Fascistmonument ska bli museum

Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Fascistmonument ska bli museum

Inlägg av Marcus » 2 mars 2008, 12:43

Världens största kors är 150 meter högt. I klart väder syns det på sex mils avstånd.
Rakt under korset ligger Francos grav, insprängd i en krypta i berget. Inte en enda strimma dagsljus når in i den 262 meter långa och 41 meter höga basilikan. På väggarna hänger flamländska vävar med motiv ur apokalypsen.
I nischerna på sidorna finns två kapell med resterna av minst 40.000 fallna från bägge sidorna i inbördeskriget 1936-39.
Diktatorn valde redan 1940 ut platsen för De fallnas dal, 60 kilometer utanför Madrid.
Monumentet byggdes av 20.000 republikanska straffångar. En av dem var nu 85-årige Andrés Iniesta. "De stal hela min ungdom", säger han.
Monumentet ägs av spanska staten men förvaltas av en grupp benediktinmunkar. Abbotten Anselmo Alvarez har bott i klost­ret på baksidan av klippan i över femtio år. Han valdes personligen ut av Franco för att leda ett forskningsinstitut med uppgift att skapa försoning i Spanien efter brodermorden i kriget.
"Detta var länge den enda platsen dedikerad till att kunna be för de fallna på båda sidor i inbördeskriget. Det är en helig plats", säger Don Anselmo när vi träffar honom i april 2007.
Gamle straffången Andrés Inies­ta, som inte skräder orden, har en annan bild:
"Den äckligaste vedervärdighet som nånsin byggts. Av den värste mördaren i världshistorien."
[...]
De senaste åren har två verk om inbördeskriget kommit i nyutgåvor: Antony Beevors "Spanska inbördeskriget" och Paul Prestons "The Spanish civil war". Båda har reviderat antalet som avrättades av Francosidan. Båda refererar därvid till det arbete som görs inom anhörigrörelsen. Nu anses Franco ha låtit avrätta uppemot 200.000 männi­skor (tidigare uppskattningar brukade ligga runt 100.000). Antalet avrättade i den republikanska zonen ligger kvar runt 50.000.
Abbotten säger sig vara bekant med den "utbredda internationella uppfattningen" att Franco faktiskt var en massmördare men hävdar att de nya dödssiffror som historikerna publicerar är "rigoröst fals­ka".
Stora delar av det spanska samhället vårdar fortfarande en positiv bild av Franco. Det spanska högerpartiet Partido Popular (PP) har de facto sina rötter i diktaturen. Partiets nestor, hedersmedlem, parlamentsledamot och en av grundarna är Manuel Fraga, som var en av Francos egna ministrar.
Lagen om det historiska minnet fördömer Francodiktaturen, ger offren ersättning och fastställer att gatuskyltar och utsmyckningar som hyllar diktaturen och dess ledare ska tas bort. Kyrkans representanter lyckades i sista stund, innan lagen trädde i kraft vid årsskiftet, förhandla med regeringen för att befrias från tvånget att avlägsna symboler och inskriptioner som hyllar Franco och diktaturen, i de fall då dessa "har ett konstnärligt-historiskt värde". Monumentet i De fallnas dal ska byta namn till Valle de todos los caídos - Alla de fallnas dal - och på något sätt transformeras från fascistmonument till museum.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=748089

/Marcus

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Fascistmonument ska bli museum

Inlägg av Hans » 2 mars 2008, 14:25

Intressant. Tillsammans med Mathias tråd Tystnadens pakt ger de ett intryck att någonting är på gång i Spanien. I bägge artiklarna så slås man av hur tydligt det är att Franco vann kriget men förlorade propagandakriget. Från Mathias DN artikel:
Men när Spanien går till val på fredag har mass­gravarna med fascismens offer börjat grävas upp.
Min fetstil.
Citat i Marcus DN artikel:
Av den värste mördaren i världshistorien.
Hur många de avrättade kan man diskutera men att nationalisterna avrättade fler än republikanerna är klart - av den enkla anledningen att de hade mer tid då de vunnit. Men ibland får man intrycket av media att bara nationalisterna stod för dödandet. Efter att nyligen ha läsat Bevoors nyutgåva av den ypperliga Spanska inbördeskriget slås man av de systematiska mördandet, från bägge sidor.

Jag skall höra mig för lite bland spanjorerna jag känner och se om jag kan komma med något nytt.

MVH

Hans

olle_i_chile
Medlem

Re: Fascistmonument ska bli museum

Inlägg av olle_i_chile » 2 mars 2008, 17:08

Detta monument byggdes enbart av 20 000 krigsfångar...

Änglarna har tyska hjälmar på sig. Bara vapnen fattas....

Mitt intryck är att fascist sidan ser det som ett fredens och försoningens monument medans förlorar sidan ser det som sista omridningen av knivet i såret...

Skriv svar