Ett Vinland österut

Skriv svar
vandal
Medlem

Re: Ett Vinland österut

Inlägg av vandal » 4 september 2008, 19:48

hej solitary man,

äntligen är vi överens om att vinland låg någonstans i vendländerna.om du medger denna möjlighet så kan man även tänka sig att någon av dessa vändländer har funnits i sverige.jag tror dock att vinilernas moderland är sverige och att vinland är ett område norr om dagens tatraberget med krakov i ost, opole i väst och olomouc i söder.jag tror också att det är sannorlikt att vinlandet döptes och upptäcktes av dessa viniler.

vandal

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem

Inlägg av SolitaryMan » 5 september 2008, 08:32

vandal skrev:hej solitary man,

äntligen är vi överens om att vinland låg någonstans i vendländerna.om du medger denna möjlighet så kan man även tänka sig att någon av dessa vändländer har funnits i sverige.jag tror dock att vinilernas moderland är sverige och att vinland är ett område norr om dagens tatraberget med krakov i ost, opole i väst och olomouc i söder.jag tror också att det är sannorlikt att vinlandet döptes och upptäcktes av dessa viniler.

vandal
Nej, jag vet inte vad vi skulle vara överens om. Det verkar inte vara mycket i alla fall. Min poäng är inte att Vinland "låg" i "Vendländerna", utan att Vindland i texten ovan bara var en felskrivning eller alternativ stavning av Vendland, dvs området mellan Oder och Elbe. Att du sedan tror och tänker dig en massa saker är inte så intressant, såvida du inte kan belägga det.

vandal
Medlem

Inlägg av vandal » 5 september 2008, 09:20

hej solitary man,

det är klart att våra ståndpunkter är olika.jag hävdar att det är möjligt att vinland är ett namn som åsyftar vinilerna som på medeltiden bodde såväl i området mellan elbe och visla i norr och medelhavet i söder.jag är övertygat om att dessa bode även i sverige villket jag har verifierat med dokument från vatikanen.
att hävda att venderna bodde endast mellan elbe och oder tyder påatt du får läsa på.vinland och vendland är inte samma sak.
vandal

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem

Inlägg av SolitaryMan » 5 september 2008, 10:32

Jo, vinilerna nämns av Plinius den äldre, men dokumentet du visade i den andra tråden är uppenbarligen en illustration till Paulus Diaconus "Historia gentis Langobardorum" (Langobardernas historia). Det verket är känt sedan länge, så ditt dokument tillför inte någon ny information. Att det därmed skulle anses verifierat att vinilierna/langobarderna kom från Skandinavien, tror jag inte att någon modern historiker skulle gå med på.

vandal
Medlem

Inlägg av vandal » 5 september 2008, 10:54

hej silitary man,

äntligen börjar disskusionen gå i rätt riktning.langobarderna fanns kring mären(moravia floden) floden under 500 talet.
i frdegars krönika kan vi läsa att samo år 623 leder viniliska stmmar mot dagobert och besegrar frankerna vid vogadisburg.han säger också att samo har 12 fruar vilket antyder att minst 12 politiska giften krävdes för att förena vinilerna mot frankerna.langobardkopingen är felaktigt och jag tror inte att dokument berättar langobardernas historia.
samo antyder i sin dialog med dagoberts utsände att han är arian och ej tror på samma saker som dagobert.samo medger att han dock tror på samma gud som dagobert.
wulfstams berättelse är inte möjligt att kontrolera men det som finns återgivet i alfreds krönika är geografiskt förvirrat.
om du vet hur man kan få bättre underlag är jag tacksam för svaret.

vandal

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem

Inlägg av SolitaryMan » 5 september 2008, 12:49

vandal skrev:hej silitary man,

äntligen börjar disskusionen gå i rätt riktning.langobarderna fanns kring mären(moravia floden) floden under 500 talet.
i frdegars krönika kan vi läsa att samo år 623 leder viniliska stmmar mot dagobert och besegrar frankerna vid vogadisburg.han säger också att samo har 12 fruar vilket antyder att minst 12 politiska giften krävdes för att förena vinilerna mot frankerna.langobardkopingen är felaktigt och jag tror inte att dokument berättar langobardernas historia.
Jodå, det är ingen tvekan om att dokumentet du lade upp illustrerar "Historia gentis Langobardorum". I bildtexten (som du själv lagt upp) står det 'This 13th-century miniature shows the "Winili" leaving their native Scandinavian shores, among them, according to the inscription on the upper left side, Gambara who guides her sons "Ibor and Aio in the blossom of their age".'

