Rättsystem i västvärlden

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem

Inlägg av Bulldog » 13 februari 2007, 10:07

Mkt intressant tråd :)
Ett problem med nämndemän (och för den del jurister) är väl mål som gäller ekonomisk brottslighet. Väldigt få har den kunskapen som krävs för att förstå turerna i en komplicerad utredning som kan vara tusentals sidor lång. Det är vad jag förstår åklagarens sak att lägga fram fakta så att rätten begriper och gör den inte det skall den fria. En bra advokat kan mao röra till det rätt bra och på så sätt få en friande dom.
Jag har hört en siffra att gällande polisens ekorotel är det bara 2% av fallen som leder till fällande dom. Jag vet inte om den stämmer men gör den det finns det helt klart ett problem. Det har väl diskuterats att ha speciella nämdemän med ekonomisk skolning (revisorer, bankfolk etc) att dömma i mål som gäller ekonomsik brottslighet.

Annars finns det väl specialdomstolar som hanterar komplicerade skattemål om tex ett stort företag yrkar avdrag med ett par hundra milijoner för förluster som kanske ett dotterbolag har gjort.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 13 februari 2007, 10:51

Bulldog skrev:
Jag har hört en siffra att gällande polisens ekorotel är det bara 2% av fallen som leder till fällande dom. Jag vet inte om den stämmer men gör den det finns det helt klart ett problem. Det har väl diskuterats att ha speciella nämdemän med ekonomisk skolning (revisorer, bankfolk etc) att dömma i mål som gäller ekonomsik brottslighet.
Sedan 1998 handhas mål om ekonomisk brottslighet av Ekobrottsmyndigheten. De sedvanliga ekorotlarna hos Polisen har successivt fått sina medel omstyrda till EBM.

Nu förenklar jag grovt, men av ca 8 - 12 000 anmälda ekonomiska brott har ca 3 500 - 4 000 blivit utredda ärenden, ca 1 500 - 2 000 lett till åtal och grovhugget 2 - 400 har resulterat i strafföreläggande.

Vi skrev en artikel om detta i höstas, och det är tämligen meningslöst att studera procenttal i brottsstatistik, eftersom mörkertalen är okända. Däremot har produktiviteten hos EBM ökat starkt sedan 1998, för att sedan 2004 ha nått sin nuvarande nivå, trots att man nu just prioriterar svåra fall (ca 10 % av totalen). Samarbetet mellan polis & åklagare förefaller i detta fall ha utfallit väl.

Huruvida nämndemännen bör ha speciell ekonomisk skolning lär ju bero från fall till fall (alla är ju dock inte Trustormål), men klart är att uppläggen och utförandena blir allt mer avancerande. När det gäller skatteundandragande och svart arbetskraft, förekommer numera ofta "vita" fasadföretag som i sin tur anlitar ett stort antal underleveratörer, där en del av dessa är rena bulvanföretag som endast levererar svart arbetskraft, falska fakturor , momsfuskleveranser eller annat. Skisser från utredningar där dessa företag överstiger 100, endast för ett medelstort "moderbolag" i byggbranschen, är inte ovanliga.

Så det är troligen det tidsödande utredarproblemet som är det det stora hindret för fler fällande domar. Samt att gränserna mellan den "oskyldige" egenföretagaren och den "kriminelle" uthyraren av svart arbetskraft och falska kvitton allt mer suddas ut.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 13 februari 2007, 17:17

Som av en händelse råkar jag sedan årskiftet vara nämndeman i en domstolsavdelning som sysslar med ekonomisk brottslighet. De, visserligen få, rättegångar jag suttit i hittills har varit av ganska enkel natur, visserligen har de rört större belopp men inga särskilt avancerade bolagskonstruktioner eller snillrika planer. För mig har det heller inte varit särskilt svårt att hänga med i turerna, även det givetvis hjälper att vara civilekonom med handelsrättpoäng i bagaget.

