt Bandyn i spåren när det gäller metoder.

Samtidigt så är det bara att konstatera att Ryssarna fortfarande var klart bättre rent tekniskt - och de spelade mycket vackrare Bandy. Men samtidigt blev Svenskarna mer välorganiserade - och mycket mer vältränade.

Så kom en period med Svensk dominans. Men efter sekelskiftet har Ryssarna åter gått förbi. Därför att man numera i tillägg till den Ryska tekniken har blivit mycket bättre taktiskt och träningsmässigt.

Och det är inte något tvivel om att Bandyn totalt sett har blivit betydligt bättre. Ett Svensk mästarlag från 80-talet med de färdigheter man hade på den tiden skulle haft problem att hänga kvar i högsta serien i dag. Om Bandyn har blivit roligare är en annan fråga.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 november 2006, 06:35

Visst kommer man ihåg att ryssarna var helt överlägsna, det var just 1981 som Sverige kunde slå Sovjetunionen i en VM-final........Joe Lönngren som var Edsbyns libero under många säsonger och han var en av de tongivaste spelarna.

Hälsingelagen kan man verkligen kalla för småortsanda, fotbollen håller inte så hög klass i landskapet, när det gäller bandy så kommer det alltid nån tusen åskådare....Ännu mera kommer i derbyn, så har det alltid varit. 8-)

Stefan

Skriv svar