De brittiska fångarna på väg hem.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

De brittiska fångarna på väg hem.

Inlägg av sonderling » 5 april 2007, 08:02

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6528235.stm

Jag är lite förvånad att ingen diskuterat, den här historien om den Brittiska gisslan/ fångarna i Iran på forumet.
Själv är jag lite förvånad över den pudeln som Blair gjorde efter att tidigare hotat med andra åtgärder, exakt hur orden föll sig minns jag inte, men jag trodde det betydde SAS. Minst!
Att fångarna paraderats är väl kytum och en del i England verkar upprörda att de ”erkänt” och verkat servila men om inte jag minns fel: Så har jag läst nånstans att Engelsk militär personal instruerats att göra ”pudlar” men inte avslöja militära hemligheter. Anledningen var att man skulle undvika fysiska skador, to fight another day eller not sånt. Men källan kan va någon bok av Andy Mcnab? :oops:

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/st ... 28,00.html
Mest irriterad är jag nog över Terry Gilians kommentar från AB. Vad vet han om Iranska fängelse hålor? :?

Sonderling

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Re: De brittiska fångarna på väg hem.

Inlägg av Wooster » 5 april 2007, 08:31

sonderling skrev: Jag är lite förvånad att ingen diskuterat, den här historien om den Brittiska gisslan/ fångarna i Iran på forumet.
Själv är jag lite förvånad över den pudeln som Blair gjorde efter att tidigare hotat med andra åtgärder, exakt hur orden föll sig minns jag inte, men jag trodde det betydde SAS. Minst!
Att fångarna paraderats är väl kytum och en del i England verkar upprörda att de ”erkänt” och verkat servila men om inte jag minns fel: Så har jag läst nånstans att Engelsk militär personal instruerats att göra ”pudlar” men inte avslöja militära hemligheter. Anledningen var att man skulle undvika fysiska skador, to fight another day eller not sånt. Men källan kan va någon bok av Andy Mcnab? :oops:
Andy McNab tar upp det du skriver om i Bravo Två Noll - SAS hade fått träffa amerikaner som suttit som fångar i Vietnam och som instruerats att vara stenhårda och kaxiga i sitt bemötande - vilket amerikanerna i efterhand ansåg var det absolut mest korkade man kunde göra. De berättade istället att om man blev tillfångatagen så skulle man göra sig så medgörlig som möjlig. Men det finns också andra källor om att man skall försöka vara så harmlös som möjligt i sin relation till ociviliserade fångvaktare - både ifall det handlar om att man blivit krigsfånge eller om man i något sammanhang blivit kidnappad. Ett slags omvänt Stockholmssyndrom. Är Bravo Två Noll så fruktansvärt dålig som källa förresten?

Däremot är det allt annat än kutym att visa upp krigsfångar - åtminstone om man följer konventionerna. Visserligen kan man ju diskutera om det här rör sig om krigsfångar eller snarare om gisslantagning, men det är fortfarande osmakligt och förnedrande beteende - dels att visa upp fångarna men kanske framförallt tvinga ur dem uttalanden om att de ber om ursäkt för Storbritanniens beteende och allt var det var.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 5 april 2007, 08:56

Däremot är det allt annat än kutym att visa upp krigsfångar - åtminstone om man följer konventionerna.
Nä det är förbjudet, ordvalet var fel kanske, men har inte Iranierna gjort så här förrut menade jag.
Och deras grannar Irakierna har ju gjort det i allafall.
Är Bravo Två Noll så fruktansvärt dålig som källa förresten?
Jag vet inte vad tycker forumet?

En annan grej som jag undrat över. Var är deras uniformer? Man "får" väl inte ta deras uniformer? Fast de är kanske "olagligt stridande" :)

Sonderling

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 april 2007, 09:29

...Och som av en händelse frigavs 3 april den iranske diplomaten Jalal Sharafi i Irak. Han hade kidnappats av uniformerade män i februari. Iranska utrikesministeriet har sedan dess hävdat att Sharafi kidnappats med USA:s goda minne, vilket förnekats från amerikanskt håll. Att de två händelserna skulle ha med varandra att göra förnekas nu av Storbritannien och Iran.
http://news.yahoo.com/s/ap/20070403/ap_ ... an_britain

Och angående krigsfångar, ligger man inte i krig har man inga krigsfångar. Bara olaga frihetsberövande och diplomatiska förvecklingar.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 5 april 2007, 09:54

Ja det är märkligt sammanträffande, angående de "kidnappade" iranska "agenterna". :D

Nåväl, krigsfångar eller inte, man får väl inte ta uniformer ändå? Eller vad syftade du på? I det här fallet gäller väl som Wooster sa: i något sammanhang blivit kidnappad.

Sonderling

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 april 2007, 10:04

"Stöld av brittisk egendom"? De kanske får med sig uniformerna i bagaget. Om inte annat så verkar de ju åtminstone fått nya kostymer på köpet, och brittiska uniformer är ganska billiga att köpa.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Re: De brittiska fångarna på väg hem.

