Ubåtsjakt i svenska farvatten

Skriv svar
Giggegubb
Medlem

Inlägg av Giggegubb » 6 oktober 2007, 20:15

Läste en intressant sak i marinens vittnesberättelser från kalla kriget "Rätt sort, för sent, för få". säger
Kmd 1gr Benkt O'Konor
"En annan sak som fanns med i IMK (Intruktioner för Marinen i Krig)var på 50-talet ett direktiv från marinkommandochefor att förbereda basering av den västtyska flottan i Östergötlandsskärgård i fall de skulle bli av med sina egna basområden vid en snabb rysk frammarsch"

Källa: Rätt sort, för sent, för få, marinens avvägningsfrågor under kalla kriget. Vittnesseminarum

Även detta kan ha varit skäl för ryska ubåtskränkningar[/quote]

Kommer ihåg nåt inrikespolitiskt debatterande på 80-talet, när militären vidgick att man förberedde för ett tidigt samarbete med BRDs Marinefliegers (Tornados... 8-) ) vid skymmningsläge. Nån som vet mer?

-vils-
Medlem

tja

Inlägg av -vils- » 6 oktober 2007, 21:18

tja, jag förstår dock inte hur man kan låta ubåten passera utan att

1. spränga samtliga minnor längs minlinjen i försök att sänka inkräktaren
2. fälla maximalt antal sjunkbomber direkt, är det kalle anka försvar vi har?
3. Hur kan svenska flottan i skarpt läge endast ha 12 sjunkbomber disponibla?! ..efter alla indikationer och ubåts-iver som redan pågick?

Det fälldes alltså endast 1 sjunkbomb, och inga minor detonerades (förutom den första då ubåten passerade IN i fjärden.

Det är väldigt uppenbart i mina ögon, någon med högt inflytande gick in och stoppade allt för att skydda ubåten att försvinna.

Glöm inte att den högst troligen blev skadad, den släppte ju en nödsignal-boj som läckte ut färg. Endast sådan färg som amerikanska ubåtar använde vid denna tidpunkt.

Sluta skydda, inse att det var en rejäl pudel sveriges försvar gjorde..

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 6 oktober 2007, 21:21

Mycket handlar om politik och på vilken nivå eldtillstånd gavs.
:)

Bjernevik
Medlem

Re: tja

Inlägg av Bjernevik » 6 oktober 2007, 21:32

-vils- skrev:tja, jag förstår dock inte hur man kan låta ubåten passera utan att

1. spränga samtliga minnor längs minlinjen i försök att sänka inkräktaren
2. fälla maximalt antal sjunkbomber direkt, är det kalle anka försvar vi har?
Nej, vi hade inte ett "kalle anka försvar" då. Vi hade (som tur var) och har ett försvar som lyder av riksdag och regering uppställda regler, i det här fallet IKFN. Att sänka ubåten var inte uppgiften, utan att avvisa/tvinga upp till ytan. Det enda som hade medgett att man skjutit verkanseld i syfte att sänka hade varit ifall ubåten skjutit först.

Sedan kan man tycka att de reglerna var bra eller anus, men så var de. Till stor del är de likadana idag.
-vils- skrev:Det är väldigt uppenbart i mina ögon, någon med högt inflytande gick in och stoppade allt för att skydda ubåten att försvinna.
Kul att allt är så uppenbart för dig, det måste vara skönt att vara så övertygad. Tyvärr är den riktiga verkligheten inte lika svartvit. Fick man eldförbud för "någon med högt inflytande" ville släppa ut en ubåt? Eller fick man eldförbud för att "någon med högt inflytande" inte kände sig säker på att lokala befälhavare inte höll på att tappa greppet och skulle "spränga samtliga minor längs minlinjen"? Det finns alltid minst två sidor av ett mynt, även om vissa tvprogram sällan framhåller det.
-vils- skrev: Glöm inte att den högst troligen blev skadad, den släppte ju en nödsignal-boj som läckte ut färg. Endast sådan färg som amerikanska ubåtar använde vid denna tidpunkt.
Det är en teori, ja. En annan teori som är minst lika trolig är att bottnen i det området är full med skit som folk har dumpat i många år, och det finns därför allt möjligt som kan komma upp till ytan efter en större explosion.

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 6 oktober 2007, 21:32

Betr. den u-bât som passerade ut genom danziger gatt valde alltsâ sveriges statsminister att lâta den passera. Det fâr nog sägas ha ingâtt i hans befattningsbeskrivning att fatta ocksâ den sortens beslut.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 6 oktober 2007, 22:39

Hur kan svenska flottan i skarpt läge endast ha 12 sjunkbomber disponibla?! ..efter alla indikationer och ubåts-iver som redan pågick?
På den enskilda vedettbåt som var på väg in mot ubåten var troligtvis 12 lastade ombord, men ser du på korvett och rbb, ptrb så kan de fylla hela rälsen med sjb om man vill.

Dessutom hade hkp 4 säkert 6st lastade, men hon höll ju kontakten med ubåten så hon kunde inte fälla.

Hur många marinen har disponibla är en väl förborgad hemlighet med den sorten man använder har tillverkats sedan före vk2 (M/33) så det lär finnas en hel del. Så nära basen är det en snabb affär att bunkra nya också.

