Dalmas skrev:Ja77 skrev:Man kan undra vad som gör litratur skräp litratur....

både Biggles och Fem böckerna är korekt gramatiskt, spänande, lättlästa och delvis riktade till barn, kanske de sista punkterna som gör det, även om jag tyckde Biggles i strid? var ovanligt rå/hård men hur kan man annars beskriva västfronten.
Det stora problemet med Fem-böckerna, är att de är rasistiska.
Det tvivlar jag på med tanke på att Fem-böckerna finns återutgivna.
Biggles däremot avpolletterades av de officiella makterna såsom rasistiska och har såvitt jag vet inte nytryckts sen sent -80 eller möjligen tidigt 90-tal.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Biggles är relativt informativ om vilka titlar som finns översatta, de missar dock Wahlströms ungdomspocket, där jag tror att tex Biggles of interpol finns utgiven fast uppdelad på flera böcker.
"Biggles och Interpol" eller nåt sånt heter den på svenska, har den. Hoppsan näh nu ser jag att det är en annan som översatts till det...
Jag håller liv i denna tråd. Jag har nu troligen hela mina samling hemma. Fattades dock fler än jag mindes det det. Men det är ju inte direkt dyrt att köpa dem. Måste säga att de första efterkrigsböckerna håller faktiskt riktigt bra. har läst Storviltsjakt och Paradisdalen nu och de är helt ok.
Var får du tag på de? De är väl inte världens bästa, men jag har de flesta böckerna så jag skulle gärna komplettera bara för att ha HELA serien i stället.
Hittade mina gamla Bigglesböcker på mina föräldrars vind. Så nu har jag faktiskt läst tre Biggles böcker om hans 1vk. Vilka allmänt anses vara de enda som är läsvärda. Och jag kan faktiskt tycka att de är, om inte bra, så åtminstone just läsvärda.
De som utspelar sig mellan VK är inte så illa, och jag skulle inte säga att de senare är spektakulärt dåliga eller så heller...
Själv tycker jag de särskilt är en mycket bra uppvisning i tidsanda, ofta lite väl enkla historier, men samtidigt ofta med försök att inkludera verklig historia, kultur och geografi...
För övrigt har han även skrivit Worrals-serien som på sitt eget sätt kan sägas vara än mer intressant (kvinnlig huvudperson) och för övrigt är rätt lik Bigglesböckerna...