Dagens Ungdom...om detta må ni berätta?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Dagens Ungdom...om detta må ni berätta?

Inlägg av Psilander » 9 maj 2007, 10:20

Läste på DN debatt idag en ganska chockerande redogörelse för hur lite svenska ungdomar kan om kommunismen och efterkrigstiden. Historieämnet i skolan har missat nått rejält.

Håll er undan politiken, ty den ligger nära nu, men jag ville visa den ganska hemska redogörelse om ungdomars okunskap.

Artikeln
För att undersöka kunskapsläget bland svenska skolungdomar har UOK nyligen uppdragit åt Demoskop att genomföra en landsomfattande undersökning av skolungdomars kunskaper om kommunismen, nutidshistorien och våra grannländer i åldrarna 15-20 år.

Resultatet av undersökningen, som genomfördes 16-22 februari och omfattar 1004 personer, visar på en förskräckande låg kunskapsnivå.

95 procent känner till Auschwitz - men 90 procent känner inte till Gulag.

90 procent vet inte vilken utländsk huvudstad som ligger närmast Stockholm.

50 procent vet inte att Berlin är huvudstad i ett land vid Östersjön.

82 procent tror inte att Vitryssland är en diktatur.

56 procent av grundskoleeleverna svarar "Vet ej" på frågan om de anser att samhällen baserade på västerländsk marknadsekonomi är demokratiska.

43 procent tror, att det totala antalet offer för kommunismen under nittonhundratalet är en miljon eller färre. En femtedel tror, att det är inga alls eller färre än tio tusen.

40 procent anser att kommunismen bidragit till ökat välstånd i världen.

22 procent anser att kommunismen är ett demokratiskt samhällskick.

Begreppet kollektivisering ses som positivt och associeras till exempel med "kollektivtrafik", "att göra saker tillsammans", "alla får det lika bra".

Undersökningen visar dessutom på en mycket stor osäkerhet bland eleverna vad gäller innebörden och av grundläggande begrepp som demokrati och diktatur.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Vysotskij » 9 maj 2007, 10:34

Visst är det skrämmande och en rejäl tankeställare för historielärarskrået, men man undrar lite vad geografifrågor som huruvida Helsingfors ligger öster eller väster om Tallin och etymologiska tolkningar av ordet kollektivisering gör i en dylik enkät.

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem

Inlägg av MoparMadness » 9 maj 2007, 10:46

Jaadu, med tanke på hur dåligt ställt det är med kunnande om dessa frågor i övriga samhället så är jag inte ett dugg förvånad. Och då pratar jag inte om geografifrågorna...

Ex så är det bara jag på min avdelning på mitt arbete som vet vad gulag är/var. Det ger med lite snabbt överslag att cirka 2% (jag, alltså) känner till detta fenomen. Grattis ungdomar, ni är mer upplysta än min generation.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 9 maj 2007, 12:40

Skulle inte forum för levande historia också ta sig an detta ämne? Jag har iallafall för mig det.
Sedan även om det riskerar att tangnera politiken men har inte vänsterns propaganda varit oerhört skicklig i att förtiga och föringa detta.
Eftersom jag själv har en viss vänstervriden bakgrund så kände jag själv när jag hörde om detta på radion, hur reptilhjärnan genast började mobilisera motargument.

Sonderling

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Dagens Ungdom...om detta må ni berätta?

Inlägg av Martin Lundvall » 9 maj 2007, 12:41

Skrämmande resultat förvisso men man ska ha i åtanke att resultatet ligger i organisationens intresse och man kan få mycket skiftande svar beroende hur man utformar frågan. Jag skulle till exempel ställa mig mycket tveksam till fyra av frågorna.
56 procent av grundskoleeleverna svarar "Vet ej" på frågan om de anser att samhällen baserade på västerländsk marknadsekonomi är demokratiska.
Visst, historiskt sett har demokrati och markandsekonomi sammanfallit, (vad är västerländsk marknadsekonomi? Hur skiljer den sig från österländsk?) men jag skulle inte dra likhetstecken med att markandsekonomi automatiskt leder till demokrati. Det äör två skilda saker.
43 procent tror, att det totala antalet offer för kommunismen under nittonhundratalet är en miljon eller färre. En femtedel tror, att det är inga alls eller färre än tio tusen.
Vi har haft uppe frågan tidigare, kan en ideologi döda och var Sovjetunionen och de andra länderna kommunistiska? Jag är inte särskilt intresserad av att återuppta den diskussionen utan nöjer mig helt enkelt med att konstatera att om man hade frågat mig hur grymheter som har begåtts i kommunismens namn så hade jag kunnat ge ett relativt bra svar. Som frågan är formlerad nu så hade jag valt att passa den.
Det kräver återigen att man använder samma definition.
Är inte den kommunistiska utopin demokratisk? Däremot har de länder som sagt att de praktiserar eller ännu praktiserar kommunism inte alls demokratiska.

