Historiahemsida
Historiahemsida
Jag har länge funderat på att göra en hemsida, eftersom jag är intresserad av historia så har valet historia varit självklart, men där står jag just nu och stampar litegranna, är det någon som kan komma med tips och ideer på vad man kan skriva om?
Finns det någonting som ni tycks saknas på i historieväg på nätet?
Känns ju lite överdrivet och dumt att göra ytterligare en hemsida som det finns kanske hundratals av redan.
Vet egentligen inte om denna tråden är rätt placerad, men tyckte det här var bästa platsen.
Finns det någonting som ni tycks saknas på i historieväg på nätet?
Känns ju lite överdrivet och dumt att göra ytterligare en hemsida som det finns kanske hundratals av redan.
Vet egentligen inte om denna tråden är rätt placerad, men tyckte det här var bästa platsen.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Historiahemsida
Jag förmodar att du känner till att det är gratis att starta upp en bloggsida på blogger.com och det finns så mycket att skriva om egentligen. Lokalahändelser, historiska förlopp och släktforskning skriver jag, nyligen upptäckte jag att det var någon annan som hade publicerat artiklar från 1800-talets massmedia på en blogg (som inte har blivit uppdaterat sedan 2007 har jag för mig).
Om du vill har förslag så kan du få det.
1) Om du vill publicera det som du har skrivit så kan blogger.com vara ett alternativ.
2) Har du lätt för att skriva så kan din släkt vara ett alternativ, om du vill skriva om släktforskning.
Skriv om lokalhistoria, vet jag!!!
Stefan
Om du vill har förslag så kan du få det.
1) Om du vill publicera det som du har skrivit så kan blogger.com vara ett alternativ.
2) Har du lätt för att skriva så kan din släkt vara ett alternativ, om du vill skriva om släktforskning.
Ja, vad är du mest intresserad av?Finns det någonting som ni tycks saknas på i historieväg på nätet?
Skriv om lokalhistoria, vet jag!!!
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Nu är jag lite nyfiken, har du skaffat dig en hemsida nu???
Det gick nämligen inte att fylla upp det förra inlägget.
Stefan
Stefan
Hej StefanStefan Lundgren skrev:Nu är jag lite nyfiken, har du skaffat dig en hemsida nu???
Stefan
Tyvärr har jag inte skapat någon sida ännu, det beror mest på att jag har haft det lite "struligt" och stressigt i livet just nu, börjar tex äntligen lossna på jobbfronten så ja har fått åka från Sollefteå till Göteborg på interjuver och fler är på väg, så det har legat lite på is men jag har ändå skissat lite på olika ämnen och händelser jag tänkt ta upp.
Din idé om en blog var väldigt bra, annars funderade jag på att göra pdf filer för att minska risken för att någon skulle kopiera och använda mitt material.
Hejsan
att folk kopierar ens material får man nästan alltid vara beredd på, jag har själv varit utsatt för det några gånger, folk som tagit all text ordagrant, inklusive bilder och struktur. Men om man mailar och säger till dem så brukar de plocka bort det
pdf-filer går väl att kopiera av? Var tvungen att ta ner en pdf-fil och kolla och det gick alldeles utmärkt. Det finns en markeringsknapp som man kan använda sig av. Möjligt att man kan avvaktivera den men det vet jag inte.
mvh Nina
att folk kopierar ens material får man nästan alltid vara beredd på, jag har själv varit utsatt för det några gånger, folk som tagit all text ordagrant, inklusive bilder och struktur. Men om man mailar och säger till dem så brukar de plocka bort det
pdf-filer går väl att kopiera av? Var tvungen att ta ner en pdf-fil och kolla och det gick alldeles utmärkt. Det finns en markeringsknapp som man kan använda sig av. Möjligt att man kan avvaktivera den men det vet jag inte.
mvh Nina
Du kan låsa pdf-filer. Det går att välja om man vill tillåta utskrifter, kopiering m.m. Detta är något som kan skapa problem för personer med funktionshinder eftersom program som t.ex. läser upp eller omvandlar texten till blindskrift inte kan "komma åt" innehållet.Nina skrev:pdf-filer går väl att kopiera av? Var tvungen att ta ner en pdf-fil och kolla och det gick alldeles utmärkt. Det finns en markeringsknapp som man kan använda sig av. Möjligt att man kan avvaktivera den men det vet jag inte.
jo tänkte att det kanske kunde finnas någon sådan funktion men var inte säker.
