GRU i Sverige

laitman
Medlem

GRU i Sverige

Inlägg av laitman » 8 mars 2007, 17:20

Hej!
Nu måste jag fråga en sak som jag tycker mig minnas. Kanske Martin vet besked? Hur är det då det görs dylika hembygdsböcker om en viss ort, där foton av alla egnahemshus och uppgifter om huset och de boende förekommer, så har det förekommit otillbörligt intresse för dylika böcker? Dessa böcker är ju en verklig guldgruva för GRU ifall man planerar ett strategiskt anfall: Detta hus är byggt så och så, här bor flottiljchefen i flygvapnet den och den, och här bor officeren i marinen, som är befälhavare på en jagare!
Vill minnas att det varit tal om detta antingen här på forumet eller i någon tidning om att det kommit fram att GRU haft mycket detaljerade uppgifter om vissa hus på vissa orter.
Laitman

Stivne
Medlem

Inlägg av Stivne » 8 mars 2007, 18:31

Men en hel del av de här uppgifterna blir ju inaktuella ganska fort, jagarchefen har ju inte befattningen på livstid. Men visst. Iofs så brukar det sägas att den ryska björnens underrättelsetjänst var nöjda med det svenska systemet med öppna rullor och lättillgängliga telefonkataloger för att inte tala om den svenska folkbokföringen, taxeringskalendern, kommunernas öppna arkiv exempelvis stadsbyggnadskontorens ritningar och bygglovsansökningar, föreningsmatriklar, postens bristande sekretess, den svenska utnämningpolitiken där alla överstar och högre (ibland även lägre grader) som tillträde ny tjänst gjorde det efter offentliga regeringsbeslut. Så nog fanns det många pusselbitar att plocka ihop för att få fram intressanta helhetsbilder.
Senast redigerad av 1 Stivne, redigerad totalt 8 gånger.

laitman
Medlem

Inlägg av laitman » 8 mars 2007, 19:07

Hej!
Jag tänkte på dylika böcker främst därför att i en sådan serveras allt på ett fat. Agenten behöver inte anstränga sig och lägga pussel.
Laitman

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 8 mars 2007, 19:23

Jag har aldrig sett att så aktuella och precisa uppgifter i någon hembygdsbok. Handlar det om enskilda hus så är det ju sällan bostadshus, och om så är fallet så handlar det snarare om historiska uppgifter än att peka ut vem som bor där nu.

Dessutom, som Stivne säger - sådant är ganska snabbt inaktuellt. Bättre att kolla med skattemyndigheten.

Stivne
Medlem

Inlägg av Stivne » 8 mars 2007, 20:13

laitman skrev:Hej!
Jag tänkte på dylika böcker främst därför att i en sådan serveras allt på ett fat. Agenten behöver inte anstränga sig och lägga pussel.
Laitman
Nej, men å andra sidan så tror jag inte att en kvalitetsmedveten underrättelsetjänst enbart använder sig av en enda källa i form av en hembygdsbok för att inhämta information om nyckelbefattningshavare. Det är nog värt att lägga ner lite mer energi på förarbetet om det kunde leda till att man lyckades slå ut exempelvis divisionschefer i flyget och jagarchefer/andra förbandschefer från flottan.

Det handlar ju inte om enskilda individer som bedriver underrättelsetjänst, utan stora organisationer där olika experter arbetar med att ta fram bästa möjliga underlag tillsammans. Varför skulle man då nöja sig med en enda hembyggdsbok, utan att åtminstonde kontrollera dess tillförlitlighet genom att jämföra innehållet med andra källor.

laitman
Medlem

Inlägg av laitman » 9 mars 2007, 16:54

Hej!
Knappast använder de sig enbart av dessa. Men min point är ju den att dessa böcker sparar otroligt mycket tid och ansträngning då "spionen lägger pussel". Jag antar dock att nyckelmilitärer begriper att inte lämna sina uppgifter för en sådan bok. Men likväl så underlättar bokens uppgifter underrättelsetjänstens jobb på ett avgörande sätt. De ser ju genast vilka husägare som inte låtit sig intervjuas och ifall tätorten ligger nära någon flygbas osv så drar de ju fort sina egna slutsatser.
Laitman

Stivne
Medlem

Inlägg av Stivne » 9 mars 2007, 18:46

Men även nyckelbefattningshavare och militärer kan bli omskrivna i hembyggdsböcker utan sitt medgivande, det är det som är det fina med tryckfrihet och demokrati. Dvs just det som de är satta att skydda. Men sen kan man ju säga att det nog finns en hel del medborgare som inte skulle ställa upp för intervju även om de inte är militärer. Så det borde ju finnas mer än en lucka att undersöka... I det hus som det saknas intervjuer från kan det ju lika gärna bo en alkoholiserad tant eller vara en sommarstuga... Jag har svårt att se vad det är för avgörande uppgifter som röjs i hembygdsböcker. De flesta uppgifter finns ju på annat håll, och då antagligen betydligt aktuellare än de som är i tryck... En bok beskriver ju ett ögonblick, medan ett register är levande och förändras?

laitman
Medlem

Inlägg av laitman » 9 mars 2007, 20:21

Hej!
Säkerligen en alldeles korrekt tolkning. I den där boken om ett strategiskt anfall på Sverige (pseud. Sune Andersson) så placerar ju GRU sin man i skatteförvaltningen där han bäst kan förbereda det obehagliga överraskningsanfallet på julafton (precis som GRU gjorde i Kabul julaftonen 1979). Men i och med att dessa böcker har uppgifter om hus, deras placering, vem som bor, husets beskaffenhet osv. så kan GRU tänka att just detta hus passar perfekt, där upprättar vi vår lokala kommandocentral och i grannhuset bor visst en överste inom flygvapnet, ja ja intressanta möjligheter serveras på bricka i hembygdsboken!
Laitman

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 10 mars 2007, 11:57

Något säger mig att det avgörande för om ett eventuellt sovjetiskt anfall mot Sverige hade lyckats eller inte knappast var att Knäckebrödhults hembygdsförening haft med major Morgonkrööks sommarstuga med jugendstuckatur, byggd på 1860-talet av skogvaktaren, i sin årsskrift...

