"Den glömde soldaten" blir film!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

"Den glömde soldaten" blir film!

Inlägg av B Hellqvist » 22 juli 2008, 19:14

Rykten har cirkulerat de senaste åren om att "Den glömde soldaten"av Guy Sajer ska bli film, med Paul Verhoeven (RoboCop, Total Recall, Starship Troopers, Soldier of Orange, Black Book, m.fl. filmer) som regissör, och nu ser det ut som det blir av. Lustigt att nyheten kommer samtidigt som boken kommit ut på svenska. Man är ju inte direkt bortskämd med östfrontsfilmer ur tyskt perspektiv; den senaste var väl "Stalingrad" 1993.

Verhoeven attached to direct The Forgotten Soldier
Mike Goodridge in Los Angeles
21 Jul 2008 06:00

Paul Verhoeven, whose last film Black Book was one of his most acclaimed in years, has become attached to another World War II story The Forgotten Soldier based on the memoir by Guy Sajer.

The story follows Sajer’s harrowing experiences as a teenager as a French recruit in the German army on the eastern front during the war.

Michael Frost Beckner, whose writing credits include Spy Game, has written the screenplay for the project and will produce alongside his brother John Beckner and Verhoeven. The producers plan to shoot in 2009 on location in eastern Europe.

Financing and worldwide distribution is being arranged by LA-based executive producer Thomas Augsberger of Eden Rock Media.

The novel is a French classic and was recently cited as one of prime minister Nicholas Sarkozy’s favourite books. Sajer, who is still alive, has never optioned the rights to the book despite strong interest, but is said to have been won over by Verhoeven.

Verhoeven has been attached to several other projects since Black Book including The Thomas Crown Affair 2 for MGM, a film of Pete Dexter’s novel The Paperboy which Jan De Bont is to produce, Tsarist crime romp The Winter Queen aka Azazel which has Milla Jovovich attached to star and a Dutch-language adaptation of Jan Siebelink’s biography Kneeling On A Bed Of Violets.

Edit: Flyttade posten till lämpligare forum. My bad!

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Re: "Den glömde soldaten" blir film!

Inlägg av NIL » 23 juli 2008, 10:24

En stilla önskan är att man i ett sådant här skede kunde gå in och påverka den gode producenten att göra saker rätt.
Det borde finnas en världsomspännande förening med historienördar ur alla skikt som kunde sätta tummen i ögat på filmbolaget och säga:

1. Inga amerikanska halvbandvagnar eller ryska stormkanonvagnar med tyska beteckningar.
2. Inga engelsktalande "tyskar".
3. Inga taffligt datoranimerade flygplan som uppträder enligt de fysiska lagar som gäller för farkosterna i Star Wars.
4. Ingen Peter Stormare som tysk officer.

"Världsomspännande"...vilken tanke...
...ett SUPERSKALMAN!!!...vi talar om VÄRLDSHERRAVÄLDE HAA HAA HAA! (vansinnesskratt)

..oj...förlåt...
Adolf vaknade visst :)
Äh, det löser sig.

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 23 juli 2008, 21:45

B Hellqvist skrev:...med Paul Verhoeven...Starship Troopers...
Det sägs att Verhoeven inte "orkade" läsa klart Starship Troopers... :lol:

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 23 juli 2008, 22:05

King Kong skrev:
B Hellqvist skrev:...med Paul Verhoeven...Starship Troopers...
Det sägs att Verhoeven inte "orkade" läsa klart Starship Troopers... :lol:
ST är en av mina favoritfilmer; en lysande satir på militär SF och totalitära ideologier. Hans avsikt var inte att filma Heinleins bok, utan att göra en film med hans speciella typ av samhällskritik. Verhoevens två 2VK-filmer har varit riktigt bra; "Soldier of Orange" är episk, ambitiös och med en del oväntade vändningar.

