-
Mathias Forsberg
- Medlem
av Mathias Forsberg » 8 december 2005, 10:49
Ännu en mina har nu hittats fran VK2, vilket ju verkar ske nagon eller nagra ganger per ar, främst genom att fiskestralare far en oväntat fet fangst.
Fragan är dock: har nagot fartyg sedan 1945 skadats eller sänkts pga gamla VK2-minor? Eller har samtliga fartyg klarat sig trots den mängd minor som förefaller förekomma (och bör ha varit betydligt vanligare under t ex 1950- och 1960-talen)?
DN 2005-12-08 skrev:Om bedömningen är riktig handlar det om runt 150 kilo trotyl, lite beroende på exakt vilken sort det är. Minorna är i allmänhet en knapp meter i diameter.
- Den sänker alla fartyg som kör på den, säger flottiljens informationschef Jonas Hård till TT.
/Forsberg
-
varjag
- Saknad medlem †
Javisst - minsprängningar efter fredsslutet var inte ovanliga, även om jag på rak
arm inte kan nämna fartyg, position och datum. Värst var det i Nordsjöns infarter
till Rotterdam/Antwerpen/Bremen/Hamburg och i Östersjön utanför Kiel.Svepningarna
efter kriget, sköttes av Kriegsmarines minsvepare som funkade åtminstone så sent som
1947. I Finska Viken, ålades finnarna svepningen av spärrarna. Ännu så sent som 1958 (?)
trycktes sjökort som visade de 'minsvepta lederna' i s:a Östersjön. Svepningen var mycket
effektiv - men faran låg i magnetminor, släppta från flygplan - där positionerna, kunde vara,
i stort sett varsomhelst.....Varjag
-
Belisarius
- Medlem
Inte för att det ändrar frågan, men för att vara noga var det en VKI-mina de fiskade upp, en MKIII kontaktmina från 1918. Den lille rackaren har legat där i 87 år. En av 699 sådana som placerades ut av engelsmännen i området för att låsa in tyska ubåtar i östersjön.
-
Bagheera
- Medlem
Mitt eget minne berättar för mig att Skagerack var någotsånär röjt först på sent 50-tal eller tidigt 60 utanför de säkrade farlederna.
Innan dess kunde man endast gå i röjda leder som var helt säkra.
I min barndom, på somrarna på Särö där man seglade från 8 års ålder, 25 km söder om GBG, så kom det ibland varning på radion för att en mina var funnen, ibland driven in långt bland de närmaste öarna.
Hur spännande var det inte att segla dit för att försöka kolla när flottan sprängde den!!
Givetvis blev man bortmotad långt bort, men man hörde i alla fall explosionen.
Senast redigerad av 1
Bagheera, redigerad totalt 10 gånger.
-
Henriko
- Medlem
Huruvida fartyg har sänkts vet jag inte, men enligt
http://www.marinen.mil.se/index.php?lan ... s&id=30543 så har sjömän dödats i Europa så sent som i år.
Henrik
-
Johan Matsson
- Medlem
av Johan Matsson » 9 december 2005, 23:39
Minan är nu sprängd och förstörd. Innebär det att minans egen sprängkraft utgjorde största delen av den explosionen eller var det sprängladdningen som fästes på den?
-
Simon_HBG
- Medlem
hannberg skrev:Innebär det att minans egen sprängkraft utgjorde största delen av den explosionen eller var det sprängladdningen som fästes på den?
Enligt en intervju med en från marinen så var sprängkraften främst från sprängladdningen som man fäst på minan. Minans sprängladdning ska ha exploderat till viss del, men inte fullt ut.
Hur som helst är minan sprängd och delarna av den utsprida på havsbotten.
-
Baalzamon
- Medlem
Jag har hört historier från min morfar som var fiskare från Danmark, att det hänt att fiskare sprängt sönder sina båtar efter att ha fått minor i näten. Men dessutom skall vissa ha råkat utlösa senapsgas och dött av detta. Kan det stämma, eller är det bara skrönor?
-
Per Andersson
- Medlem
av Per Andersson » 10 december 2005, 21:00
Att man fått upp senapsgas står utom allt tvivel, då det dumpades en oerhörd mängd stridsgas i vissa områden av Nord- och Östersjön efter båda världskrigen.
Om folk har dött av det vet jag inte, men det låter ju inte otroligt.
-
Lützow
- Medlem
Simon_HBG skrev:hannberg skrev:Innebär det att minans egen sprängkraft utgjorde största delen av den explosionen eller var det sprängladdningen som fästes på den?
Enligt en intervju med en från marinen så var sprängkraften främst från sprängladdningen som man fäst på minan. Minans sprängladdning ska ha exploderat till viss del, men inte fullt ut.
