Bevisen för NATO ubåtar i uppdrag granskning i onsdags är ännu tunnare än i Tunanders bok.-vils- skrev:Var det någon här som såg uppdrag gransknings repotage angående detta häromdagen?
Det skulle vara spännande att höra era synpunkter om det. Personligen tyckte jag indicierna var för många för att direkt peka ut att det var något fuffens på gång, troligtvis någon heligstämplad sambandsövning med NAT'O. Dvs det fanns INGET som pekade på att det skulel vara ryssar, däremot pekade ALLT på att det istället skulel vara Amerikansk undervattensaktivitet samt att det var i maskopi med svenska staten. Spioneri och förräderi på hög nivå??
1. Varken UG eller Tunander kan tillräckligt/ känner tilltillräcklig om ryska marinen, framförallt specialstyrkorna och deras miniubåtar, som bevisligen finns och funnits.Helt enkelt avfärdas ryssarna för enkelt och bevisen som skall peka mot NATO är mycket långsökta i mina ögon.
Tråd i ämnet 1
Tråd i ämnet 2
2. Man vänder inte på scenariot. Det kan vara möjligt att USA haft miniubåtar till skydd i Stockholms hamn (med vårt goda minne) men varför och hur skulle de ta sig till Hårsfjärden, dessuom bort därifrån. Bara dit är en lång och krokig navigering i knepiga farvatten. Mer troligt är att ryssarna förberett en spaningsfälla som gick fel.
3. Eldförbudet i minlinjen i Mälsten är väl det underliga, men att det inte hävdes i tid kan bero på en massa saker. Rösten på "Allmän Marin" är suspekt och luktar Ivan falsksignalering långväg. Ganska naivt att gå på den men det bevisar vår urusla rutiner.
4. Ljudbandet är för det första mycket svår tolkat och dessutom så ville man nog inte släppa det verkliga för inte röja effektiviteten hos våra sonarer. Dessutom har ryssland ofta 6 bladiga propellrar vilka uppvisar stora likheter med 3 bladiga dito.
5. Signalspaningen bedrevs inte av FRA utan av marinens SIS kompani, vilket Tunander påpekar i sin bok dessutom, så FRA förnekar därför kännedom om själva spaningen, om de varit med och analyserat är en annan sak, men FRA är en organisation som är rätt hemlig av sig.
6. Motiven, Ryssland hade långt större motiv än USA. Dessutom hade vi nyligen gripit en av de ryska storspionerna, som lämnat mycket om just fasta anläggningar, om inte annat ville de nog testa luckorna och förbereda sjökort etc för områden som mycket väl kunde bli områden att gömma sig i inom NATOs zon.
USA däremot fick rätt mycket vad de pekade på av oss. Dessutom hade den svenska militären haft ett långt gående samarbete som Palme dock lät rinna ut i sanden.
Jag har talat med flera av "gubbarna" som var med och de brukar säga "Tunander är rejält ute och cyklar om Hårsfjärden, han beskriver händelserna rätt, men slutsatserna är helt felaktiga."
I mina ögon är som sagt Tunander en vilsen konspirationsteoretiker med vänster agenda.