avkopierad!

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Kontakt:

avkopierad!

Inlägg av Nina » 10 februari 2008, 13:33

jag tänkte skriva i "Loungen" men var visst inte tillräckligt stammis för att få det :lol:

- Jag måste avreagera mig lite bara - hittade just en sida som ordagrannt har kopierat rakt av från min sida - är detta egentligen tillåtet?

Hela min ordlista som jag har lagt ner ganska mycket arbete med under lång tid har personen kopierat av rakt av bara! Samt flera av de texterna han har om sina kungar, ORDAGRANT!
Fasen vad ledsen man blir :-(

(snygg design på skalman! :D )

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Re: avkopierad!

Inlägg av G:son » 10 februari 2008, 13:47

Nej, det är absolut inte tillåtet, lagen om upphovsrätt gäller, men dessvärre är det ju ganska vanligt. Skicka ett mejl till sidans ägare, och påpeka det olagliga.

/G:son

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nina » 10 februari 2008, 16:56

jösses nu har jag suttit länge på hans sajt och det är SÅÅ mycket som han tagit, rakt av
kolla den här
http://www.hjle.se/webbsidor/ku_%20gustavIII_mynt.htm

och min
http://www.historiesajten.se/mynt.asp?id=19

De där mynten har jag fått tillåtelse av två myntsäljare att använda på min sajt, och detta har
han bara kopierat av..
Dessutom har han bilder som jag tog på museet i sthlm i somras samt bilder som jag tagit från kyrkoböckerna
på Anckarström med mera...Nej nu måste jag ju maila honom, jag är bara inte så bra på hur man skall skriva...
är inge´ bra på att formulera mig så jag inte låter stöddig och knäpp... 8O

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 11 februari 2008, 22:35

Varför vara rädd för att vara stöddig? Varför ens skriva till honom...ta kopior av hans sida som bevismaterial och polisanmäl för upphovsrättsbrott.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 11 februari 2008, 22:39

Jag brukar alltid skicka ett email till dem med något exempel på vad som är kopierat och i de flesta fall har materialet plockats bort utan protester.

Polisvarianten tror jag inte på, framför allt inte som alternativ till att kontakta personen ifråga.

/Marcus

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 februari 2008, 22:45

Den roligaste varianten var han som tänkte agera besserwisser på något forum genom att klippa valda bitar ur mina artiklar. Det blev roligt, eftersom han gjorde det så klantigt. Styrketränarforum var det också... :)

...O, de gamla smileysarna är tillbaka! :D :)

Tillbaka till ämnet: Lite bläddring på hans direkt apfula sidor ger ett mycket... Blandat intryck. Men noterar att han vart förutseende nog att lägga in uppgiften Copyright © 2005. hjle.se - Ansvarig utgivare: Lennart Hjelm i hörnet. I en ram, men det som avses är väl just inlänkade sidor på samma sajt. Vad tror han att han håller på med?

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nina » 11 februari 2008, 23:07

jag mailade honom igår och har ännu inte fått något svar.
en annan "rolig" grej är att om man högerklickar på hans bilder så poppar det upp en ruta
där det står "sorry, du har inte tillåtelse att ta bilder härifrån" (eller något liknande)
!!! och han som har tagit mina bilder som jag tog på ett museum i somras!
Så nog vet han vad han håller på med... :(

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 12 februari 2008, 09:56

En annan variant är att han tycks ju ha sin egen domän, men den är säkert upplagd hos en värd av något slag.
Kontakta värden då.... De brukar plocka bort såna styggelser, både när det gäller barnporr och annat.

Rent formellt KAN du helt säkert försöka trycka åt honom juridiskt också, men det är mycket möjligt att Marcus har rätt, i praktiken leder det ingenvart: hamnar längst bak i kön.

En kompromiss är kanske tänkbar och möjlig? Att han får publicera efter tillstånd av dig (skall framgå), och lämpligen en liten slant emellan.

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nina » 12 februari 2008, 10:04

jag har snokat lite och han verkar ha sina sidor på http://www.one.com/sv/

(han har ännu inte svarat)

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 12 februari 2008, 10:13

Marcus Wendel skrev:Jag brukar alltid skicka ett email till dem med något exempel på vad som är kopierat och i de flesta fall har materialet plockats bort utan protester.

Polisvarianten tror jag inte på, framför allt inte som alternativ till att kontakta personen ifråga.

/Marcus
Man kanske kan vara liite snäll då... :) Jag kanske var lite förhastad i reaktionen, hjälper ett mail är det ju bättre.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nina » 12 februari 2008, 10:25

jo jag tänkte vänta ett tag till, sen mailar jag en gång till, men om han inte svarar... vad gör man då?
jag tycker själv att det är elakt att börja anmäla... kanske inte riktigt "min" grej att göra så... men jag vill ju samtidigt
att han plockar bort det... :?

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 12 februari 2008, 10:35

Polisanmälan hjälper knappast, en sådan brottsutredning är väl lågprioriterad, för att uttrycka det milt. Du kan ju ändå hota med en polisanmälan, men börja med att dokumentera allting, ta kopior, både elektroniska och på papper, av allting. Om han sedan inte ger med sig, behöver du kanske juridisk rådgivning, och det betyder kostnader. Om du inte råkar ha någon försäkring som täcker sådant.

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nina » 12 februari 2008, 10:38

Usch - det här är jobbigt, kanske bara skall strunta i allt :(

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 12 februari 2008, 11:08

Nja, så jobbigt behöver det inte vara, stå på dig bara, du har ju rätten på din sida. En jurist behöver du bara, om du inte nöjer dig med det han gör, och absolut vill gå vidare med det hela. Annars kan du bara bomba honom med e-post, och kräva att han gör något.

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nina » 12 februari 2008, 12:09

Senast redigerad av 1 Nina, redigerad totalt 12 gånger.

Skriv svar