Krigsplacering för "civilister"...

Skriv svar
GL
Medlem

Krigsplacering för "civilister"...

Inlägg av GL » 6 juni 2007, 23:58

Vilka personer som inte gjort lumpen blev tidigare krigsplacerade och vilka positioner/grader fick de?
Blev intresserad av att veta mer sedan en kompis berättat att hans mor (överläkare m.m.) var krigsplacerad (kommer inte ihåg om det var vid stab eller på militärsjukhus) som läkare med en generalspersons grad (kommer inte heller här exakt vilken). Tror absolut på vad han sagt, men det vore kul att veta mer om hur krigsorganisationen fungerade...

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 7 juni 2007, 11:29

Min pappa gjorde aldrig lumpen eftersom han är halt, och var länge krigsplacerad i den oljehamn där hans kontor låg. Som nåt slags oljehamnsmellanchef. :) Härligt att vänta på flyganfall tvärsöver gatan från cisternen med 4 000 kubikmeter soppa...

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 7 juni 2007, 11:51

Fanns det inte till och med personer som inte fick/behövde göra lumpen därför att man ansåg att det i krigstid var viktigare att de behöll sitt civila yrke (och därmed var krigsplacerade där) än mobiliserades in i ett militärt förband. En kompis kompis som är flygmekaniker slapp militärtjänst just därför.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 7 juni 2007, 12:36

Min mor är distriktssköterska och var fram till 80-talet nån gång krigsplacerad med kaptensgrad. Tror sköterskor automatiskt får den graden så att de kan bossa runt vpl lite för handräckning osv?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 7 juni 2007, 13:08

Var inte all sjukvårdspersonal krigsplacerad? Läkare brukade väl bli majorer, men om det gäller att all vårdpersonal blir officerade är nog tveksamt.

Min far arbetare på posten, och även om han gjorde militärtjänsten som ung så krigsplacerades han senare inom fältposttjänsten, om jag minns rätt med kaptens grad.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 7 juni 2007, 13:48

Min far gjorde värnplikten inom artilleriet. När han sedan utbildat sig till tandläkare blev han inkallad till repmånad på ett fältsjukhus, opererade grisar och skickades hem igen, krigsplacerad som fänrik.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 7 juni 2007, 15:19

Civil sjukvårdspersonal (sjuksköterska och uppåt) vilka militärt krigsplacerats i sjukvårdsbefattning gavs officersgrad i första hand m.h.t. krigets lagar avseende behandling av krigsfångar, (detsamma gäller f.ö. för t.ex. fältartister m.fl. )

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 7 juni 2007, 15:29

Min kollega slapp lumpen eftersom han var miljö- och hälsoskyddsinpektör och krigsplacerad som sådan.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 7 juni 2007, 16:52

FNP skrev:Civil sjukvårdspersonal (sjuksköterska och uppåt) vilka militärt krigsplacerats i sjukvårdsbefattning gavs officersgrad i första hand m.h.t. krigets lagar avseende behandling av krigsfångar, (detsamma gäller f.ö. för t.ex. fältartister m.fl. )
Ska vi vara riktigt petiga så får de inte officersgrad, utan krigsplacerades med "majors tjänsteställning" eller vad det nu kan vara. Dvs det gäller inkallad tjänstepliktig personal som utan formell (militär) utbildning tilldelas någon tjänsteställning (som avgörs av placeringen i krigsorganisationen). Däremot finns det ju även t.ex. medicinalreservofficer, t.ex. utbildad läkare som genomgått ROP Med, som då får "riktig" officersgrad. Tjänsteställningstecken ser i uniformssystem 90 ut som "vanliga" gradbeteckningar men istället för den vanliga bronsfärgen är de i vit färg.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 7 juni 2007, 16:56

Sarvi skrev:
FNP skrev:Civil sjukvårdspersonal (sjuksköterska och uppåt) vilka militärt krigsplacerats i sjukvårdsbefattning gavs officersgrad i första hand m.h.t. krigets lagar avseende behandling av krigsfångar, (detsamma gäller f.ö. för t.ex. fältartister m.fl. )
Ska vi vara riktigt petiga så får de inte officersgrad, utan krigsplacerades med "majors tjänsteställning" eller vad det nu kan vara. Dvs det gäller inkallad tjänstepliktig personal som utan formell (militär) utbildning tilldelas någon tjänsteställning (som avgörs av placeringen i krigsorganisationen). Däremot finns det ju även t.ex. medicinalreservofficer, t.ex. utbildad läkare som genomgått ROP Med, som då får "riktig" officersgrad. Tjänsteställningstecken ser i uniformssystem 90 ut som "vanliga" gradbeteckningar men istället för den vanliga bronsfärgen är de i vit färg.
Helt riktigt, jag levererade i enkelhetens namn en "populärversion".

Skriv svar