Inlägg av Blixten » 5 april 2007, 10:27

Britterna verkar duktiga på detdär med att förbereda militär personal på fångenskap. Såg ni Lt. Carman som pratade på tv och sa att han förstod iranierna? Han verkade fullständigt avspänd och cool. Inte ett sprr av nervisitet fast han var på tv över hela världen ens ;-)
Wooster skrev: Är Bravo Två Noll så fruktansvärt dålig som källa förresten?
Har du läst "The real Bravo Two Zero" av...en kille vars namn jag glömt men är i SAS i TA (22?) och inte gillade McNabs version? Författaren gjorde en hel del egen research. "The real..." ger en mycket annorlunda bild av vad som egentligen hände.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 5 april 2007, 10:36

Dûrion Annûndil skrev:"Stöld av brittisk egendom"? De kanske får med sig uniformerna i bagaget. Om inte annat så verkar de ju åtminstone fått nya kostymer på köpet, och brittiska uniformer är ganska billiga att köpa.
Man kan ju tycka att det där med uniformerna är obetydligt men jag mistänker att de vill ha dem och vapnen, stridselar för sabotageverksamhet. Nu har de ju 23st uppsättningar (8 från de förra fångarna.)
USA har ju blivit anfallna av individer i Amerikanska uniformer och IDkort. Och man misstänker väl att Iran har med det att göra.
Men visst uniformerna kanske finns i bagaget, jag bara undrar vad de tagit vägen och varför de inte har dem på sig.

Sonderling

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 april 2007, 11:00

sonderling skrev:Man kan ju tycka att det där med uniformerna är obetydligt men jag mistänker att de vill ha dem och vapnen, stridselar för sabotageverksamhet. Nu har de ju 23st uppsättningar (8 från de förra fångarna.)
USA har ju blivit anfallna av individer i Amerikanska uniformer och IDkort. Och man misstänker väl att Iran har med det att göra.
Vem som helst kan köpa stridsuniformer och riktiga stridsselar över nätet, eller i butiker som säljer sånt. Det finns inget förbud för sånt. Begagnat är det dessutom ännu billigare.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 5 april 2007, 11:10

Dûrion Annûndil skrev:
sonderling skrev:Man kan ju tycka att det där med uniformerna är obetydligt men jag mistänker att de vill ha dem och vapnen, stridselar för sabotageverksamhet. Nu har de ju 23st uppsättningar (8 från de förra fångarna.)
Vem som helst kan köpa stridsuniformer och riktiga stridsselar över nätet, eller i butiker som säljer sånt. Det finns inget förbud för sånt. Begagnat är det dessutom ännu billigare.

Mvh -Dan
Nu ska vi inte ha nån uniformsdiskution här men vad gäller den senaste ACUPAT uniformen från USA märkt gov issue. Får inte säljas utomlands. Fick precis det beskedet från uscav, när jag själv skulle handla. (Man får nöja sig med kopior.) Den senaste engelska desert camon har jag heller inte sett på nätet men nu släpper jag detta ämne vad gäller uniformernas öde.

Sonderling

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 5 april 2007, 20:44

Jag delade diskussionen och gav sidospåret om Bravo Två Noll en egen tråd.
Jag flyttade den till litteraturavdelningen då jag uppfattade det som en diskussion om boken och inte själva operation, men det är fritt fram att utforma diskussionen.
viewtopic.php?t=29253&sid=554215719

/Martin

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 6 april 2007, 01:09

sonderling skrev:
Dûrion Annûndil skrev:

Mvh -Dan
Nu ska vi inte ha nån uniformsdiskution här men vad gäller den senaste ACUPAT uniformen från USA märkt gov issue. Får inte säljas utomlands. Fick precis det beskedet från uscav, när jag själv skulle handla. (Man får nöja sig med kopior.) Den senaste engelska desert camon har jag heller inte sett på nätet men nu släpper jag detta ämne vad gäller uniformernas öde.
Trodde vi pratade brittisk DPM. Bara för sakens skull... själv har jag handlat här:
http://www.flecktarn.co.uk/productsover.html

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 6 april 2007, 18:10

Tack för länken. Den ska jag kolla upp. :)

Såg att de hade sina uniformer när de kom fram och tämke att du hade rätt om at de låg i persedelpåsen men på rapport sa de att de fick ombyte på flyget hem så de kanske fick nya uniformer.
What ever, jag undrar ändå varför de hade illa sittande kostymer istället för sina uniformer.
Försökte smita ifrån påskfirande och se den direkt sända press konferensen på Sky, BBC och CNN. Men jag hörde inter riktigt vad de sa. (Tyst jag ser på TV!)
Nått om mind games var det iallafall.

Glad påsk

Sonderling :wink:

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 6 april 2007, 18:27

Skenrättegånger och nyhetsisolation skall också ha förekommit, enligt SR:s nyheter.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 6 april 2007, 19:32

[quote="Dûrion Annûndil]Trodde vi pratade brittisk DPM. Bara för sakens skull... själv har jag handlat här:
http://www.flecktarn.co.uk/productsover.html

Mvh -Dan[/quote]

Och jag har köpt såväl jackor som commando-tröjor här http://www.the-outdoor.co.uk/

Uniformer i såväl orginal som kopia är inte särskilt svårt att få tag på, dessutom rör det ju sig om flottister som väl inte har särskilt mycket avancerade kamoflauge-tyg eller high tech stridsselar eller något annat mumbo-jumbo. Däremot, vad har flytetyget de färdades med tagit vägen? (Och förresten, vad var det för slags patrullbåt de blev tillfångatagna i?)

Att fångarna släpptes iförda illasittande kostymer tolkade jag mer som ett slags propagandatrick från iranierna - de tycker väl det finns viss förnedring i att ta av en soldat dennes uniform och nedvärderas till simpel civil.

Skriv svar