Fast även om man inte kan kopiera av pdf-fil (om man stängt av den funktionen) så kan man ju bara ta
print screen och göra om det till en bild, eller man kan ju bara sitta och skriva av texten - det jag tror att jag vill ha sagt är att man inte skall strunta i att göra en hemsida bara för att man är rädd för att bli kopierad.
Istället kan man väl se de så att det måste ju vara bra det man gör om andra nallar det på brottslig väg
Fast även om man inte kan kopiera av pdf-fil (om man stängt av den funktionen) så kan man ju bara ta
print screen och göra om det till en bild, eller man kan ju bara sitta och skriva av texten - det jag tror att jag vill ha sagt är att man inte skall strunta i att göra en hemsida bara för att man är rädd för att bli kopierad.
Istället kan man väl se de så att det måste ju vara bra det man gör om andra nallar det på brottslig väg
Jag är inte direkt rädd för att bli avkopierad faktiskt, dock känns en pdf också som ett bra sätt att sprida sitt material på då folk kan ladda ner den på datorn om dom vill.Nina skrev:jo tänkte att det kanske kunde finnas någon sådan funktion men var inte säker.
Angående det du skrev om att göra en bild av pdfen, visst det funkar, men så kan man säkert också göra någon slags vattenstämpel som också då syns på bilden.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag vet inte om Blogger har kopieringsskydd eller om det går att importera något skydd från annanstans till blogger. Funderar på besöksräknare och har fått lite tips av dem som bl a ligger bakom hemsidan www.domboksforskning.se , hon är även medlem på Skalman.
Har man någonting att skriva om inom historia så kan blogger vara ett perfekt alternativ.
Stefan
Har man någonting att skriva om inom historia så kan blogger vara ett perfekt alternativ.
Stefan
Det där ska man inte lita alltför mycket på, det gör det bara lite svårare för folk. Till Linux finns det helt gratis program för att läsa och editera PDF, kompletta med alla källkod till programmen etc. Detta gör ju att man ganska enkelt kan ändra så att programmet inte bryr sig om att det inte får editera, skriva ut eller kopiera.Figaro skrev:Du kan låsa pdf-filer. Det går att välja om man vill tillåta utskrifter, kopiering m.m. Detta är något som kan skapa problem för personer med funktionshinder eftersom program som t.ex. läser upp eller omvandlar texten till blindskrift inte kan "komma åt" innehållet.
Så PDF är ett alldeles utmärkt format, främst för att man vet att det ser exakt likadant ut oavsett vem som tittar på det, vilken dator han/hon har och likaså vilket program. Men säkerheten är nog bara att betrakta som mycket ralativ.
- Anders Nyman
- Medlem
Om man ska kopiera något som du skriver om här.. Det bästa är ju att fråga först om man får göra något sådannt,, för det är ju inte riktig schysst om man (Lånar) kopierar något utan att fråga. Det är ju lite intrång att göra det.Nina skrev:Hejsan
att folk kopierar ens material får man nästan alltid vara beredd på, jag har själv varit utsatt för det några gånger, folk som tagit all text ordagrant, inklusive bilder och struktur. Men om man mailar och säger till dem så brukar de plocka bort det![]()
mvh Nina
Så är jag då igång med en blogg där jag bloggar om lite allt möjligt (inte bara historia) utan även saker som jag tycker är intressanta och roliga.
bloggen finns på blogg.targenor.se
//Targenor
//Targenor
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
En bra början iallafall!!!
Stefan
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
Alltid lika roligt med kreativa människor, som gör något nyttigt..Targenor skrev:Så är jag då igång med en blogg där jag bloggar om lite allt möjligt (inte bara historia) utan även saker som jag tycker är intressanta och roliga.
//Targenor