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 24 juli 2008, 17:40

B Hellqvist skrev:ST är en av mina favoritfilmer; en lysande satir på militär SF och totalitära ideologier. Hans avsikt var inte att filma Heinleins bok, utan att göra en film med hans speciella typ av samhällskritik.
Du menar att Verhoeven ville göra en film med sin egen speciella samhällskritik, antar jag - inte Heinleins?

Jag har inte läst boken själv men vad jag förstår så skiljer sig filmen markant från boken, både till innehåll och budskap... :D

Däremot har jag läst The Forgotten Soldier - gillade den inget vidare eftersom jag inte fann den särskilt övertygande (jag trodde det var en roman), men samtidigt, jag erkänner att den innehåller en del tankvärda bitar - så en filmatisering kan ju faktiskt bli bra - men då får nog Verhoeven skippa satirstuket han kör med i sina SciFi filmer...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 24 juli 2008, 18:35

En av de som jobbat med manuset är en överstelöjtnant i US Army som träffat Sajer (om jag inte misstar mig; han har i varje fall varit i direkt kontakt med honom). Verhoeven är kapabel till filmer utan satir, så jag är rätt säker på att filmen inte blir "Starship Troopers Goes East".

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 24 juli 2008, 23:49

Den som lever får se, eh... :D

Hoppas bara att man inte går ifrån boken alltför mycket och gör "den-lilla-gruppen-bakom-fiendens-linjer" igen :roll: eller klämmer in nån halvkomisk kärlekshistoria... :P

...det finns ju potential i storyn, och eftersom det är Wehrmacht så *behöver* man ju inte nödvändigtvis göra hjältar av truppen (till skillnad från vissa allierade nationer host host)... :wink:

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 29 juli 2008, 19:52

King Kong skrev:
...det finns ju potential i storyn, och eftersom det är Wehrmacht så *behöver* man ju inte nödvändigtvis göra hjältar av truppen (till skillnad från vissa allierade nationer host host)... :wink:
Och i nästa andetag, eftersom de inte är SS heller, så de måste inte göras till nattsvarta skurkar heller.... :)

Med lite tur kan det således bli ganska bra, right?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 29 juli 2008, 20:48

...och i och med att filmen inte görs av tyskar, så kanske vi slipper den för tyska krigsfilmer obligatoriska självspäkningen...

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 30 juli 2008, 09:05

B Hellqvist skrev:...och i och med att filmen inte görs av tyskar, så kanske vi slipper den för tyska krigsfilmer obligatoriska självspäkningen...
Jag hoppas dock att vi slipper skakiga handkameror och urblekta färger, den varianten är jag redan mätt på.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 30 juli 2008, 09:44

NIL skrev:Jag hoppas dock att vi slipper skakiga handkameror och urblekta färger, den varianten är jag redan mätt på.
Troligen kommer Verhoeven att använda sig av Jan de Bont som filmfotograf (de har gjort att stort antal filmer tillsammans), och skakig kamera och urlakade färger är inte hans stil.

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 30 juli 2008, 18:30

Stefan skrev:Och i nästa andetag, eftersom de inte är SS heller, så de måste inte göras till nattsvarta skurkar heller.... :)
Om jag måste välja så - hellre mer skurk än hjälte...! :lol:

Stefan skrev:Med lite tur kan det således bli ganska bra, right?
Med lite tur, ja..., jag är lite skeptisk men det blir onekligen intressant att följa utvecklingen av projektet... 8-)

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 31 juli 2008, 17:26

Var det inte en hel del ståhej kring Sajers bok, d.v.s. att det var lite si och så med sanninghalten eller vad det var?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 31 juli 2008, 20:03

tyskaorden skrev:Var det inte en hel del ståhej kring Sajers bok, d.v.s. att det var lite si och så med sanninghalten eller vad det var?
viewtopic.php?f=21&t=33098

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 3 februari 2009, 02:06

Senaste nytt! Verhoeven har säkrat finansieringen ($60.000.000), och man har börjat med rolltillsättningen. Filmens språk kommer att vara engelska.

Skriv svar