Lassemaja skrev:
Man har helt enkelt tagit på sig "den vite mannens börda" igen.
Och det där är väl också ett exempel på politisk retorik som används i propaganda kampanjen mot kriget och kanske främst mot "imperialist" landet USA.
Överhuvudtaget kommer jag ofta att tänka på det där citatet om att upprepa en lögn tillräckligt ofta, ja man skulle kunna säga att det sker "systematiskt" i nyhetsartikal o dyl.
Många ggr nuförtiden så används olika värdeord och påståenden i rapporteringen av konflikten utan att för den skull backas upp av fakta. Jag menar bara för att GB var en kolonialmakt så vad säger att det är det som ligger bakom nu? Det är ju bara en åsikt, att det skulle handla om "nykolonialism", menar jag.
Jag är nästa lite fascinerad över detta fenomen.
Förövrigt håller väl britterna på och lämnar över fler och fler områden till den Irakiska armén för att överföra trupper till det "ockuperade" Afghanistan för bekämpa Talibanerna där.
USA överlämnar också områden till Irakiska armén för sätta in dem i områden som tex Sunnitriangeln m.m.
Rapporteringen är ofta nattsvart från Irak men det är ju mest för att media väljer ut dessa nyheter. (Man undrar ju hur VK2 skulle ha skildrats med samma rapportering. Kanske en ämnet för en kontrafaktisk roman

)
Sonderling