Många tyskar flydde ju till sydamerika i krigets slutskede. Men jag har också läst att många for till arabvärlden, och fick höga befattningar inom militären bla.Ligger det någon sanning bakom det här?
Om inte annat så är ju arabvärldens antisemitism ganska uttalad, så de nazister med ett kanske inte helt rent förflutet kanske var välkommna där.
Var tog de vägen?
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Ingen vad jag vet iaf...Trolig höll han väl en låg profil - jag har svårt att tro den iofs välskrivna boken (och filmen) Pojkarna från Brasilien - eftersom han rimligen visste vad som hänt Eichmann och andra.
Nu var det väl iofs andra orsaker - Israel grundades ju först 1948, tre år efter kriget var slut - som gjorde att nazisterna var välkomna till arabläderna och även Sydamerika.
De var i många fall väl utbildade tekniker, militärer och forskare, vilket var en bristvara i dessa länder.
När det gäller bl.a. Argetina så "uppmuntrade" man nazisterna att fly dit (ironiskt nog hade man även uppmuntrat invandring av flyktingar från Spanien i samband med inbördeskriget) för att med deras hjälp bygga upp industrin och armén. Jag misstänker starkt att araberna nyttjade nazisterna på samma sätt.
Nu var det väl iofs andra orsaker - Israel grundades ju först 1948, tre år efter kriget var slut - som gjorde att nazisterna var välkomna till arabläderna och även Sydamerika.
De var i många fall väl utbildade tekniker, militärer och forskare, vilket var en bristvara i dessa länder.
När det gäller bl.a. Argetina så "uppmuntrade" man nazisterna att fly dit (ironiskt nog hade man även uppmuntrat invandring av flyktingar från Spanien i samband med inbördeskriget) för att med deras hjälp bygga upp industrin och armén. Jag misstänker starkt att araberna nyttjade nazisterna på samma sätt.