Mvh Petter

laitman
Medlem

Inlägg av laitman » 10 mars 2007, 15:09

Hej!
Om vi ändå skulle lämna ironiserandet och konstatera fakta, att just dylika uppgifter äro värdefulla för GRU. Varför skulle de annars samla in dem? Jag har inte syftat på några årskrifter, utan på sådana böcker som exempelvis Botnia Foto nyligen gjorde om Borgholms kommun på Öland. Ifall, jag säger bara IFALL, någon underrättelsetjänst planerar ett strategiskt anfall mot Sverige så är ju kungafamiljen en av de främsta måltavlorna. I planläggningen skulle uppgifterna i boken vara guld värda, inte för att de inte kan fås på annat håll, utan för att de alla finns där, tillgängliga utan ansträngning.
Den här ironin med major Morgonkröök och hans sommarstuga är mindre rolig ifall man vet hur GRU brukar planera. Det var just dylika uppgifter som GRU var intresserad av då de i början av 1930-talet recognoserade Lappo tätort i Österbotten inför det spektakulära mordet på överste Asplund, chef för Lappo patronfabrik, där de också kom över värdefulla ritningar över olika ammunitionstyper. Likaså påträffades redan i december 1939, vid Tolvajärvi och Suomussalmi,hos stupade ryska officerare kartor, ritningar och uppgifter om byggnader på orten och deras användbarhet. Bland annat så hade Tolvajärvis nybyggda turisthotell redan på förhand utsetts till stab- och ledningscentral på basen av uppgifter som gick att hämta från turistbroschyrer.
Laitman

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 10 mars 2007, 21:48

Du får ursäkta, men jag har svårt att se hur "problemet" skall kunna lösas. Om broschyrerna inte finns söks andra vägar för underrättelseinhämtning.

Vad är ditt förslag för att lösa problemet?

/Petter

laitman
Medlem

Inlägg av laitman » 11 mars 2007, 08:34

Hej!
Eftersom öppenheten i en demokrati gör det lätt för dylika underrättelsetjänster att verka så tycks många tro att problemet inte kan åtgärdas. Men öppenheten är också ett utomordentligt vapen mot sådana agenter. Mitt förslag är att häng ut dem i offentligheten som man vet vilka som är GRU- Eller FSB agenter. Det ledande tidningarna borde köra med namn och foton regelbundet. Såsom Charlie Nordblom då han skrev sin bok om industrispioner där foton och namn och befattning på ambassaden uppgavs. Genast efter det boken kom ut så hemkallades de flesta av dessa agenter eftersom de var komprometterade. I själva verket så gjorde väl Nordblom mera nytta med en enda bok än vad SÄPO förmått under hela efterkrigstiden.
Laitman

Stivne
Medlem

Inlägg av Stivne » 11 mars 2007, 11:18

Jag tror att den allmänna uppfattningen om SÄPO är att de gjorde ett ganska bra jobb under kalla kriget avseende spionage och kontraspionage. Inte att de var direkt lågpresterande.

Att hänga ut vilka man vet tillhör utländsk underrättelsetjänst är väl bara dumt? Då är det väl bättre att låta utländsk makt sväva i ovisshet om vilka som är röjda. En röjd agent som inte vet att han är röjd är mycket användbar för att plantera desinformation. Om man publicerar namn och bild så kommer ju den enda effekten bli att han lämnar landet.

laitman
Medlem

Inlägg av laitman » 11 mars 2007, 15:52

Hej!
Just detta att en agent blir tvungen att lämna landet är alltid ett svårt avbräck och betydande ekonomisk förlust för den organisation han arbetar för. En utländsk makt svävar inte i ovisshet om de agenter som har diplomatisk status - vilka jag syftade på att skulle hängas ut - äro röjda. De vet att SÄPO vet redan på basen av deras ackriditering. Men ifall en sådan kommer till en mindre ort för att ta fram uppgifter och folk sett hans fotografi i någon tidning då är hans uppgift oändligt mycket svårare. Offentlighet är något dessa agenter försöker undvika till vilket pris som helst.
Laitman

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 11 mars 2007, 19:47

Långt ifrån alla agenter arbetar med diplomatpass. Och agenter som måste lämna landet är inte nödvändigtvis svåra avbräck eller betydande ekonomiska förluster.

De polska tavelförsäljarna som gick runt och sålde tavlor till exempel - skulle de bli utkastade från Sverige kan de sälja tavlor i Norge istället. Eller Tyskland. Eller Turkiet. Däremot kan man ganska enkelt skydda sig mot dem genom att utbilda tilltänkta offer för vad man skall visa och inte visa, samt när tillfälle ges spela dem ett spratt eller två.

Skriv svar