/Martin

GL
Medlem

Inlägg av GL » 9 maj 2007, 13:09

Vet inte hur frågorna är ställda, men utefter hur svaren ser ut så ser det ganska korkat ut.
90 procent vet inte vilken utländsk huvudstad som ligger närmast Stockholm.
Detta vet jag faktiskt inte själv, om jag ska vara ärlig, och jag undrar dessutom (kanske just därför) om det är en relevant fråga eller inte. Oslo känns som ett naturligt svar, men Köpenhamn, Tallinn och Helsingfors känns också ganska nära inpå...
82 procent tror inte att Vitryssland är en diktatur.
Tror inte eller vet inte? "Tror inte" kan ses som ett politiskt ställningstagande, medan "vet inte" snarare är okunskap.
Dum fråga, det finns en hel hoper diktaturer med marknadsekonomiska system.
BRA fråga, kommunismen glöms lätt bort när alla energi läggs på att krossa nazismen.
Till skillnad mot vad? Tsaristisk diktatur? Fascistoit militärstyre?
Som skrevs ovan, var Sovjet och Mao-Kina "riktiga" kommunistländer?

Som sagt, utan att se frågorna så är det svårt att säga något, men svaren ser mycket märkliga ut...

Användarvisningsbild
sta
Medlem

Inlägg av sta » 9 maj 2007, 13:12

Intressant ämne. Givetvis tangerar det partipolitik, lite synd att ett relativt politiskt forum som Upplysning om kommunism tar upp ämnet, och givetvis kan man ifrågasätta undersökningens frågeställningar. Vilket man kan och bör göra vid alla opinionsundersökningar.

Men ändå kvarstår en ganska tydlig kunskapsbrist, troligen inte enbart hos barnen, som i sin tur leder till en tveksam kunskap om vårt närområdes historia. Vilket i förlängningen gör det möjligt för historierevisionister, oavsett politisk ståndpunkt, att prångla ut sina tveksamma tankar.

[Edit] Här finns rapporten innehåller en del vinklade frågor och en del anmärkningsvärt världsfrånvända svar.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 9 maj 2007, 14:01

Läste artikeln idag och är inte förvånad över att ungarna inte kan nåt om den sovjetiska diktaturen. Men det svarade ju inte undersökningen på, frågorna var ju urbota dåliga (kollektivisering är inte ett neutralt begrepp automatiskt måste vara dåligt), irrelevanta (närmaste huvudstad har inget med kommunism att göra, egentligen) eller ledande (västerländsk marknadsekonomi). Underkänt ur vetenskaplig synvinkel alltså.

En reflektion: I de flesta sammanhang idag verkar Kina framställas som ett land man ska handla med och köpa saker ifrån, dvs en partner. Inte konstigt ungarna är orädda för kommunism när de stora företagen gärna handlar med det största landet som påstår sig vara kommunistiskt och när turism dit anses legitim.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 9 maj 2007, 14:15

Att frågorna är dåligt formulerade, och avslöjar en del om den som skrev dem håller säkert de flesta med om. Men svaren hade säkert avslöjat en likadan okunskap, om frågorna varit bättre. Men det hör förstås till sakens natur, att man på ett historiskt forum fäster uppmärksamhet vid frågeställningarna. Själv har jag alltid saknat alternativet "dum fråga", när jag fyller i enkäter.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 9 maj 2007, 14:32

DN-artikeln är ett inlägg av Föreningen för upplysning om kommunismen, så frågorna, tolkningarna av svaren, och sättet att sätta dem i samband, är ju vinklade därefter. Jag är inte orolig om ungdomarna, de har bristande kunskaper om så mycket annat.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 9 maj 2007, 14:56

Man kan fundera över vad epitetet kommunism betyder för respondenterna.

