Hej!
Min Morfar gick nyligen bort och han var med i fortsättningskriget.
Det jag fick reda på efter hans död är att hans bror (Esko Kauppila) omkom på samma datum 1944. (sista krigsdagen i lapplandskriget)
Esko Kauppila blev listad som försvunnen i strid efter att hans plan blev nerskjutet i finska Lappland. Hans kropp har aldrig påträffats trots att haveriplatsen hittats och planet var ganska intakt. (Min mormor berättade att han måste tagits tillfånga) Det var fler ombord på planet (en JU 88) och Esko var signalist eller nåt.
Det jag också fått höra är att det skrivits en bok om detta, av någon.
Min mormor talar helst inte om kriget, likaså gjorde inte min Morfar, (Enso Edward Kauppila) Och jag har aldrig varit speciellt intresserad av kriget innan jag fick höra detta.
Nu vill jag veta om någon på detta forum har nån aning om vad som hände den där dagen, sista dagen innan fred, och om nån vet vad som kan ha hänt Esko eller de övriga i besättningen, hittades någon vid liv?
Skumt sammanträffande är att min morfar dog på exakt samma datum i år.
Vore mycket tacksam för svar:
//VonTratt
Ang en finsk flygbesättningsman - Saknad i Strid
Hej!laitman skrev:Hej!
Menar du den Esko Kauppila, född 7.9. 1923, som stupade vid Simo den 10.10.1944? Han var hemma från Jyväskylä och ingick i flygförbandet Le.Lv. 44?
Laitman
Tack! Han kommer definitivt från Jyväskylä, då min släkt är bördig därifrån, OCH han dog den 10.10.1944, då min morfar dog 10.10 2006! Det måste vara han!
Jag vet inte vart exakt han blev nerskjuten eller när han var född, men han försvann i lapplandskriget!
Men vad hände? enligt min mormor så hittades aldrig Eskos kropp, och han var inte ensam i planet. Det skall finnas en bok om händelsen! Jag vill veta mer!!!! BERÄTTA!!!
Tack Laiman detta uppskattar jag!
Hej!
Jag kan nu inte säga vilken bok det möjligen är fråga om. Enligt de tietokannat.mil.fi/menehtyneet så stupade inga andra från denna flottilj denna dag på samma plats. Han är begraven i Jyväskylä och närmare uppgifter kan man ju få ifall man tar fram stamkortet och flottiljens krigsdagbok och andra dokument. Detta skedde ju just då kriget mot tyskarna i Lappland inletts. Här i samma trakter inträffade också en mystisk incident i början på oktober 1944 då en kompanichef i IR 33, som ryckte fram mot tyskarna hoppade av och för tyskarna avslöjade hela anfallsplanen.
Laitman
Jag kan nu inte säga vilken bok det möjligen är fråga om. Enligt de tietokannat.mil.fi/menehtyneet så stupade inga andra från denna flottilj denna dag på samma plats. Han är begraven i Jyväskylä och närmare uppgifter kan man ju få ifall man tar fram stamkortet och flottiljens krigsdagbok och andra dokument. Detta skedde ju just då kriget mot tyskarna i Lappland inletts. Här i samma trakter inträffade också en mystisk incident i början på oktober 1944 då en kompanichef i IR 33, som ryckte fram mot tyskarna hoppade av och för tyskarna avslöjade hela anfallsplanen.
Laitman
ja hans gravsten finns i jyväskylä, brevid min morfars, men hans kropp hittades aldrig, ingen vet vad som hände efter planet kraschade, ingen vet om de andra av besättningen överlevde eller påträffades som stupade, ingen vet vad som fick planet att störta, fiendeflyg eller fientlig eldgivning från marken, jag vill veta mer om kraschen! ingen tycks veta så det kanske förblir olöst!
tack iallfall, jag uppskattar dina svar
tack iallfall, jag uppskattar dina svar
Hej!
Det här är sådana saker som det nog går att hitta svaret på i Krigsarkivet i Helsingfors. Jag vet ju att det finns mycket andra och tredje generationens invandrareättlingar från Finland som äro intresserade av att få veta just sådant om sina släktingars öden under krigen. Det jag tycker är att någon av deras föreningar och organisationer borde grunda någon sorts byrå där de ställer upp en databas av uppgifter framtagna från Krigsarkivet i Helsingfors. Ifall en sådan sedan skulle ge mig dylika uppdrag kunde jag söka fram uppgifterna och översätta dem. Kanske moderatorerna inte tycker att detta hör hit men just sådana frågor kommer ju ganska ofta här på forumet så därför borde kanske någon dylik byrå grundas.
Svaret på vad som hände med planet finns säkert i arkivet!
Laitman
Det här är sådana saker som det nog går att hitta svaret på i Krigsarkivet i Helsingfors. Jag vet ju att det finns mycket andra och tredje generationens invandrareättlingar från Finland som äro intresserade av att få veta just sådant om sina släktingars öden under krigen. Det jag tycker är att någon av deras föreningar och organisationer borde grunda någon sorts byrå där de ställer upp en databas av uppgifter framtagna från Krigsarkivet i Helsingfors. Ifall en sådan sedan skulle ge mig dylika uppdrag kunde jag söka fram uppgifterna och översätta dem. Kanske moderatorerna inte tycker att detta hör hit men just sådana frågor kommer ju ganska ofta här på forumet så därför borde kanske någon dylik byrå grundas.
Svaret på vad som hände med planet finns säkert i arkivet!
Laitman
Hej,
Råkade efter lite Googlande hitta en länk till en sida om händelsen: http://www.virtualpilots.fi/hist/hist_j ... glish.html
Om detta är samma händelse (datumet stämmer åtminstone) verkar det som om de skulle ha blivit nerskjutna av en Bf 109. Den enda som överlevde krashen var fänrik Aarne Keko, som fungerade som navigatör.
-Kaisla
Råkade efter lite Googlande hitta en länk till en sida om händelsen: http://www.virtualpilots.fi/hist/hist_j ... glish.html
Om detta är samma händelse (datumet stämmer åtminstone) verkar det som om de skulle ha blivit nerskjutna av en Bf 109. Den enda som överlevde krashen var fänrik Aarne Keko, som fungerade som navigatör.
-Kaisla