Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 29 december 2007, 18:09

Izhak skrev: Snorre,

Mjo jag ser vad du menar, och så himla upphetsande kan jag inte säga att hans kläder är... Varför slänger dom med en fordonsmina istället för en K98? Hade väl varit mkt trevligare... 8O
Har lyckats komma fram till att jag nog ska försöka skaffa antingen Hans Ebner (trots det konstiga materialet) eller möjligtvis Helmut Thorvald..är än så länge mest sugen på frontsoldater före paradfigurer...

Finns det ingen här på forumet som säljer grejer på Tradera? Är lite obekväm med att beställa direkt från nåt företag utomlands... :oops:

//Isak
Det är en figur i DiD´s förök att göra lite billigare figurer, nog den anledningen att den är ganska naken som figur.
Ja får du tag på Helmut Thorvald till ett bra pris ska du inte tveka, köp bara. den figuren är inte än av dom lättaste att lägga till inköps listan. men vist vill man slänga ut 100 dollar ca för den, då finna han.
Hans Ebner är en ganska bra figur, fast om jag skulle bli nöjd med han,
så är det minst 2 saker du ska köpa till han extra
1) en bättre figur, dids gammla är i min mening bara skit.
2) en uniform.
Men ska du köpa Hans, så får du nog inte tänka för länge. då denna oxå bärjar bli svår att köpa.
Lycka till med köpet.
P.s det brukar alltid finns 1/6 saker på tradera...köp bara hihihihi

Skickar med några bilder på vad som blev kvar av min Hans E.
Bilagor
hans e8368.JPG
hans e8368.JPG (45.83 KiB) Visad 974 gånger
hans e8369.JPG
hans e8369.JPG (50.77 KiB) Visad 974 gånger

Användarvisningsbild
Izhak
Medlem

Inlägg av Izhak » 29 december 2007, 22:42

Hm, så Helmut är lite som Kurt Dorr eller? Letade överallt efter honom och fann endast en för groteskt mkt pengar... Är det bara Volat som säljer sånt här i Svedala?
Det som suger är att beställa från utlandet då fraktkostnaderna ibland verkar bli högre än själva figuren... köpte Julius från amazon.com då det var den enda återförsäljaren som jag kände till och kunde förstå mig på (inget problem med min engelska inte, utan bara enklare, i min mening ;) )
Mjo om jag ser nån någonstans till ett hyfsat pris får jag nog ta och slå till direkt!
Har letat och letat på Tradera men inte lyckats hitta nåt, förutom min första figur Reinhardt Witt dåra... :roll:
Men nu verkar jag vara sakerna på spåren, har väl mest letat bland militära samlarsaker, inte leksaker ;)
Fina bilder btw!

//Isak

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 29 december 2007, 22:52

Izhak skrev:Hm, så Helmut är lite som Kurt Dorr eller? Letade överallt efter honom och fann endast en för groteskt mkt pengar...
Japp dom är typ lika svåra att finna.
Izhak skrev:Är det bara Volat som säljer sånt här i Svedala?
Nä det finns ett ställe i Malmö, Cyber Jock vet mer om dom.
Izhak skrev:Det som suger är att beställa från utlandet då fraktkostnaderna ibland verkar bli högre än själva figuren...
jo frakten är dyr det kan jag hålla med om.
Izhak skrev:köpte Julius från amazon.com då det var den enda återförsäljaren som jag kände till och kunde förstå mig på
Titta i denna läng finns många färsäljare där.
viewtopic.php?t=26385&start=0

Mjo om jag ser nån någonstans till ett hyfsat pris får jag nog ta och slå till direkt!
//Isak[/quote]

Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem

Inlägg av Jojjan67 » 30 december 2007, 00:23

Synd Isak, för ett halvår sedan köpte jag en Kurt Dorr för mycket. Nu används den tyvärr. Och du Kent, vad pysslar du med egentligen... fem stycken... är du knarklangare :wink: :wink: eller... :lol: :lol:. Jag är djup imponerad... och avundsjuk...