"Historia gentis Langobardorum", bok 1, kapitel 3 (i engelsk översättning):
Therefore that section to which fate had assigned the abandonment of their native soil and the search for foreign fields, after two leaders had been appointed over them, to wit: Ibor and Aio, who were brothers, in the bloom of youthful vigor and more eminent than the rest, said farewell to their own people, as well as their country, and set out upon their way to seek for lands where they might dwell and establish their abodes. The mother of these leaders, Gambara by name, was a woman of the keenest ability and most prudent in counsel among her people, and they trusted not a little to her shrewdness in doubtful matters.
Att Paulus Diaconus med "Winili" avser Langobarderna sägs också rent ut (bok 1, kapitel 1):
In like manner also the race of Winnili, that is, of Langobards, which afterwards ruled prosperously in Italy, deducing its origin from the German peoples, came from the island which is called Scadinavia, although other causes of their emigration are also alleged.
vandal skrev:samo antyder i sin dialog med dagoberts utsände att han är arian och ej tror på samma saker som dagobert.samo medger att han dock tror på samma gud som dagobert.
wulfstams berättelse är inte möjligt att kontrolera men det som finns återgivet i alfreds krönika är geografiskt förvirrat.
om du vet hur man kan få bättre underlag är jag tacksam för svaret.

vandal
Så värsta förvirrad är inte geografin. Wulfstan beskriver hur han seglar så att han på vänster sida har Blekinge, sedan Möre, sedan Öland och sedan Gotland. Stämmer rätt bra även om du tittar på en modern karta. Du kan läsa hela texten här: http://www.gutenberg.org/ebooks/4076

Det känns som om vi diskuterar ungefär samma sak i åtminstone tre olika trådar nu. Men det här spåret är ändå bara en detalj (om än en viktig sådan) i ditt teoribygge. Jag skulle vara betydligt mer intresserad om du kunde bemöta mina kommentarer i tråden Luckor i forntiden.

vandal
Medlem

Inlägg av vandal » 5 september 2008, 18:08

hej solitary man,

du har rätt om du vill avsluta diskussionen om vinilernas etnicitet-du möter ej mina argument och hänvisar till texter vars sanningshalt jag tvivlar på.om man vidhåller sin tro på kyrkliga berättelser
om världsliga tingens gång till villka jag räknar langobardernas historiska epos,så kommer man ingenstans.dagobert
kallar vinilerna som leds av samo för vender eftersom han vet ej att hans etniska identifiering skadar kyrkans och kesarnas intresse i framtiden.jag tror att man senare medvetet klassificerar kända och okända folkstammar ,i syfte att kristna och befria de områden som någon gång beebodes av germaner.
för om man ej vill diskutera sanninhalten i sina grundläggande observationer och är inte ens intreserat av hypotes verifiering så byter vi bara åsikter.
för mig personligen har det varit intrssant att testa dessa hypoteser hos båda folkstammar germaner och slaver.
jag försöker ta reda på hur ni idag tittar på gamla värdestrukturer i europa.

vandal

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 september 2008, 18:44

vandal skrev:du har rätt om du vill avsluta diskussionen om vinilernas etnicitet-du möter ej mina argument och hänvisar till texter vars sanningshalt jag tvivlar på.om man vidhåller sin tro på kyrkliga berättelser
om världsliga tingens gång till villka jag räknar langobardernas historiska epos,så kommer man ingenstans.
Men varför tvivlar du då inte på Origo Gentis Langobardorum och uppgiften om att Langobarderna kallade sig Winnili?

vandal
Medlem

Inlägg av vandal » 5 september 2008, 19:07

hej,
langobardena var under en viss tid närvrande hod vinilerna i den centrala europa.längst moravia floden har man hittat matteriela bevis på deras närvaro.de stred gemensamt mot ostgoterna och det är fullt möjligt att många viniler följde langobarderna till italien.

vandal

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 september 2008, 21:16

vandal skrev:langobardena var under en viss tid närvrande hod vinilerna i den centrala europa.längst moravia floden har man hittat matteriela bevis på deras närvaro.de stred gemensamt mot ostgoterna och det är fullt möjligt att många viniler följde langobarderna till italien.
Ok, du menar alltså att winnili är en egen stam, inte langobarder. Vad har du för källor till att det funnits en stam winnili i Mähren innan langobarderna kom dit?

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem

Inlägg av SolitaryMan » 5 september 2008, 23:08

Den här diskussionen har brett ut sig i minst tre trådar. Jag hänvisar till En annan teori om Sveriges historia för mina vidare svar.

vandal
Medlem

Inlägg av vandal » 6 september 2008, 01:44

hej durio annundil,

vinilerna har haft ett säte vindobona vid donau floden långt före romarnas ankomst.idag wien i österike .värt att besoka deras historiska museum.aven tacitus viste detta.

vandal

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 6 september 2008, 11:39

vandal skrev:hej durio annundil,

vinilerna har haft ett säte vindobona vid donau floden långt före romarnas ankomst.idag wien i österike .värt att besoka deras historiska museum.aven tacitus viste detta.

vandal
Återigen, vad har du för källa till att det funnits en stam Winnili i Mähren? Och angående Vindobona, vad har du för källa till vilka ursprungsbefolkningen var innan romarna kom dit?

Mvh -Dan

vandal
Medlem

Inlägg av vandal » 6 september 2008, 17:13

hej durion annundil,

läs fredegar,s krönka som rör tiden efter 623 om strider mellan dagobert och samo som leder viniler.

vandal

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 6 september 2008, 17:58

vandal skrev:hej durion annundil,

läs fredegar,s krönka som rör tiden efter 623 om strider mellan dagobert och samo som leder viniler.

vandal
Återigen, vad har du för källa till att det funnits Winniler i Mähren? Kallar Fredegar dem för Winniler? Eller Wender? Och angående Vindobona, vad har du för källa till vilka ursprungsbefolkningen var innan romarna kom dit?

Skriv svar