Trängregementet och silvermärken
Trängregementet och silvermärken
Har funderat rätt länge om och över detta.
Vad är anledningen till att Terrängregementet (Fd T2 Göta Terrängregemente) har silvermärken istället för mässing som resten av armén?
//Oscar
Vad är anledningen till att Terrängregementet (Fd T2 Göta Terrängregemente) har silvermärken istället för mässing som resten av armén?
//Oscar
Trängregementet och silver
Gardesförbanden har ju silver också (t.ex. I1 & I4). Och vissa mässingsmärken skall väl föreställa guld (K3 & I3).
Fråga är trots detta intressant och jag har någon gång hört en förklaring, vilken jag nu har glömt
Skriv och fråga http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildni ... et-TrangR/
MVH
Hans
PS - Trängregementet
Fråga är trots detta intressant och jag har någon gång hört en förklaring, vilken jag nu har glömt
Skriv och fråga http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildni ... et-TrangR/
MVH
Hans
PS - Trängregementet
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Terrängregementet och silvermärken
Att trängen fick silver som gardet var ett försök att höja trängens status.
Heraldiskt anses silver vara finare än guld.
Heraldiskt anses silver vara finare än guld.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Precis, det går ju igen i att t.ex. gardesregementen har vita fanor, Eller i att amerikanska överstelöjtnanter har ett silvereklöv till skillnad från majorernas eklöv av guld.
Jag är ingen expert på detta, men vitt i gardesfanor har såvitt jag vet inget att göra med "silvers högre heraldiska värde", utan i att vitt är kungens färg. Gardet vaktar kungen och allt det där.tyskaorden skrev:Precis, det går ju igen i att t.ex. gardesregementen har vita fanor
(Och att vitt skulle vara kungligt är enligt Ernst Jünger att kungen idealt är den duk mot vilken alla andra krafter i samhället ska spela och framträda. Lite dunkelt det där, men försök hitta ett bättre sätt att formulera dylik metafysik... Så slå mig inte på fingarna för detta Webbmaster, jag återger bara ett hugskott
(Och vad gäller just silver högre än guld visas det för sin del även i att amerikansk 2nd Lieutenant har guldbjälkar, 1st Lieutenant silverdito. Om jag minns rätt.)
Bara för att vara lite messerschmitt så heter det Trängregementet.

Re: Trängregementet och silver
Bara för att vara ännu mer Messerschmitt än vad du är så är det redan påtalatMD650 skrev:Bara för att vara lite messerschmitt så heter det Trängregementet.
MVHHans skrev:Trängregementet
Hans
Re: Trängregementet och silver
Är det du eller jag som basar för den här avdelningen?Hans skrev:
Bara för att vara ännu mer Messerschmitt än vad du är så är det redan påtalat![]()
MVHHans skrev:Trängregementet
Hans
Måste skaffa glasögon.....
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Jo förvisso är det kungens färg, men därav kan ju också komma att silver ges ett högre värde än guld. Angående de amerikanska gradbeteckningarna har du helt rätt.lampros skrev:Jag är ingen expert på detta, men vitt i gardesfanor har såvitt jag vet inget att göra med "silvers högre heraldiska värde", utan i att vitt är kungens färg. Gardet vaktar kungen och allt det där.tyskaorden skrev:Precis, det går ju igen i att t.ex. gardesregementen har vita fanor
(Och att vitt skulle vara kungligt är enligt Ernst Jünger att kungen idealt är den duk mot vilken alla andra krafter i samhället ska spela och framträda. Lite dunkelt det där, men försök hitta ett bättre sätt att formulera dylik metafysik... Så slå mig inte på fingarna för detta Webbmaster, jag återger bara ett hugskott
(Och vad gäller just silver högre än guld visas det för sin del även i att amerikansk 2nd Lieutenant har guldbjälkar, 1st Lieutenant silverdito. Om jag minns rätt.)
Silver är finare än mässing, som är det som övriga förbandstyper bär (K3 och I3 får faktiskt ursäkta men det är mässing).
Det finns flera olika förklaringar till varför Trängen bär silver. En av dessa var att höja statusen för underhållstjänsten, så att folk skulle vilja jobba där. Sant eller inte vet jag ej men det har framförts som anledning.
Det finns flera olika förklaringar till varför Trängen bär silver. En av dessa var att höja statusen för underhållstjänsten, så att folk skulle vilja jobba där. Sant eller inte vet jag ej men det har framförts som anledning.
Det var det Stellan skrev i tredje inlägget.Krook skrev: . En av dessa var att höja statusen för underhållstjänsten, så att folk skulle vilja jobba där. Sant .
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Nja, ang mässing.
Manskapet har i alla tider haft mässing vid "guldregementen", medan underofficerare och officerare har och har haft förgyllda knappar och annan markering. Så sent som till m/60 var knapparna frgyllda, och vad jag förstår även till manskap.
Däremot har silverregementena väl alltid haft försilvrat även till manskapet?
Manskapet har i alla tider haft mässing vid "guldregementen", medan underofficerare och officerare har och har haft förgyllda knappar och annan markering. Så sent som till m/60 var knapparna frgyllda, och vad jag förstår även till manskap.
Däremot har silverregementena väl alltid haft försilvrat även till manskapet?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Detta med knappologi är inte lätt. Skilj på knappar för befäl och manskap. Var i befälskategorierna gränsen mellan befälsknapp och manskapsknapp gick, har varierat över tiden.
Till uniform m/ä hade silverregementena slät manskapsknapp.
I m/60 systemet och senare har manskap knapp m/39 och befäl regementsknapp. Fram till 1972 var furir gränsen för att bära befälsknapp. Knapparna fick man dåförtiden betala med egna pengar.
Till uniform m/ä hade silverregementena slät manskapsknapp.
I m/60 systemet och senare har manskap knapp m/39 och befäl regementsknapp. Fram till 1972 var furir gränsen för att bära befälsknapp. Knapparna fick man dåförtiden betala med egna pengar.
Inga trängknappar men väl alla infanteri och kavalleriförband (plus lite annat tjafs) anno 1987 eller så.
MVH
Hans
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Tack för den bilden! God nostalgi. The vanished Regiments.