Bild
HMS Halland fäller 1980

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 6 oktober 2007, 23:01

Statsminster Palmes beslut att lâta den instängda ubâten passera ut oskadd var i enlighet med de instruktioner som gällde vid denna tid. (Alldeles oberoende av sunt-förnuft-aspekten. Att hux flux och i fredstid mer berâtt mod ta livet av en massa (lât vara) sjömän är en ganska allvarig sak. Vi kan nog inte helt utesluta att detta kan ha bidragit till det beslut som OP fattade) Sedan, pâ förekommen anledning, skärptes dessa bestämmelser. Vi kan nog här anta att strand- och ubâtsâgare med intresse i saken a) noterade detta och b) pâ lämpigt sâtt ocksâ aktivt informerades bl.a. genom svenska UD:s försorg. Vidare kan vi notera att nâgon liknande kränkning därefter inte har konstaterats.

(Skulle ministern ha beslutat om eldgivning hade denna med förödande verkan kunnat avges minvis. Gruppvis eld avges normalt endast när mineringen är armerad i automatläge (reservmetod).)

Beträffande ubâten pâ grund i Karlskrona skârgârd var den enligt statsminister Fälldins uttalande kärnvapenbestyckad. Ocksâ den släpptes iväg. Här uppfattar jag att dess ägare rentav hade ett ansvar enligt icke-spridningsavtalet, att fôrhindra att dess kärnvapen övergick i ett annat lands besittning. Mot den bakgrunden tror jag att ocksâ det beslutet lät försvara sig. Inte heller vet jag mig ha sett nâgon samtida svensk kritik i sak mot dessa tvâ beslut.

Användarvisningsbild
Johan Olofsson
Medlem

Inlägg av Johan Olofsson » 7 oktober 2007, 00:15

Jag följer den här debatten med nyfiken förundran. Det jag inte riktigt kan få in i min skalle är hur folk kan verka så väldigt engagerade i frågan om huruvida det var västliga eller östliga båtar som jagades. För mig ter det sig som något slags skuggspel.

Vad spelar det egentligen för roll om det finns indicier för den ena eller andra intressentens brott?
Det avgörande är väl snarare hur svensk debatt och politik påverkades.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 7 oktober 2007, 00:24

Det handlar väl om vem Palme sprang ärenden åt.....

Dessutom handlar det om att motbevisa konspirationsteortikern Tunander

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 7 oktober 2007, 12:10

I det här fallet sprang ju Palme ärenden åt Sverige. Det är statsministerns främsta ansvar att hålla huvudet kallt och inte dra på landet en utrikespolitisk kris (oavsett från vilket väderstreck den upprunnit) bara för att lägre fartygschefer tror att de har kunskaper och förmåga att agera fritidspolitiker när verkanseld är deras enda argument. Militärens uppgift i en demokrati är att lyda demokratiskt valda personer eftersom dessa har ett större perspektiv och ansvar.

Lek med tanke A: Sovjetisk u-båt uppdriven till ytan. Omedelbar risk för kris eller krig.

Tanke B: NATO-ubåt dito sårad i skärgården. Allvarlig förtroendekris för den västliga sidan, en hel koffert med argument i present till Sovjetunionens diktaturpropaganda samt stora svårigheter att dölja det militära samarbetet som pågick/pågår med väst.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 7 oktober 2007, 12:43

The captain who puts his ship alongside an enemy can do no wrong

Jag har roat mig med sammanställa lite trådar om samma ämne.

Ubåtskränknningar
Hårsfjärden 1982
U137

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 7 oktober 2007, 12:59

Psilander skrev:The captain who puts his ship alongside an enemy can do no wrong
Frågan är dock om det är en speciellt smart strategi att tillämpa i fredstid.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 7 oktober 2007, 13:25

Det krävs först ett politiskt beslut om att det är en fiende. Och det är inte upp till hetsporren på kommandobryggan att ta det. Det vore oerhört riskabelt om skjutglada valpar som fått sitt första befäl etablerade politiskt faktum istället för de folkvalda politikerna. Då sluttar planet mot militärdiktatur. Beteendet kanske hyllas av de andra skjutglada valparna och några av de större hanhundarna i flottor världen över, men det finns andra människor här i världen också.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 7 oktober 2007, 14:14

tryggve skrev:
Psilander skrev:The captain who puts his ship alongside an enemy can do no wrong
Frågan är dock om det är en speciellt smart strategi att tillämpa i fredstid.
Faktum är att om en sjb händelsevis hade kommit tillräckligt nära att skada en ubåt så hade väl det varit relevant. En skada i akterskeppet med manöveroduglighet som följd hade väl tvingat upp en ubåt. Jag tvivlar på att man kan skicka in reparationslag och byta propellrar i uläge, mitt i ett basområde....

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 7 oktober 2007, 14:39

dc skrev: Faktum är att om en sjb händelsevis hade kommit tillräckligt nära att skada en ubåt så hade väl det varit relevant. En skada i akterskeppet med manöveroduglighet som följd hade väl tvingat upp en ubåt. Jag tvivlar på att man kan skicka in reparationslag och byta propellrar i uläge, mitt i ett basområde....
Min poäng var mer att Nelsonandan kanske är bra i krig, men kanske inte så lyckad att tillämpa i fredstid. Vilket Gutekrigaren redan har påpekat på ett bättre sätt än jag.

Skriv svar