Trevlig Helg Alla

/Johan

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem

Inlägg av Kent W » 30 december 2007, 03:03

Hej Jojjan67,

He he nej jag är en 47 årig hjärtopererad egenföretagare som sålt min del i ett framgångsrikt arkitektföretag och nu bara lever för att ha roligt.
Livet är på tok för kort för att ha tråkigt och det här är det bästa jag gjort...
Det skall tydligen vara så att man skall vara i dödens väntrum innan man inser vad som är viktigt här i livet (familjen och ens eget välbefinnande)

Mvh
Kent

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 30 december 2007, 10:05

Kent W skrev:Hej Jojjan67,

He he nej jag är en 47 årig hjärtopererad egenföretagare som sålt min del i ett framgångsrikt arkitektföretag och nu bara lever för att ha roligt.
Livet är på tok för kort för att ha tråkigt och det här är det bästa jag gjort...
Det skall tydligen vara så att man skall vara i dödens väntrum innan man inser vad som är viktigt här i livet (familjen och ens eget välbefinnande)

Mvh
Kent
Så sant man ska leva för familjen och en själv,
va andra tycker o tänker ska men ge F-N i.
Det är dom som får ångra sig när dom är gammla... :)

Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem

Inlägg av Jojjan67 » 30 december 2007, 10:10

Tack för ditt svar Kent. Jag håller med dig till 100%. Genomgick själv en mindre operation för ett par år sedan och efter det uppskattar man livet, friskhet och familjen lite extra.

/Johan

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 31 december 2007, 12:46

B Hellqvist skrev:OK, här är min syn på det hela...

Dragons genomskinliga fotplattor finns i 3-4 storlekar, varav två är de vanligaste. De brukar funka hyfsat.
Va!!!!!
har gått igenom alla mina fotplattor ca 80st och jag har inte en ända platta som olik den andra, alla är lika stora eller små om man nu vill det?
Vart har du fått tag på dessa 3-4 olika storlekarna då? :?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 31 december 2007, 13:25

Standardstorleken för stövlar, den något mindre för kängor, den gamla storleken för de äldre, bredare stövlarna, samt den ovanliga, smala för kvinnliga figurer. Det är i varje fall vad jag kunnat se bland mina fotplattor.

Användarvisningsbild
Izhak
Medlem

Inlägg av Izhak » 3 januari 2008, 21:58

Hej!

En liten fråga:
Kan man använda vilken SS camo som helst om man skulle vilja skapa soldater ur Nordland? Var det något särskilt som skiljde deras utrustning från övriga SS-förband?
Har ännu inte hittat nån bra information om just detta, och alla ni brukar ju vara så hjälpsamma! :)
Fick nyligen tag på en Kurt Dorr, och har även Julius Hanke och Reinhardt Witt (alla DiD), och deras uniformer är de enda jag har att använda. Skulle alltså detta fungera?
Är det något annat jag bör tänka på?

Tack på förhand!
Och just ja, Gott nytt år! :D
//Isak

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 3 januari 2008, 22:14

Uniformerna till de tre figurerna borde fungera bra även för "Nordland". Bortsett från italienskt camo, som främst användes av LAH och HJ, så var SS-camot förbehållet vissa enheter.

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 6 januari 2008, 17:24

Är det någon som har närbilder på Brandt Kammerers HS från DML? Hur är storleken på huvudet? Är det normalt, stort som Vaprossovs eller litet som Riess Timms?

Anledningen till att jag frågar är att jag tänkte beställa Kammerers HS till en kommande projekt där han ska bära båtmössan som kom med DiD's Peter Greim och den är ju lite större än DML's båtmössor så vitt jag vet.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 6 januari 2008, 17:29

Här är en bild på han i alla fall.
O jag kan inte komma ihåg att den har stort eller litet huvud, har för mig att det var normalt.
http://www.krak-troops.com/bk10.html

Användarvisningsbild
Izhak
Medlem

Inlägg av Izhak » 6 januari 2008, 17:57

Tjena!!

Jag har nyss fått en DML figur, nån Waffen SS snubbe (köpt "beggat") och jag vill få av hans stövlar, höga svarta saker... Hur ska jag göra? Och kommer foten gå av? :P

Sen undrar jag om man ska pilla loss den där lilla pinnen som sitter på "handleden" om man vill byta bara handen, för jag kan inte byta "hela" handen...

Tacksam för svar snarast, vill tillbaka och pyssla:)
//Isak

Ps: Heinz Schmidt hette han tydligen!

Användarvisningsbild
Välitalo
Medlem

Inlägg av Välitalo » 6 januari 2008, 18:27

Stövlarna kan vara ett f-bannat elände att få av...
Du kan prova värma den i hett vatten eller med hårfön, då mjuknar den.
Foten kan lossna, särskilt med dessa nyare figurer.

Ta då en spetstång, kör ner den i stövelen, & dra upp den amputerade foten...

Handledspinnen går visst att byta, inga problems där!

Skriv svar