Brigadgeneral
-
svartekaptenen
- Medlem
Brigadgeneral
För ett tag sen såg jag på TV en intervju med en "brigadgeneral" som var någon slags rådgivare åt någon politiker, nu vet jag att graden brigadgeneral inte finns i Svenska armen, här heter det fältöverste eller möjligen fyrstjärnig överste, så vet någon vad det är som händer? Eller har de fallit för det så kallade internationella dravlet igen?
Det är bytt numera, överste 1.gr fick snabbt en liten befordran namnmässigt och blev brigadgeneral.
Kommendör 1.gr fick också namnbefordran och blev flottiljamiral.
Dom som redan var överste 1.gr och kommendör 1.gr behöll sina grader, de nya används vid nyutnämningar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Brigadgeneral
Försvarets hemsida verkar ha bytt image och inte hängt med att lägga ut gradbeteckningarna än
http://www2.mil.se/sv/Arbete-och-utbild ... eckningar/
/CvD
Kommendör 1.gr fick också namnbefordran och blev flottiljamiral.
Dom som redan var överste 1.gr och kommendör 1.gr behöll sina grader, de nya används vid nyutnämningar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Brigadgeneral
Försvarets hemsida verkar ha bytt image och inte hängt med att lägga ut gradbeteckningarna än
http://www2.mil.se/sv/Arbete-och-utbild ... eckningar/
/CvD
-
svartekaptenen
- Medlem
-
Spaningsledaren
- Tidigare medlem
Exakt. Graden anger platsen i organisationen.
Kaptenen förde en gâng i tiden kompani och översten regemente.
Fördelningschefen var sedan generalmajor och kârchefen generallöjtnant.
Sedan tillkom organisationsnivân brigad, halvdivisionen.
Här hade svenskarna länge graden överste av 1:a graden.
Ett tag funderade man pâ att byta benâmningen mot "brigadör" men nu har man alltsâ valt att anpassa sig till den mer internationella titeln brigadgeneral. (General de Gaulle var vid andra världskrigets utbrott överste vid ett pansarfôrband, fick tillfälligt graden brigadgeneral (tvâ stjärnor) dför att leda just ett brigadstort fôrband, blev utnâmnd till statssekreterare i regeringen, flydde till London och blev sedan känd i hela vârlden som General de Gaulle.)
Kaptenen förde en gâng i tiden kompani och översten regemente.
Fördelningschefen var sedan generalmajor och kârchefen generallöjtnant.
Sedan tillkom organisationsnivân brigad, halvdivisionen.
Här hade svenskarna länge graden överste av 1:a graden.
Ett tag funderade man pâ att byta benâmningen mot "brigadör" men nu har man alltsâ valt att anpassa sig till den mer internationella titeln brigadgeneral. (General de Gaulle var vid andra världskrigets utbrott överste vid ett pansarfôrband, fick tillfälligt graden brigadgeneral (tvâ stjärnor) dför att leda just ett brigadstort fôrband, blev utnâmnd till statssekreterare i regeringen, flydde till London och blev sedan känd i hela vârlden som General de Gaulle.)
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
- Kapten_Gars
- Medlem
De Gaulle var divisionschef, inte brigadchef (4e Division Cuirassée de Réserve) och hade överste grad under hela tiden han förde befäl över divisionen. Hans befodran kom senare som ett led i hans politiska karriär strax före Frankrikes fall. Brigader i franska armen anfördes vanligen av överstar, brigadgeneraler (Général de Brigade) var i allmänhet stf. divisionschefer eller i vissa fall divisionschefer. Tex så var påfallande många av chefer för de mekaniserade divisionerna (DLM&DCR) brigadgeneraler vilket innebar att de var underlägsna i rang&status jämfört med andra divisionschefer.
Flottiljamiral borde på svenska heta "Schoutbynacht" som det hette förr, på 16-1700-talet då det hollänska inflytandet var stort.
Amiralen var chef
Viceamiralen ställföreträdare
Konteramiralen chef för arriärstyrkan ("Rearamdiral")
Schoutbynacht yngste amiral, chef för flottan om natten. (Commodore, rear admiral lowerhalf)
Kommendör fartygschef på linjefartyg (flottiljchef, borde kanske vara flottiljamiral egentligen, om vi inte bara hade jollar) (captain)
Amiralen var chef
Schoutbynacht yngste amiral, chef för flottan om natten. (Commodore, rear admiral lowerhalf)
Kommendör fartygschef på linjefartyg (flottiljchef, borde kanske vara flottiljamiral egentligen, om vi inte bara hade jollar) (captain)
-
Spaningsledaren
- Tidigare medlem
En del genmälen förvânar. Trâden handlar om en militär grad som nyligen bytt namn. (Inom parentes kan jag inte se detta som "dravel" däremot môjligen som "inflation" enligt vilken en suffix-överste omdöps till prefix-general) Här, nâmnde jag sedan De Gaulle som ett exempel pâ en välkänd general som realt sett var överste. (Under sina efterkrigsâr utanför politiken uppbar han följaktligen överstes pension.) Sedan är det riktigt att han under ett par krigsveckor förde pansardivision. Enligt mina källor tillträdde han befälet över DCR 4 omkring den 13-14 Maj och frânträdde detta den 5-6 Juni. Utnämningen till brigadgeneral tillkännagavs hur som helst den 23 Maj 1940. Det hade nog knappast funnits anledning att ge de Gaulle en högre militär grad inför hans utnämning till en helt civil befattning (nämligen som statssekreterare i landets regering) och det var alltsâ i heller sâ det gick till. Däremot är det korrekt att förbandet utkämpade huvudparten av sina strider under den inledande veckan. Under just dessa dagar/strider var alltsâ de Gaulle fortfarande överste. Den här fjärde franska pansardivisionen fâr nog sedan anses ha varit (tycker alltsâ jag) av det svagare slaget: Inför sin första större strid kunde divisionen mönstra endast ett 90-tal stridsvagnar. Efter kompletteringar i all hast kunde den sedan (som mest) räkna omkring 150 vagnar - före insättande stridsförluster. Det var i ljuset av detta som jag dristade mig skriva att de Gaulle förde befäl över ett "brigadstort" fôrband. (Benämnt division). För övrigt hann han med att skriva till regeringschefen att det vore bättre med tre "starkare" pansardivisioner än fyra "svagare". Men, som redan antytts, min avsikt var vare sig att redogöra för generalens karriär eller fransk förbandssammansättning utan ett helt annat.