Hur som helst är minan sprängd och delarna av den utsprida på havsbotten.
Vad har MKIII för sprängämne? tyckte av dom bilderna man såg att minan så ganska sönderrostad ut. Kan det verkligen vara någon kraft kvar i så gammalt sprängämne?
-
Darkwand
- Medlem
Trotyl håller rätt bra men Britterna hade brist på det under VK1 då dom innan 1914 importerade en av huvudingredienserna från Tyskland så alla deras minor inehöll inte det.
En mina som ligger begravd i sand ska tydligen kunna vara extremt välbehållen dessutom var en del minor tillverkade i aluminium (väldigt ovanligt).
Läste någon annan stans på nätet (glömt var) att ett amerikansk örlogsfartyg förstört en flytande mina mitt i atlanten på 80-talet.
Med tanke på den mängd minnor som las ut under krigen så är det nästan omöjligt att en del minor inte fortfarande fungerar.
Någon som vet mer om dom områden i stilla havet som man inte röjt efter kriget pga att områdena är så stora?
-
varjag
- Saknad medlem †
Darkwand skrev:Trotyl håller rätt bra men Britterna hade brist på det under VK1 då dom innan 1914 importerade en av huvudingredienserna från Tyskland så alla deras minor inehöll inte det.
En mina som ligger begravd i sand ska tydligen kunna vara extremt välbehållen dessutom var en del minor tillverkade i aluminium (väldigt ovanligt).
Läste någon annan stans på nätet (glömt var) att ett amerikansk örlogsfartyg förstört en flytande mina mitt i atlanten på 80-talet.
Med tanke på den mängd minnor som las ut under krigen så är det nästan omöjligt att en del minor inte fortfarande fungerar.
Någon som vet mer om dom områden i stilla havet som man inte röjt efter kriget pga att områdena är så stora?
Ja - ett svårt ämne. På rak arm erinrar jag min bara Singapore, Penang och Manila. De första två - i Indiska Ossianen. Amerikanerna minerade japanska hamnar - men omfattningen var nog mindre än den i Europa, inte minst för att man vid planerade landstigningar - inte ville ränna på 'friendly mines'. Allt detta röjdes under efkerkrigsåren.
Att någon mina - som legat i saltvatten i 60 år - idag skulle fortfarande fungera - anser jag ytterst otroligt, alltsammans har rostat sönder, Varjag
-
G:son
- Medlem
28 finska minröjare stupade på sjön åren 1945-1950, ca 35 sårades. Enligt en lag från 1997 jämställs de som deltog i röjningen av sjöminor de nämnda åren med frontsoldater. Förutom de egna minfälten röjde man minor efter tyskarna och ryssarna.
-
FNP
- Medlem
varjag skrev:Darkwand skrev:Trotyl håller rätt bra men Britterna hade brist på det under VK1 då dom innan 1914 importerade en av huvudingredienserna från Tyskland så alla deras minor inehöll inte det.
Ja - ett svårt ämne. På rak arm erinrar jag min bara Singapore, Penang och Manila. De första två - i Indiska Ossianen. Amerikanerna minerade japanska hamnar - men omfattningen var nog mindre än den i Europa, inte minst för att man vid planerade landstigningar - inte ville ränna på 'friendly mines'. Allt detta röjdes under efkerkrigsåren.
Att någon mina - som legat i saltvatten i 60 år - idag skulle fortfarande fungera - anser jag ytterst otroligt, alltsammans har rostat sönder, Varjag
Problemet med mycket gamla minor är inte primärt att de skall fungera som tänkt, utan att huvudladdningen över tiden blivit kemiskt instabil.
Under VK II konstaterade svenska marinen att de förankrade kontaktminor som lagts ut på västkusten redan efter fem månader beväxts med ett upp till 10 cm tjockt lager av sjögräs, tång och musslor. Med sådan beväxning stack knappt kontakthornen ut ur "skogen".
Å andra sidan - 2003 påträffades en helt intakt minlinje ett par hundra meter i från vraket av TP 79 001 mer känd som "DC-3 an". Minlinjen var helt okänd och bestod av ett 50-tal kontaktminor vilka samtliga var i så gott skick att den initiala bedömningen vara att de var en okänd kalla krigs minering eller möjligen från VK 2! Efter omfattande efterforskningar kunde fastslås att det var tyska minor som lagts ut 1916! Minlinjen röjdes och i ett flertal fall gick minornas huvudladdning med full effekt.
-
mattep74
- Medlem
Bör man vara orolig för att en finlandsfärja seglar på en mina?