Ingen tvingar någon här, men när du skriver som du gör blir jag nyfiken. Är det inte det som är meningen?
Spaningsledaren skrev:De hâr gamla beprövade kâllorna uppmärksammandes primärt för sina helande/välgörande/speciella egenskaper.
Har du några belägg för detta.
Spaningsledaren skrev:De som dricker gör det ännu idag s.a.s. privat/utan att tala om det. Ändâ är ju just detta vâldigt enkelt, det är bara att dricka och notera den ev. skillnaden.
Här antyder du ett magiskt bruk med mångtusenårig historia. Jag har druckit i Husaby och Medevi (vill jag minnas att det var) utan att göra någon hemlighet av det, utomordentliga varor på båda ställen. Någon annan skillnad än att bli otörstig märkte jag inte och förväntade mig heller inte. Sådant är, som jag förstått det, relativt sentida nys:
Professor Elias Tillandz vid Åbo Akademi trodde på 1680-talet att vattnet i källan gagnar hälsan. På hans initiativ byggdes en sjukstuga vid källan. I sjukstugan vårdades spetälska, syfilis och barnlöshet.
Kupittanpuisto
Återigen: Om du har några belägg (medicinska den här gången) för att s.k. hälsokällor verkligen
är hälsobringande, mer än de som finns i allt kallt, friskt, rent och gott vatten, så vore det intressant att få ta del av dem.