Var detta medvetet, dvs att pansarstyrkorna sågs som lågstatusvapenslag, eller kom det sig helt naturligt av att pansarvapnet var ett nytt, modernt vapenslag - varav följer att de högre officerarna där av nödvändighet tenderar att vara yngre än inom andra vapenslag?Kapten_Gars skrev:De Gaulle var divisionschef, inte brigadchef (4e Division Cuirassée de Réserve) och hade överste grad under hela tiden han förde befäl över divisionen. Hans befodran kom senare som ett led i hans politiska karriär strax före Frankrikes fall. Brigader i franska armen anfördes vanligen av överstar, brigadgeneraler (Général de Brigade) var i allmänhet stf. divisionschefer eller i vissa fall divisionschefer. Tex så var påfallande många av chefer för de mekaniserade divisionerna (DLM&DCR) brigadgeneraler vilket innebar att de var underlägsna i rang&status jämfört med andra divisionschefer.
Höga titlar är ju som bekant inte enbart något man får pga funktion, utan de är också något av lönegrad åtföljande antalet prickfria tjänsteår...
Psilander skrev:
Hur är det, är inte konteramiral = rearamiral, just det som holländarna avsåg med "Schoutbynacht".Flottiljamiral borde på svenska heta "Schoutbynacht" som det hette förr, på 16-1700-talet då det hollänska inflytandet var stort.
Amiralen var chef
Schoutbynacht yngste amiral, chef för flottan om natten. (Commodore, rear admiral lowerhalf...
Däremot att flottiljadmiral motsvarar commodore - det köper jag.
Du kan ha rätt där eftersom benämningen av grader inom flottan före 1850-talet var rätt rörig och källorna skiljer sig åt. Men eftersom Schoutbynacht redan andvänts inom flottan, vilket inte den tyska versionen av "Commodore" dvs Flottiljamiral inte har så tycker jag det vore lämpligare.Stefan skrev:
Psilander skrev:Hur är det, är inte konteramiral = rearamiral, just det som holländarna avsåg med "Schoutbynacht".Flottiljamiral borde på svenska heta "Schoutbynacht" som det hette förr, på 16-1700-talet då det hollänska inflytandet var stort.
Amiralen var chef
Schoutbynacht yngste amiral, chef för flottan om natten. (Commodore, rear admiral lowerhalf...
Däremot att flottiljadmiral motsvarar commodore - det köper jag.
Man kan se det ur synvinkel av hur amerikanerna använder "rearadmiral" begreppet där man har två nivåer, vilket den lägre dvs den yngre motsvarar "Schoutbynachten".
Wikipedia om ämnet härledningen är inte helt solklar
En stjänig general/amiral är väl en del av internationalisringen utav försvaret. Jag har för mig att överste 1.gr översattes när man var utomlands med brigadgeneral, dock så hade nog en del utländska besökare svårt att förstå detta, då personen inte bar generalsstjärnor men prestenterade sig som brigadgeneral.
-
Spaningsledaren
- Tidigare medlem
Kanske litet OT: Kommendören benämns pâ engelska "captain".
Den som för befäl ombord pâ ett detacherat/självstândigt uppträdande fartyg brukar ha ung. den graden.
Denna engelska titel brukar dock felöversättas till "kapten" frân engelska till svenska. Därför vi kan läsa om t.ex. Kapten Cook( världsomseglaren) , Kapten Bligh ( han pâ Bounty), Kapten Kidd ( piraten) och Kapten Hornblower
(romanhjälten).
Med dagens nomenklatatur skulle nog en del av alla dessa ha varit (flottilj)amiraler. Det skulle därmed snarare ha varit Amiral Cook som dödades av infödingarna och Amiral Bligh som blev utsatt i en livbât mitt ute pâ sjöhavet.
Den som för befäl ombord pâ ett detacherat/självstândigt uppträdande fartyg brukar ha ung. den graden.
Denna engelska titel brukar dock felöversättas till "kapten" frân engelska till svenska. Därför vi kan läsa om t.ex. Kapten Cook( världsomseglaren) , Kapten Bligh ( han pâ Bounty), Kapten Kidd ( piraten) och Kapten Hornblower
(romanhjälten).
Med dagens nomenklatatur skulle nog en del av alla dessa ha varit (flottilj)amiraler. Det skulle därmed snarare ha varit Amiral Cook som dödades av infödingarna och Amiral Bligh som blev utsatt i en livbât mitt ute pâ sjöhavet.