Billy the Kid skrev: jag tycker inte denna positivistiska tradition kan eller bör vara kungsvägen för historiker. eftersom man då inte kommer åt de företeelser man vill studera.
Jag håller helt med dig. Under 1900-talet var tyvärr naturvetenskaperna förebilder för många andra vetenskaper. Utan att veta så gissar jag att metodfrågor var eftersatta inom exv. samhällsvetenskaperna, och man såg kvantitativa metoder importerade från naturvetenskaperna som en väg till "god" metodik.
Inom samhällsvetenskaper och kanske framför allt i sociologi och liknande studier som innefattar levande varelser, är dock många av positivismens idéer närmast livsfarliga. Om vi tittar på din lista om 10 punkter så är väl de flesta av dem mindre lämpliga att tillämpa inom dessa områden. Enkla, mekanistiska och deterministiska, förklaringsmodeller kommer ju helt klart till korta inom sådana komplexa och stokastiska områden.
Det finns dock en liten fara ett pendeln nu slår över åt andra hållet. Inom exv. feministisk forskning finns en hel idéer om närmast total relativism, vilket för mig verkar helt verklighetsfrämmande. Speciellt när man (kvinn?

) påstår att relativismen är allmängiltig. Jag ställer mig exv. mycket skeptisk till alltför stor relativisering av naturvetenskaperna. Elektronen
har en massa, det är jag personligen övertygad om...