Kommunismens ansikte i Sverige i deras ålder är väl en leende Ohly på TV, som lovar allt gott.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 9 maj 2007, 15:25

G:son skrev:Att frågorna är dåligt formulerade, och avslöjar en del om den som skrev dem håller säkert de flesta med om. Men svaren hade säkert avslöjat en likadan okunskap, om frågorna varit bättre.
Möjligt men inte säkert. I så fall hade ju frågeställaren kunnat ställa bättre frågor eftersom det ju hade ökat trovärdigheten och diskussionen vi nu för inte uppkommit. Men det är inte bara den låga kvaliteten (hade vi kommit med såna enkäter på mina statsvetenskapskurser hade det blivit underkänt, utan tvekan) utan irrelevansen. Okunskap om Tallinn eller Berlin svarar inte ett dyft på frågan om vad ungdomar kan om kommunism.
G:son skrev:Men det hör förstås till sakens natur, att man på ett historiskt forum fäster uppmärksamhet vid frågeställningarna. Själv har jag alltid saknat alternativet "dum fråga", när jag fyller i enkäter.
Vi är väl vetenskapligt lagda här, helt enkelt, och ser igenom ovetenskap. ;)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 9 maj 2007, 15:42

Gutekrigaren skrev:
G:son skrev:Att frågorna är dåligt formulerade, och avslöjar en del om den som skrev dem håller säkert de flesta med om. Men svaren hade säkert avslöjat en likadan okunskap, om frågorna varit bättre.
Möjligt men inte säkert. I så fall hade ju frågeställaren kunnat ställa bättre frågor eftersom det ju hade ökat trovärdigheten och diskussionen vi nu för inte uppkommit. Men det är inte bara den låga kvaliteten (hade vi kommit med såna enkäter på mina statsvetenskapskurser hade det blivit underkänt, utan tvekan) utan irrelevansen. Okunskap om Tallinn eller Berlin svarar inte ett dyft på frågan om vad ungdomar kan om kommunism.
Nej, det är klart att man inte kan vara säker. Men själv är jag ganska säker på, att om man ställt frågorna enligt de vetenskapligt vederhäftiga riktlinjer som nämnts tidigare i tråden, så hade svaren varit likartade, kanske med en större andel "vet ej", då barnen (ungdomarna?) kanske inte ens förstått frågorna. Men det var ju synd, att man schabblade bort det hela med så dåliga frågor. Rena kunskapsfrågor hade varit att föredra, själv är jag allergisk mot ledande frågor, och frågeställningar som förutsätter en viss syn på samhället. Har aldrig förstått oron över "snuttifieringen" av undervisningen, jag tycker att det vore (eller borde jag skriva "är"?) mera skrämmande med en läroplan som försöker förmedla någon viss världsbild. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 maj 2007, 16:00

Jag vet inte vad det beror på, men jag kan beskriva det som var under 1980-talet när jag själv gick i grundskolan och det var på den tiden som rysskräcken ännu bestod. I vår samhällskunskap bok fanns det ett speciell kapitel av dåvarande Sovjetunionen och med dess kommunistiska styrning. Minns att vi fick gå igenom vad det var för styre och att Sovjetunionens ledning mörklade allting som hände. Det var mycket som surrade då som man inte hör någonting idag, förresten har dagens ungdomar en annan syn på Ryssland än vi som hade en syn om den gamla Sovjet.

Stefan

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 9 maj 2007, 16:07

sonderling skrev:Skulle inte forum för levande historia också ta sig an detta ämne? Jag har iallafall för mig det.
Sedan även om det riskerar att tangnera politiken men har inte vänsterns propaganda varit oerhört skicklig i att förtiga och föringa detta.
Eftersom jag själv har en viss vänstervriden bakgrund så kände jag själv när jag hörde om detta på radion, hur reptilhjärnan genast började mobilisera motargument.

Sonderling
Det är självklart. Utan att ta politiskt ställningstagande här kan man väl ändå konstatera att vi i Sverige har haft en stark opinionsbildande vänster som har varit skicklig i att rentvå diktatorer som delar deras politiska åskådningar. Historia har av tradition varit och kommer nog alltid förbli ett ämne som ständigt brukas som redskap för vissa syften. Skillnaden är att medan nynazisterna mer eller mindre ses som paria kan man som förnekare av kommunistiska illdåd fortfarande betraktas som seriös.
DN-artikeln är ett inlägg av Föreningen för upplysning om kommunismen, så frågorna, tolkningarna av svaren, och sättet att sätta dem i samband, är ju vinklade därefter. Jag är inte orolig om ungdomarna, de har bristande kunskaper om så mycket annat.

Mvh -Dan
Intrycket jag fått från gymnasieungdomar stämmer dock tyvärr ganska bra in på undersökningens resultat. Som blivande historielärare tar jag inte lätt på denna okunskap, tvärtom får jag det ännu en gång bekräftat att något måste göras åt undervisningen. Att ungdomar sedan har bristande kunskaper i mycket annat är ju bara värre...

Skriv svar