Vad som dock har slagit mig är de ganska förvirrade framläggningarna som åklagaren gjort och de ännu mer förvirrade försvaren som advokaterna presterat. Svårföljda trådar i åtalet och ofta ganska vaga anklagelser, och sedan advokater som inte angripit dessa vaga anklagelser utan istället försökt anfört saker som till synes saknat relevans i åklagarens framställning (ännu mer sorgligt blir det när försvararen sedan begär ersättning för 30 timmars arbete).

Så, med reservation för att jag inte utgår från något stort material, skulle jag vilja hävda att om problemet med okunskap finns så ligger det paradoxalt nog hos åklagare och försvarare. Hara bara lekmannadomaren lite ekonomiskt hum och en bra juristdomare som kan leda överläggningen så är målets komplexitet förmodligen inte heller något större problem.

Min gissning blir att problem med extremt komplexa mål är att de är svåra att upptäcka, och när upptäckta så svåra att bevisa brott i att åklagaren sällan lyckas driva dem hela vägen till domstol. Men det är bara min gissning.

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem

Inlägg av Bulldog » 13 februari 2007, 17:36

Wooster skrev:Som av en händelse råkar jag sedan årskiftet vara nämndeman i en domstolsavdelning som sysslar med ekonomisk brottslighet. De, visserligen få, rättegångar jag suttit i hittills har varit av ganska enkel natur, visserligen har de rört större belopp men inga särskilt avancerade bolagskonstruktioner eller snillrika planer. För mig har det heller inte varit särskilt svårt att hänga med i turerna, även det givetvis hjälper att vara civilekonom med handelsrättpoäng i bagaget.
Det är klart att med den utbildningen underlättar det ju. Är det tingsrätten du tjänstgör i?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 13 februari 2007, 17:48

Bulldog skrev: Det är klart att med den utbildningen underlättar det ju. Är det tingsrätten du tjänstgör i?
Ja, tingsrätten i Göteborg.

Utbildningen underlättar, men även en person med minimala ekonomikunskaper skulle nog klara av det ganska lätt.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 13 februari 2007, 20:41

Rörde det sig om åklagare från EBM eller från allmänna ÅM?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 13 februari 2007, 22:05

Mathias Forsberg skrev:Rörde det sig om åklagare från EBM eller från allmänna ÅM?
EBM.

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem

Inlägg av Bulldog » 15 februari 2007, 13:26

Wooster skrev:
Bulldog skrev: Det är klart att med den utbildningen underlättar det ju. Är det tingsrätten du tjänstgör i?

Utbildningen underlättar, men även en person med minimala ekonomikunskaper skulle nog klara av det ganska lätt.
Tjänstgör du bara i mål gällande ekonomisk brottsloghet och blev du handplockad pga dina ekonomiska kunskaper?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 15 februari 2007, 14:04

Wooster skrev:
Mathias Forsberg skrev:Rörde det sig om åklagare från EBM eller från allmänna ÅM?
EBM.
Intressant. Just det du beskriver är ju precis det som föranledde att man skapade EBM. Och, enligt utredaren (som nu föreslagit nedläggning) skall fungera ganska bra.

Men det är mycket intressant att höra synpunkter från annat håll. Hoppas det är roligt iaf :)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 15 februari 2007, 17:45

Bulldog skrev:
Wooster skrev:

Tjänstgör du bara i mål gällande ekonomisk brottsloghet och blev du handplockad pga dina ekonomiska kunskaper?
Ja, och nej - det tror jag inte i alla fall.

Mathias, jo, det har jag också hört. Vilket kanske mest säger om hur det var förut :)

Sedan har jag som sagt bara suttit sedan årskiftet, så jag kan ju haft otur. Andra nämndemän inom ekomål har dock också pratat om att framförallt åklagarna borde kunna göra bättre jobb.

Och jodå, det är roligt, eller ja, att bestämma folks öden är väl inte "roligt" kanske... Men intressant åtminstone. Dels att lära sig om rättsapparaten, dels för historierna man stöter på men kanske framförallt eftersom jag som ekonom är lite yrkesskadad och tycker ekobrott är intressanta.

Var du utredare av ekobrott?

Skriv svar