Granatkastare på stridsvagn
Granatkastare på stridsvagn
På 50-talet infördes fästen för 8cm grk på vissa stridsvagnar.
En vagn per pluton utrustades med grk, den skulle monteras bak, ovanpå motorluckorna.
Någon som har erfarenhet eller har instruktionsbok eller annan information om detta.
En vagn per pluton utrustades med grk, den skulle monteras bak, ovanpå motorluckorna.
Någon som har erfarenhet eller har instruktionsbok eller annan information om detta.
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
- Belisarius
- Medlem
Jajamen, en 60mm grk med räckvidd på 2700m. Naturligtvis har inte israelerna förbisett omladdningsproblematiken, den görs inifrån:Lützow skrev:Har inte Israeliska Merkava 4 grk monterad? Hur har man löst omladdning på pjäsen jämfört med en konventionell grk? Är ju inte så lämpligt att lucka upp och ladda om.
http://www.army-technology.com/projects/merkava4/
Öht är ju Mk4:an en imponerande maskin, så länge man inte behöver tänka på vikten. Vilken bjässe - ännu större än Mk3 baz! Notera att det påstås att den har hög träffsäkerhet mot helikoptrar med vanlig pansarprojektil.
Det är ju en väldigt smart lösning med grk i vagnen. Man kan framrycka med eget lätt understöd och möjlighet att skjuta lys om man känner för det.Belisarius skrev:Jajamen, en 60mm grk med räckvidd på 2700m. Naturligtvis har inte israelerna förbisett omladdningsproblematiken, den görs inifrån:Lützow skrev:Har inte Israeliska Merkava 4 grk monterad? Hur har man löst omladdning på pjäsen jämfört med en konventionell grk? Är ju inte så lämpligt att lucka upp och ladda om.
http://www.army-technology.com/projects/merkava4/
Öht är ju Mk4:an en imponerande maskin, så länge man inte behöver tänka på vikten. Vilken bjässe - ännu större än Mk3 baz! Notera att det påstås att den har hög träffsäkerhet mot helikoptrar med vanlig pansarprojektil.
Finns en film på youtube om merkavan när man ser den bekämpa en helikopter i ett snabbt klipp.
Se och njut
http://www.youtube.com/watch?v=_T-GKplzI0k
- Olof Larsson
- Medlem
Vagnar
Utrustningen för grk ska ha monterats på strv m/42, m/41, m/40 enligt uppgift.Thord Wedman skrev:Vilka vagnar rör det sig om?
Det finns några bevarade vagnar på våra museer som har dessa fästen kvar, men jag har aldrig sett några instruktioner, och nästan inte några samtida bilder, där man ser monterad grk. Så hur/om det användes det vet vi inget om.
Mitt spontana minne var att de kom in i org m/49 men kan ha varit tidigare.
Det jag inte har så mycket koll på är hur följetroppen skulle användas i allmänhet.
jag har sett samma Idé, att följetruppen har en grk på strv i US Army under VK2.
(fast nu går jag ju i sandiga spår efter Erik)
Mvh
/John T.
Det jag inte har så mycket koll på är hur följetroppen skulle användas i allmänhet.
jag har sett samma Idé, att följetruppen har en grk på strv i US Army under VK2.
(fast nu går jag ju i sandiga spår efter Erik)
Mvh
/John T.